پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱

اتهام زنی پس از رویت اسامی

سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 287943
در پی انتشار بیانیه 7456 حقوقدان خطاب به آیت‌الله جنتی از سوی خبرگزاری مهر، رسانه های دولت با وجود اعزام نماینده به این خبرگزاری و رویت اسامی حقوقدانان یاد شده، اقدام به توهین و اتهام زنی به این رسانه کردند.
اتهام زنی پس از رویت اسامی
به گزارش جهان به نقل از مهر، در تاریخ 23 اردیبهشت ماه خبری از سوی خبرگزاری مهر منتشر شد که بر این اساس 7456 نفر از حقوقدانان در نامه‌ای به دبیر و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی ضمن حمايت کامل از اقدامات قانوني این شورا، از آنها درخواست کردند بدون توجه به نام و شهرت افرادي که در سالهاي گذشته و در جريان فتنه سال 88 و انحرافات صورت گرفته بعد از آن از مسير مستقيم انقلاب منحرف شدند، را رد صلاحیت کنند.
 
خبرگزاری مهر ضمن انتشار متن نامه حقوقدانان اعلام کرد که اسامی امضاکنندگان نامه فوق منتشر نشده اما نام تک تک این حقوقدانان در دفتر خبرگزاری محفوظ و موجود است .
 
لازم به توضیح نیست که انتشار چنین اخباری نه تنها در رسانه های داخلی، بلکه در تمام دنیا و در رسانه های معتبر کاملا مرسوم است و البته فرق چنین بیانیه هایی با بیانیه ها و اخباری که تنها بر اساس شنیده ها منتشر می شود ، این است که رسانه ها اسامی امضاکنندگان را در اختیار دارند و آنها را تنها به مراجع رسمی و نهادهای قانونی ارائه می دهند.
 
توضیح بیش از این نیاز ندارد که این اقدام مرسوم از سوی رسانه ها و انتشار بیانیه هایی با این روش تنها به دلیل ترس از فشار و عواقبی است که امضاکنندگان نامه را تهدید می کند.
 
به هر حال آنچه باعث بیان این مطالب شد این بود که چند روز پیش و در تاریخ 26 اردیبهشت ماه مطلبی در صفحه 3 روزنامه ایران با عنوان «افشاي نخستين دروغ بزرگ انتخابات » منتشر شد که البته نظیر آن روز پیش از این تاریخ یعنی 25 اردیبهشت ماه در سایت شبکه ایران نیز منتشر شد.
 
روزنامه ایران در این مطلب عنوان کرده بود : « شنیدیم که خبرگزاري مهر، وابسته به سازمان تبليغات اسلامي در روزهاي گذشته بيانيه‌اي مشکوک منتشر کرد که بلافاصله گمانه‌زني‌هاي زيادي در‌باره صحت و سقم آن آغاز شد. اين رسانه ادعا کرد که 7هزار و 456 حقوقدان خطاب به آيت‌الله جنتي نامه‌اي نوشته‌اند تا شوراي نگهبان بدون ملاحظه، افرادي با عنوان فتنه گران و منحرفان را رد صلاحيت کند. با وجود اين، خبرگزاري مهر در اقدامي معنادار از انتشار اسامي امضا‌کنندگان اين بيانيه خودداري کرد. اين نامه مشکوک و پرابهام که به تيتر نخست روزنامه کيهان تبديل شد، از يک سو داراي ايراداتي در ادبيات حقوقي به کار رفته در آن بوده و از سوي ديگر تعداد امضاکنندگان آن محل ترديد جدي قرار دارد.
 
شبكه ايران در ادامه گزارش خود آورده است: «گمانه‌زني‌ها درباره دروغ‌پردازي خبرگزاري مهر با پيگيري‌هاي خبرنگار ايرنا به يقين تبديل شد. هنگامي که خبرنگار ايرنا براي دريافت اسامي حقوقدانان به خبرگزاري مهر رفت و از آنان خواست تا اسامي حقوقدانان يادشده را در اختيارش بگذارند؛ با مقاومت مسئولان خبرگزاري مهر مواجه شد.»
 
مسئولان خبرگزاري مهر ضمن خودداري از انتشار اسامي امضاکنندگان، گفتند: « با حفظ امانت و تعهدي که به افراد يادشده نامه داريم، اسامي را نمي‌توانيم در اختيارتان قرار دهيم! در ادامه خبرنگار ايرنا براي دريافت نام اين 7 هزار حقوقدان اصرار مي‌کند و يادآور مي‌شود محافظه‌کاري خبرگزاري فوق بي‌مورد است و يقيناً حقوقداناني که نامه را امضا کرده‌اند با الفباي حقوقي آشنا هستند و آگاهانه اقدام به انتشار اسامي خود کرده‌اند.

مسئولان خبرگزاري مهر پاسخ مي‌دهند: اصرار نکنيد، نمي‌توانيم. آنان خود خواسته‌اند نامشان محفوظ بماند! با ادامه اصرار خبرنگار ايرنا، مسئولان مهر براي پايان دادن به اين دروغ انتخاباتي ليستي 100 نفره را به خبرنگار ايرنا نشان مي‌دهند. مسئولان خبر مهر همچنين به خبرنگار ايرنا مي‌گويند: فکر نمي‌کرديم خبرگزاري ايرنا تا اين اندازه پيگير نامه حقوقدانان شود! » در همین حال اکبر ابوترابي عضو «کانون وکلاي دادگستري مرکز»، درباره تعداد بالاي امضاکنندگان يعني هفت هزار و 456 نفر ادعا شده، گفت: به عنوان کسي که سال‌هاست کار وکالت انجام مي‌دهم، اين کميت را معقول به صواب نمي‌دانم. مسعود ستاري يک عضو ديگر «کانون وکلاي دادگستري مرکز» نیز انتشار چنين نامه‌اي به نمايندگي از هفت هزار و 456 وکيل را مشکوک دانست و آن را رد کرد.
 
محمود دادخواه‌تهراني دیگر عضو «کانون وکلاي دادگستري مرکز» در اين باره گفت: من بعيد مي‌دانم اين تعداد از وکلا چنين نامه‌اي را امضا کنند البته هميشه شماري به جاي همه تصميم مي‌گيرند و بيانيه صادر مي‌کنند.»
 
انتشار چنین مطلبی که در آن خبرگزاری مهر متهم به دروغگویی شده است، دلیل آن شد تا در این باره توضیحاتی را برای مخاطبان منتشر کنیم:
 
پس از انتشار مطلب « 7456 حقوقدان خطاب به آیت‌الله جنتی: بدون ملاحظه فتنه‌گران و منحرفان را ردصلاحیت کنید» در خبرگزاری مهر، فردی به نام  وکیلی که خود را از خبرگزاری وابسته به دولت "ایرنا " معرفی می کرد با خبرگزاری مهر تماس گرفت و اصرار داشت اسامی امضا کنندگان این نامه را در اختیار آنها قرار دهیم. خبرگزاری مهر نیز ضمن بیان این که چنین امکانی وجود ندارد، از نماینده خبرگزاری دولت خواست که بگویند چه چیز عجیبی در این نامه وجود دارد و مگر امضا کنندگان حرف بدی زده اند که خبرگزاری دولت به دنبال اسامی آنهاست.
 
نماینده خبرگزاری ایرنا اذعان داشت که با محتوا مشکلی ندارد، ولی باید اسامی امضاکنندگان را می خواهد در اختیار داشته باشد تا به رسانه اش ارائه دهد. خبرگزاری مهر نیز بار دیگز ضمن تأکید بر اینکه اسامی را نمی تواند در اختیار خبرگزاری دولت قرار دهد، برای ابراز حسن نیت موافقت کرد تا یک نماینده از خبرگزاری دولت به خبرگزاری مهر بیاید و لیست امضا کنندگان را مشاهده کند. متن کامل این گفتگو بین نمایندگان خبرگزاری دولت و مهر در خبرگزاری مهر موجود است.
 
روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه  فردی به عنوان نماینده از خبرگزاری دولت به خبرگزاری مهر مراجعه کرد که البته در این مورد نیز خبرگزاری مهر به دلیل آن که پیش از این نیز شاهد برخی از بداخلاقی ها از سوی رسانه های دولتی بود برای جلوگیری از این امر از همان بدو ورود خبرنگار ایرنا تمام مکالمات رد و بدل شده را ضبط کرد که البته  مطالب انتشار یافته در  روزنامه و شبکه ایران نشان داد که این اقدام خبرگزاری مهر کاملا به جا بوده است.
 
به هر حال خبرنگار خبرگزاری دولت مجددا از خبرنگار مهر خواست که اسامی امضاکنندگان را در اختیار وی بگذارد و خبرنگار مهر بسیار محترمانه عنوان کرد که چنین امکانی وجود ندارد .
 
خبرنگار ایرنا گفت که در صورت بازگشت بدون اسامی از سوی مدیران خبرگزاری دولت توبیخ خواهد شد و همکاران مهر نیز با توجه به حسن نیت و قولی که از پیش داده بودند، اجازه دادند که خبرنگار خبرگزاری دولت کل اسامی 7456 حقوقدان را مشاهده کند و اسامی تعدادی از آنها را به دلخواه  نوشته و شخصا از آنها در مورد صحت و سقم این نامه استعلام بگیرد.
 
به هر حال خبرگزاری مهر بار دیگر نیز تأکید می کند که فایل کامپیوتری کل اسامی 7456 حقوقدان امضاکننده این بیانیه در خبرگزاری مهر موجود است و البته به نظر نماینده خبرگزاری دولت نیز رسیده است . ضمن این که خبرگزاری مهر با توجه به بداخلاقی ها و اتهام زنی های مکرر رسانه های دولت حق پیگیری حقوقی این اتهام زنی ها را برای خود محفوظ می‌دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *