چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

ویژگی های‌شخصیتی، محور موفقیت‌درزندگی

يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 276100
یکی از دغدغه همه انسان ها موفقیت در زندگی است، اما اکثر افراد موفقیت را در پیشرفت مالی می دانند، در صورتی که اصل موفقیت در خصوصیات شخصیتی و رشد و تکامل اخلاقی نهفته است.
به گزارش جهان به نقل خبرگزاری مهر، همه انسانها در زندگی در پی موفقیت هستند، اما بیشتر افراد موفقیت را در امکانات مادی و مالی می بینند. نباید فراموش کرد که تکامل و رشد شخصیتی بالاترین موفقیت است. بر اساس آموزه های دینی زندگی انسان یک تکامل پایان ناپذیر است، لکن متاسفانه اکثر ما انسان ها راهی که به مقصد می رسد را گم کرده ایم. گاهی حس می کنیم که فقط موجود هستیم و کاری با زندگی حقیقی نداریم و به غفلت یا به سادگی عمر گران را می گذرانیم. شاید بتوان گفت این زندگی کردن نیست، بلکه زنده بودن محض است. اگر بخواهیم در مسیر روند درست زندگی قرار بگیریم هیچ راهی جز دین و معنویت وجود ندارد.
 
تحقیقات نشان می دهد که اعتقادات دینی و مذهبی مهمترین عامل برای مقابله درست با مسایل و مشکلات است. رابطه ایمان و احساس، امنیت و آرامش روانی را اکثر دانشمندان صراحتا و یا به صورت ضمنی پذیرفته اند. تنها دین، اخلاق و معنویت است که می تواند انسان را حفظ کند و او را از انحطاط نجات دهد. این نیاز فطری که از درون انسان نشأت می گیرد بخصوص از آن نظر که نیاز وی را به تکیه گاهی نیرومند و قوی برآورده می نماید. قابل توجه می باشد. روحیه بی پناهی و احساس بی کسی و پوچی که عدم تعادل روحی و روانی را در اکثر مواقع موجب می‌شود، در همگان به شکل یکسان وجود ندارد.
 
معمولا افرادی که اعتقاد به یک حامی مقتدر دارند می دانند که آن پناهگاه، مصدر همه نیکی ها، سازندگی ها و کارهای خیر است با وجود آن واسطه، در درون این عده انسان ها آرامش خاصی بوجود می آید که با این نیرو همیشه و در همه جا توانمند و با اقتدار حاضر می شود، اما کسانی که از این فرصت و موقعیت اعتقادی برخوردار نیستند، همواره دچار ناامنی و تزلزل بوده و این احساس پوچی و بی هدفی بر آنها خسته کننده می شود.
 
برای اینکه در زندگی سعادتمند شویم باید بتوانیم با کمک فکر و رفتارهای پسندیده با دنیا ارتباط شایسته ای برقرار نماییم. افراد موفق همواره می دانند که چگونه با مسائل زندگی روبرو شوند و از تجربیات استفاده کنند. در صورتی که اشخاص ناموفق، مشکلات زندگی را به عنوان کاستی ها و محدودیت های خود پذیرفته اند و هیچ حرکتی را برای رهایی آن از خود نشان نمی دهند.
 
ایمان و اعتقاد، تکلیف ما را نسبت به آنچه هستیم و آنچه می توانیم باشیم روشن می کند. افراد موفق می دانند که چه می خواهند و ایمان دارند که می توانند آن را بدست آورند. بنابراین انگیزه و ایمان دو عامل محرک آدمی به سوی کمال است. داشتن هدف و درك شرايط كافي نيست، شجاعت عمل لازم است. تنها با عمل كردن مي توان اهداف ، اميال و باورها را به حقيقت تبديل كرد. اصولا در اين دنيا چيز صد درصد مطمئن وجود ندارد. تفاوت ميان آدم موفق و غير موفق در زمينه نقطه نظر ها و توانائيها نيست.
 
مسئله مهم در موفقیت شهامت است كه انسان موفق روي نقطه نظرهاي خودش نشان مي دهد و خطرات حساب شده را مي پذيرد و دست به عمل مي زند. بي تحركي و دست روي دست گذاشتن انسان را در مواجهه با مسائل عصبي و ناتوان مي كند اگر آنقدر صبر كنيم و دست روي دست بگذاريم تا از نتيجه كاري مطمئن شويم هرگز قدمي برنخواهيم داشت.
 
 شخصيت هاي موفق به سايرين هم اهميت مي دهند و براي هم نوع خود احترام قائل مي شوند با ديگران همانطور كه زيبنده انسانهاست رفتار مي كنند. وقتي نسبت به سايرين احساس خيرخواهي بيشتري مي كنيم بدون استثنا نسبت به خودمان هم خيرخواه تر مي شويم. يكي از بهترين شيوه هاي مبارزه با احساس گناه و تقصير اين است كه گناه را به گردن سايرين نيندازيد. كسي كه شخصيت موفق دارد نسبت به سايرين احساس خيرخواهي مي كند مردم البته كه مهم هستند و نمي توانيد با آنها مانند اشياء بي جان روبرو شويد.
 
از ميان تمامي پستي و بلنديهايي كه در زندگي وجود دارد نداشتن مناعت نفس كشنده تر از همه و غلبه بر آن از هر كاري دشوارتر است. علتش اين است كه چاله را به دست خودمان كنده ايم. قبول كرده ايم كه فايده اي ندارد و كاری از دست من ساخته نيست.
 
اعتماد به نفس با تجربه كردن موفقيت ايجاد مي شود. وقتي كاري را براي نخستين بار شروع مي كنيم از نتيجه اش آنقدرها اطلاعي نداريم علتش اين است كه موفقيت را تجربه نكرده ايم و بايد بدانيد كه موفقيت توليد موفقيت مي كند و حتي يك موفقيت كوچك قدمي براي موارد بعدي است و شما هم مي توانيد از اين روش ساده براي كسب اعتماد به نفس استفاده كنيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *