سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

آمریکا مقام اول در تعداد زندانی

چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 280736
آمریکا با ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۷۵۱ زندانی، دارای بیشترین زندانیان جهان است و از این حیث، از پرجمعیت‌ترین کشور جهان پیشی گرفته است.
آمریکا مقام اول در تعداد زندانی
به گزارش جهان، مجازات حبس یکی از سیاست‌های اجرایی کشورها در کنترل مجرمان و جلوگیری از تکرار وقوع جرم توسط بزهکاران است که این سیاست‌ها در کشور ایران از این قابلیت برخوردار است که در کنار استفاده از ابزار مرسوم بازدارنده، مبانی فرهنگی و دینی را هم برای اصلاح رفتار و شخصیت مجرمان مورد استفاده قرار داده است.
 
این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان که داعیه حقوق بشر و رعایت حقوق زندانیان را دارند، شکنجه مداوم و اجبار زندانیان به انجام امور سخت مانند بیگاری، یکی از راه‌های تنبیه زندانیان است؛ این امور به جای آرام کردن روح سرکش و متشنج مجرمان، بیشتر باعث تشدید رفتارهای خشن و خشونت‌طلبی آنها می‌شود و بعد از آزادی زندان، به فکر تلافی حقارت‌های داخل زندان می‌افتد.
 
نگاهی به آمار زندانیان ایران نشان می‌دهد برخلاف بسیاری از کشورها، بیشترین سهم این قبیل از زندانیان  مجرمین فعال درزمینه موادمخدر هستند،و جرایمی مانند قتل، تجاوز و جرایم خشن  مانند تخریب اموال عمومی و اوباش‌گری در رده‌های پایین ارتکاب جرم است.
 
آمار بالای زندانیان موادمخدر، حضور زندانیان جرایم غیرعمد مانند دیه و مهریه، زندانیان چک در کنار هم نشان‌دهنده این است که برخلاف بسیاری از کشورها، در ایران زندانیان جرایم خشن، سهم اندکی از جمعیت کیفری زندان‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
 
نگاهی به آخرین آمار جمعیت زندانیان کشورنشان می دهد  پایین‌بودن تعداد زنان زندانی در ایران نسبت به میانگین جهانی ازجمله مواردی است که حقوق زنان درایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر رعایت می شود.
 
مجرمان مرتبط با موادمخدر همچنان بیشترین زندانیان کشور
 
در حالی که به طور مستقیم 46.5 درصد زندانیان کشور به خاطر جرایم موادمخدر در حبس هستند.
 
سارقان، یک چهارم زندانیان کشور
 
براساس این آمار، دوم دسته‌بندی زندانیان کشور براساس نوع جرم، در اختیار سارقان است و آنها به تنهایی یک‌چهارم یعنی 25 درصد زندانیان کشور را تشکیل می‌دهند. در این میان نیز بیان این نکته لازم است که بیشتر سارقان محبوس را هم سارقان خرد تشکیل می‌دهند.
 
بعد از جرایم مرتبط با موادمخدر و سرقت، جرایم ارتکابی علیه اشخاص و اطفال با 11 درصد جمعیت زندان‌ها در رتبه سوم قرار گرفته است.
 
رتبه چهارم این لیست در اختیار اقدام علیه اموال و مالکیت افراد است که 4 درصد زندانیان کشور را به خود اختصاص داده و شامل مواردی مانند تخریب اموال، غصب و کلاهبرداری  است.
 
قتل، کمتر از یک درصد
 
ارتکاب اعمال منافی عفت و اخلاق عمومی با 3.5 درصد در رتبه چهارم قرار گرفته است و 10 درصد باقی‌مانده هم بین سایر جرایم به صورت خرد تقسیم شده است.  به عنوان مثال ارتکاب قتل کمتر از یک درصد آمار زندانیان کشور را به خود اختصاص داده است.
 
یکی دیگر از آمارهای ارائه شده در این زمینه مربوط به زندانیان کمتر از 18 سال است که در کانون‌های اصلاح‌وتربیت کشور نگهداری می‌شوند و آنها هم کمتر از یک درصد جمعیت زندانیان کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
 
تعداد زنان زندانی ایران، پایین‌تر از متوسط جهانی

 
نکته جالب این آمار مربوط به سهم زنان از زندانیان است؛ در حالی که وجود زنان در زندان های ایران، بهانه‌ایی برای  سوءاستفاده و حمله رسانه‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های جهانی علیه ایران شده است، اما آمارها حکایت از آن داردکه  فقط 3.5 تا 3.7 درصد زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند؛ این در حالی است که متوسط جهانی زنان زندانی 5 درصد است و این آمار نشان‌ می‌دهد تعداد زنان زندانی ایران از متوسط جهانی نیز پایین‌تر است.
 
در مقابل نرخ زنان زندانی آمریکا بالاتر از متوسط جهانی است و براساس آمار منتشر شده، 8.7 درصد زندانیان آمریکایی را زنان تشکیل می‌دهند.
 
10 کشور اول در جمعیت زندان‌ها؛ آمریکا مقام اول!
 
طبق آخرین آمار ارائه شده توسط مرکز مطالعات بین‌المللی زندان‌های جهان (ICPS)،  آمریکا همچنان رتبه اول زندانیان جهان را در اختیار داردکه بنا براین آمارتعداد 2 میلیون و 239 هزار و 751 آمریکایی در زندان‌های این کشور محبوس هستند.
 
چین در حالی که پرجمعیت‌ترین کشور جهان است اما  با یک میلیون و 640 هزار زندانی در رتبه دوم پس از آمریکا قراردارد.
 
روسیه با 797 هزار زندانی، برزیل با 549 هزار زندانی، هند با 372 هزار زندانی، تایلند با 262 هزار و 77 زندانی و مکزیک با 242 هزار و 754 زندانی رتبه‌های سوم تا هفتم بیشترین تعداد زندانیان را به خود اختصاص داده‌اند.
 
ایران نیز که براساس این لیست و طبق آخرین آمار تعداد زندانیان خود را از 250 هزار به 217 هزار زندانی کاهش داده است در رتبه هشتم قرار دارد و با حضور اندونزی در جایگاه نهم با 151 هزار و 723 زندانی و آفریقای جنوبی در جایگاه دهم با 149 هزار و 959 زندانی، لیست 10 کشور اول دارای بیشترین زندانیان در جهان تکمیل می‌شود.
 
در ایران (با 76 میلیون نفر تا ماه دسامبر 2012) به ازای هر یکصد هزار نفر، 284 زندانی وجود دارد و این در حالی است که در کشور آمریکا (با 312.7 میلیون نفر تا پایان سال 2011) به ازای هر یکصد هزار نفر، 716 زندانی وجود دارد.
 
البته این لیست را باید با مقداری خوشبینی مورد قبول قرار دارد زیرا برخی کشورها مانند آمریکا و همچنین رژیم اشغالگر قدس دارای زندان‌های مخفی مانند ابوغریب و گوانتانامو هستند که نه‌تنها به طور رسمی فعالیت نمی‌کنند بلکه آمارهای دقیق زندانیان هم ارائه نمی‌شود.
 
در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان، زندانیان مجبور به انجام کارهای اجباری می‌شوند در زندان‌های ایران براساس سیاست‌های کلی، زندانیان می‌توانند بعد از طی دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف، در کارگاه‌های موجود در زندان مشغول به کار شوند و ضمن اینکه همین کار برای آنها منبع درآمدی می‌شود، بعد از خروج از زندان می‌توانند به عنوان یک شغل آن را ادامه دهند.
 
ضرورت توجه قضات به صدور احکام جایگزین حبس، اجرای قانون جدید مجازات جایگزین، اجرای طرح مراقبت‌های الکترونیکی، عدم ورود محکومان جرایم غیرعمد به زندان‌ها، کاهش عناوین گسترده مجرمانه، از جمله اهرم‌هایی است که ضرورت اجرای آنها به شدت احساس می‌شود و در صورت اجرای کامل و دقیق آنها، شاهد کاهش چشمگیر جمعیت کیفری زندان‌ها خواهیم بود و به همه اثبات می‌شود نه‌تنها نیازی به ساخت زندان‌ها جدید نیست بلکه می‌توان بسیاری از زندان‌های فعلی را هم برچید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *