دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۳

جزئیات افزایش قیمت بنزین و گازوئیل

سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 283016
در صورت موافقیت مجلس و شورای نگهبان احتمال افزایش قیمت هر لیتر بنزین سوپر آزاد به یکهزار تومان، متوسط قیمت هر مترمکعب گاز خانگی به مرز 100 تومان و هر لیتر گازوئیل آزاد تا سقف 500 تومان در سالجاری قوت گرفته است.
جزئیات افزایش قیمت بنزین و گازوئیل
به گزارش جهان به نقل از مهر، جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از تصویب درآمد 50 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 92 و افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا 38 درصد به طور متوسط خبر داده است.

بر این اساس، نمایندگان خانه ملت ضمن مخالفت با افزایش 450 درصدی قیمت انواع حامل‌های انرژی همچون بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی، نفت کوره، گازمایع، برق و سوخت هواپیما، سی.ان.جی و نفت سفید خواستار تنها افزایش 38 درصدی متوسط قیمت انواع حامل‌های انرژی شده است.

از سوی دیگر هر چند پیشنهاد دولت در مورد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها 120 هزار میلیارد تومان بود اما نمایندگان مجلس این رقم را به 50هزار میلیارد تومان کاهش دادند به عبارت دیگر با نظر مجلس با مسکوت ماندن طرح افزایش 100 درصدی قیمت حامل های انرژی، دولت در ادامه سالجاری تنها می تواند قیمت این حامل ها را تا سقف 38 درصد افزایش دهد.

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس از درآمد 50 هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 حدود 11 هزار و 200 میلیارد تومان از محل بودجه و 38 هزار 800 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی تامین می‌شود.

در صورت موافقت این طرح پیشنهادی در صحن علنی مجلس و سپس شورای نگهبان در ادامه سالجاری شاهد افزایش قیمت 38 درصدی انواع حامل های انرژی خواهیم بود، ضمن انکه دولت این اختیار را دارد که متوسط قیمت حاملهای انرژی را 38 درصد افزایش دهد.

به عبارت دیگر، دولت می تواند قیمت بنزین را 50 درصد و در عوض قیمت گازوئیل 26 درصد در ادامه سالجاری گران کند که با توجه به عدم موافقت کل مجلس، هنوز اطلاعاتی کاملی درباره جزئیات نهایی افزایش قیمت حامل های انرژی در سالجاری وجود ندارد.

با این وجود، در صورتی که معیار افزایش قیمت 38 درصد باشد، بهای نهایی انواع حامل ای انرژی مطابق با جدول زیر با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چه مجلس و شورای نگهبان بخواهند و چه نخواهند، قیمت حامل های انرژی بالا خواهد رفت و در این میان متضرر اصلی مردم هستند که هم پیاز بخورند و هم چوب! قیمت ها بالا می رود ولی یارانه ها بالا نمی رود. پیش بینی که خیلی ها در ابتدای اجرای طرح هدفمندی کرده بودند که تمام این بازی ها برای افزایش قیمت است و بس!
رضا جعفری
با سلام قرار شد یارانه ها افزایش پیدا نکند تا تورم ایجاد نشود اما حالا شاهد تورم 40درصدی تا 60در صدی هستیم ویارانه نقدی مردم نیز افزایش نداشته پس لطفا بگویید این منشا این تورم چیه و تکلیف مردم با این تورم چیه؟
با تشکر
نوید
خیلی جاها خوندم که میگن چون کشور های همسایه بنزین گرونه و برای جلوگیری از قاچاقش می خوان گرون کنن آخه تو کشور های دیگه که بنزین گرون تره، درآمد کارگراش هم ماهیان 400 تومنه؟ یا میلیونیه؟ اگه قرار همه چیز گرون شه باید درآمد ها هم بالا بره دیگه !!!