شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 8 Jun 2024
 
۰

تشدید اختلافات بین مخالفان سوریه

چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 277627
غربی‌ها در انسجام بخشی و متشکل کردن مخالفان سوریه و ایجاد وحدت عمل در بین آنها ناکام بوده و بویژه اختلافات اخیر در ائتلاف ملی سوریه، نگرانی مقامات امنیتی آنها را بر انگیخته است.
تشدید اختلافات بین مخالفان سوریه
به گزارش جهان به نقل از فارس، از هنگام شروع ناآرامی‌ها در سوریه در سال 2011 و با تشدید بحران در این کشور و تبدیل آن به یک جنگ گسترده و ویرانگر داخلی، غربی‌ها بویژه آمریکا و انگلیس و فرانسه در کنار متحدین عرب خود، راهبرد فروپاشی دولت سوریه را در پیش گرفته و اقدامات زیادی را در این راستا انجام داده اند. این اقدامات از پشتیبانی مالی، لجستیکی، اطلاعاتی و تسلیحاتی تا آموزش نیروهای مسلح مخالف و حمایت مالی از آنها را در بر می‌گیرد.

آمریکا و انگلیس و فرانسه اکنون با تشدید اقدامات مخرب خود از جمله افزایش کمک‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی به مخالفان مسلح بدنبال سرنگونی هر چه سریعتر دولت سوریه هستند. با این همه غربی‌ها در انسجام بخشی و متشکل کردن مخالفان سوریه و ایجاد وحدت عمل در بین آنها ناکام بوده و بویژه اختلافات اخیر در ائتلاف ملی سوریه، نگرانی مقامات امنیتی آنها را بر انگیخته است.

از جمله "گرهارد شیندلر" رییس سرویس اطلاعات خارجی آلمان موسوم به "بی .ان .دی" BND، با اشاره به بحران سوریه گفت: شرایط، نشان دهنده آن است که اختلاف در بین گروه‌های مخالف سوریه تشدید و شکاف ها عمیق تر شده است. به گفته وی، در میان اپوزیسیون سوریه به جای توافق و وحدت، شاهد ناهمگونی‌های زیادی هستیم.شیندلر روز شنبه 26 اسفند در مصاحبه ای در باره اوضاع سوریه و بحث های مطرح شده مبنی بر احتمال لغو تحریم تسلیحاتی این کشور، گفت: شرایط سوریه بسیار پیچیده است و هیچ نظر واحد و راهبرد جامعی در میان گروه های مخالف سوریه وجود ندارد.

این مقام امنیتی آلمان نسبت به آنچه "عراقیزه شدن سوریه" خواند، هشدار داد و گفت: قرار گرفتن در این شرایط به طور قطع برای سوریه تحول خوبی در پی نخواهد داشت. وی  هشدار داد که در میان اپوزیسیون سوریه به جای توافق و وحدت، شاهد ناهمگونی‌های زیادی هستیم.
 
بر اساس ارزیابی شیندلر، "شکاف و چند دستگی مخالفان سوریه را تهدید می‌کند و این مطمئنا تحول مثبتی (برای غرب) نخواهد بود". گفتنی است در پی افزایش تنش ها و اختلافات بین گروه های مخالف دولت سوریه، چند روز قبل ائتلاف ملی سوریه نشست خود را برای بررسی مسئله تشکیل دولت موقت و انتخاب رئیس برای رهبری این دولت که قرار بود روز سه شنبه 22 اسفند در استانبول ترکیه برگزار شود، لغو کرد. شیندلر شمار افراد مسلح مخالف نظام بشار اسد را حدود 100 هزار نفر عنوان کرد.

رقمی که بسیار اغراق آمیز به نظر می‌آید. این مقام امنیتی آلمانی در ادامه در خصوص ادعاهای مطروحه در مورد آنچه که به عنوان انبار سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه یاد کرد، اذعان داشت: هم اینک هیچ نشانه ای نمی بینیم که دولت به دنبال استفاده از این سلاح‌ها باشد اما این سوال مطرح است که در صورت سقوط دولت اسد، چه اتفاقی خواهد افتاد.
 
شیندلر اذعان کرد که درحال حاضر ده‌ها هزار نفر در قالب گروه های مخالف دولت سوریه در این کشور مبارزه مسلحانه انجام می دهند که از آن جمله می توان از گروه تروریستی  "جبهه النصره" که به القاعده نزدیک است نام برد.

این مقام امنیتی با خطرناک خواندن تقویت گروه های نزدیک به القاعده در سوریه، گفت: نه فقط در سوریه، بلکه در بسیاری از مناطق جهان افرادی به گروه القاعده اضافه می شوند که این موجب نگرانی است.شیندلر خاطرنشان کرد: این سازمان (جبهه النصره) که جهت گیری تروریستی اش واضح است، رفته رفته به قدرت خود می افزاید و با ادامه این وضع بایستی این انتظار را داشت که این گروه در دوران پس از اسد در سوریه برای خود نقشی قائل باشد. سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر بارها  گروه های مخالف سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.
 
اذعان آلمان به این مساله در شرایطی است که کشورهای فرانسه و انگلیس با این توجیه که گروه های مسلح تضمین داده اند که سلاح های ارسالی به دست افراد غیر مسؤول (گروه های مسلح غیر طرفدار غرب ) نخواهد افتاد، خواستار لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای مخالفان مسلح در سوریه بودند.این در  حالی است که در نشست  جمعه 25 اسفند سران 27 کشور اتحادیه اروپا، انگلیس و فرانسه برای جلب موافقت این اتحادیه در زمینه لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای گروه های مسلح در سوریه ناکام ماندند.

آلمان به دلیل  پیامدهای منفی ناشی از مسلح کردن گروه های مخالف، یکی از مخالفان سرسخت ارسال سلاح برای گروه های مسلح سوری در نشست اخیر اتحادیه اروپا بود. چندی پیش اتحادیه اروپا انتقال تسلیحات به مخالفان سوریه را تحریم کرد. این تحریم تا ماه می 2013 ادامه خواهد داشت و پس از آن بر سر ادامه یا لغو آن تصمیم‌گیری خواهد شد.
 
امریکا و متحدان غربی آن بویژه فرانسه و انگلیس به همراه ترکیه، عربستان سعودی و قطر مدعی هستند به پایان بحران در سوریه تمایل دارند، اما در عین حال به تسلیح و تامین بودجه مخالفان مسلح دولت سوریه ادامه می‌دهند. در این زمینه لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه 24 اسفند از توافق پاریس و لندن برای مسلح کردن مخالفان دولت سوریه خبر داد. فابیوس تاکید کرد، با این توافق، فرانسه و انگلیس برای مسلح کردن مخالفان دولت سوریه به طور مستقل از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدام می کنند. وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد، پاریس و لندن از اتحادیه اروپا می خواهند تاریخ جلسه بعدی درباره تحریم تسلیحاتی سوریه را به تعویق بیاندازند. فابیوس پیشتر تاکید کرده بود، تنها با برداشته شدن ممنوعیت های ایجاد شده برای ارسال سلاح به مخالفان مسلح دولت سوریه می توان به بحران سوریه پایان داد. وی ادعا کرد که  لغو تحریم تسلیحاتی یکی از معدود راه حل های سیاسی برای برون رفت از بحران کنونی در سوریه است.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین از تلاش این کشور برای اقناع دیگر کشورهای اروپایی جهت برداشتن این ممنوعیت ها خبر داد. فابیوس تاکید کرد که در صورت مخالفت اروپاییان، فرانسه به تنهایی در این مورد تصمیم خواهد گرفت. فابیوس ادعا کرده که "روسیه و ایران تجهیزات نظامی دولت بشار اسد را تامین می کند و مخالفان، در این شرایط، قادر به دفاع از خود نیستند." فرانسه و انگلیس از دیگر کشورهای اروپایی خواسته اند که ممنوعیت ارسال تجهیزات نظامی به سوریه را لغو کنند تا بدین ترتیب مخالفان سوریه بتوانند از خود دفاع کنند.تاکنون، این دو کشور اروپایی ادعا می کردند که از این موضوع هراس داشتند که با لغو تحریم ها و ارسال تجهیزات نظامی به سوریه، اسلامگرایان افراطی که در کنار ارتش آزاد سوریه علیه دولت سوریه می جنگند، مسلح تر و در نتیجه، قدرتمندتر شوند.
 
هم چنین دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز روز چهارشنبه 23 اسفند اعلام کرد که ممکن است این کشور بصورت منفرد و بدون توجه به تحریم های اتحادیه اروپا برای کمک به مخالفان بشار اسد اقدام کند و حتی تصمیم اتحادیه اروپا در مورد عدم لغو تحریم تسلیحاتی را وتو نماید. دولت انگلیس طی هفته های اخیر بارها خواستار لغو تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه  مخالفان سوریه شده تا بتواند سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار آنها قرار دهد.

این کشور همچنین هفته گذشته رسما اعلام کرد که تجهیزات نظامی غیرکشنده نظیر نفربر زرهی، دوربین دید در شب، تجهیزات جست و جو و امداد و نجات به ارزش بیش از 20 میلیون پوند برای مخالفان سوریه ارسال می کند.
 
این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در پایان اجلاس مشترک وزیران خارجه و دفاع انگلیس و روسیه که در لندن برگزار شد، نسبت به تسلیح مخالفان دولت سوریه هشدار داد و تصریح کرد که مسکو با چنین اقداماتی مخالفت خواهد کرد.

لاوروف که در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور ویلیام هیگ وزیرخارجه انگلیس و همچنین وزیران دفاع دو کشور سخن می گفت، تاکید کرد: مسلح کردن گروههای مخالف در سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی خواهد بود.وی گفت: قوانین بین المللی اجازه نمی دهد که سلاح و تجهیزات نظامی بطور مستقیم و غیرمستقیم در اختیار بازیگران غیردولتی قرار بگیرد. از نظر ما چنین اقدامی نقض حقوق بین الملل خواهد بود.
 
به نظر می رسد که ارسال کمک های تسلیحاتی منحصر به فرانسه و انگلیس نیست و کشور هایی مانند آمریکا نیز در این زمینه فعالیت گسترده ایی دارند. بدین ترتیب در حالی که سیاستمداران در غرب از جمله واشنگتن، لندن و بخشی از اروپا به طور آشکارا کمک تسلیحاتی به سوریه را رد کرده‌ و اعلام کرده‌اند که کمک بشردوستانه به مخالفان سوریه انجام می‌شود اما هم اکنون مشخص شده است که این کشورها که در حال پیشبرد جنگ خود در سوریه هستند یکی از بزرگترین عملیات انتقال تسلیحات نظامی به سوریه را در یکی دوسال گذشته انجام داده‌اند. در نتیجه حجم گسترده‌ای از تسلیحات از کشورهای غربی برای ارتش آزاد سوریه منتقل شده است. با این همه اختلافات بین ارتش آزاد سوریه با گروه‌های سلفی مانند جبهه النصره از یکطرف و اختلافات داخلی در ائتلاف ملی سوریه از سوی دیگر، باعث شده تا با وجود ارسال تسلیحات و کمک های مالی بسیار، گروههای مسلح مخالف در کسب پیروزی های قاطع ناکام بمانند. هر چند که برخورد قاطعانه ارتش و نیروهای مردمی با گروه‌های مسلح در سوریه نیز در شکست‌های آنها موثر بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *