پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۰

خبری از اختصاص ارز به روغن نیست

دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 283927
خبري که از سوي قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر اينکه دولت به کالاهاي اساسي ارز مرجع نمي‌دهد، کاملا بي اساس و بدون نظر دولت بود. این صحبت معاون اول ریيس‌جمهور در روز پنج‌شنبه گذشته است.
به گزارش جهان به نقل از اقتصادپرس، محمدرضا رحيمي با بيان اينکه «در دولت چنين چيزي به تصويب نرسيده است»، تاکيد  کرده بود که «با افرادي سودجو که از اين خبر سوءاستفاده کردند و کالاهايي مانند روغن را در انبارها احتکار کردند تا با ارز غيرمرجع بفروشند، به شدت برخورد مي شود.»
 
با توجه به اظهارات وی انتظار می‌رفت که قیمت روغن به همان سرعت که افزایش یافت، کاهش یابد، اما با گذشت 3 روز از اظهارات معاون اول رییس جمهور هنوز این مساله اتفاق نیافتاده و خبری از اختصاص ارز مرجع به کالاهای اساسی نیست.
 
قاسم فلاحتی، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی درباره اختصاص مجدد ارز مرجع به روغن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادپرس گفت: هنوز این مساله اتفاق نیافتاده و هر زمان که تصمیمات عملیاتی شد و به تمام روغن خام وارداتی اختصاص داده شود، آمادگی داریم که قیمت‌ها را اصلاح کنیم، اما هنوز تا این لحظه و طبق هماهنگی‌های قبلی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم روغن‌خام با قیمت تلفیقی ارز مرجع و مبادله‌ای وارد می‌کنیم و هم روغن نباتی نیز بر این اساس قیمت گذاری شده و به دست مصرف کننده می‌رسد.
 
وی افزود: برای تمامی ارکان این صنعت فرقی ندارد که ارز مرجع برای واردات صرف شود یا ارز مبادله ای، زیرا ما آمادگی کامل داریم اگر تصمیمی را مسوولان دولتی گرفتند و خواستند به معنای واقعی کنند و اجرایی شد، ما نیز همراهمی می‌کنیم.
 
فلاحتی در پاسخ به این سوال که آیا در چند روز گذشته جلسه‌ای برای کاهش قیمت‌ها با مسوولان دولتی جلسه‌ای برگزار شده است یا خیر، توضیح داد: خیر هیچ‌گونه جلسه‌ای برگزار نشده و نه بانک مرکزی و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ نوع ابلاغیه جدیدی برای کاهش قیمت‌ها و اختصاص ارز مرجع برای واردات روغن خام در مورد اصلاح روش و یا تخصیص نرخ ارز به ما ارائه نکرده‌اند.
 
دبیر انجمن صنایع روغن‌نباتی در مورد شایعات وجود رانت برای کسب سود از افزایش قیمت روغن خاطرنشان کرد: به صراحت این مساله را تکذیب می‌کنم و می‌گویم هیچ رانتی متوجه فعالان این صنعت  نیست و هدف تنها تامین روغن مورد نیاز کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *