پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

رويتر: بي‌صداقتي مانع توافق با ايران است

سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 287950
خبرگزاري رويتر از قول برخي مقامات سابق آمريکايي خواستار تجديدنظر در سياست‌هاي ضدايراني شد و نوشت اين به سود منافع ملي آمريکاست.
رويتر: بي‌صداقتي مانع توافق با ايران است
به گزارش جهان به نقل از کیهان، رويتر با اشاره به بن‌بست موجود در مذاکرات هسته‌اي ۱+۵ با ايران نوشت: دليل اصلي عدم پيشرفت در مذاکرات هسته‌اي و حتي شايد پس از انتخابات رياست‌جمهوري ايران آن است که غرب موضوع هسته‌اي ايران را از ۳ دهه پيش بد اداره کرده است، هرچند که ايران نيز کوتاهي کرده است.

غرب و آمريکا بارها از نفوذ و قدرت خود براي سياسي‌کاري در آژانس‌هاي سازمان ملل استفاده کرده‌اند. غرب همچنين بارها روندهاي غيرقانوني و فوق قضايي را به کار برده روند عادي منع اشاعه را با تعبيري هجوآميز ترکيب کرده که چهره‌اي منفي از رژيم منع اشاعه به نمايش گذاشته است.

اين خبرگزاري مي‌افزايد: ايران بارها به مخفي‌کاري در فعاليت‌هاي هسته‌اي متهم شده است، اما چرا ايران اينگونه عمل مي‌کند؟ بنا بر اين گزارش، پس از انقلاب اسلامي، يکي از نخستين اقدامات حکومت جمهوري اسلامي، متوقف کردن برنامه هسته‌اي بود. امام‌خميني در آن زمان مخالف برنامه‌هاي هسته‌اي بودند. در سال ۱۹۸۳، ايران به طور رسمي از آژانس خواست با ايجاد يک تاسيسات تحقيقاتي براي غني‌سازي اورانيوم کمک کند. آژانس موافقت کرد اما زماني که آمريکايي‌ها از اين امر اطلاع يافتند، براي متوقف کردن آن مداخله کردند.

در ادامه اين گزارش تصريح شده است: اکنون مشکلات همچنان به قوت خود باقي است و عمق آن و گستردگي‌اش نيز بيشتر شده است. از سوي ديگر پيچيدگي‌هاي روابط ايران و آمريکا نيز در اين سال‌ها افزايش يافته است. جان ليمبرت، يکي از گروگان‌هاي سفارت آمريکا در تهران، مي‌گويد حتي هنوز تصميم به توافق با ايران نيز اتخاذ نشده است. به گفته وي رئيس‌جمهور بايد پيش از هر اقدامي اين تصميم را اتخاذ کند و بگويد که با ايران توافق مي‌خواهد.

رويتر مي‌نويسد: شواهد حاکي از عدم تاثيرگذاري تحريم‌ها بر اهداف هسته‌اي ايران بايد فضاي مانوري در اختيار اوباما قرار دهد تا در مذاکره با ايران به طور جدي لغو تحريم‌ها را پيشنهاد دهد. اين به نفع امنيت ملي آمريکا نيز خواهد بود. تنظيم دوباره سياست در مقابل ايران مي‌تواند شامل به رسميت شناختن حق غني‌سازي اورانيوم باشد که جمهوري اسلامي خواستار آن است. به رسميت شناختن اين حق براي آمريکا هزينه‌اي ندارد اما مي‌تواند يک رفتار ديپلماتيک بارز براي ايران باشد. همچنين اين يک الزام پراگماتيک است، چرا که ايران با حمايت يا بدون حمايت به غني‌سازي ادامه مي‌دهد.

رويتر در پايان نوشت: پيشنهاد تنظيم دوباره روابط يک راهکار صادقانه و بي‌پرده براي بن‌بستي است که به واسطه عملکرد بد غرب در قبال برنامه هسته‌اي ايران در يک دهه گذشته ايجاد شد. اوباما مي‌تواند اين را زير گوش اشتون زمزمه کند تا به اين ترتيب شاهد پيشرفت در نشست بعدي اشتون و جليلي باشيم.

يادآور مي‌شود اخيرا ديويد کوهن معاون وزارت خزانه‌داري آمريکا اعلام کرده بود دولت متبوع وي در نظر دارد تحريم‌ها را شامل صادرات محصولات پتروشيمي ايران نيز بکند و فروش طلا به ايران در بازارهاي جهاني را محدود سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *