يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲

چاه ويل فتنه براي اصلاح طلبان

دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۵۲
کد مطلب: 273886
طيف هاي مختلف مدعي اصلاح طلبي همچنان ميان گزينه هاي حداكثري و حداقلي، و تحريم انتخابات يا دنده عقب گرفتن از ادعاي تقلب سردرگمند.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، عباس عبدي در اين زمينه به تسنيم گفت: گروهي از اصلاح طلبان حضور فعال در انتخابات را به گونه اي تعريف و بيان مي كنند كه شامل نامزد حداكثري آنان از حيث راي آوري است و گروهي ديگر تحقق اين برداشت را در شرايط كنوني مطابق با واقعيت هاي موجود سياسي ايران ندانسته و آن را به منزله بلاموضوع كردن شركت در انتخابات مي دانند، و گمان مي كنند كه شرايط سال 1388 با 1392 آن قدر تفاوت دارد كه نتوان از همان موضع 4 سال پيش وارد انتخابات شد.

وي مي افزايد: اين قطع رابطه ميان اصلاح طلبان و حاكميت براي هر دو طرف مشكل آفرين شده است، شايد ديدار اخير سه نفر از فعالان اصلاح طلب با رهبري بتواند زمينه را براي بازسازي اين ارتباط برقرار نمايد.

وي در پاسخ به اين سؤال كه كانديداتوري هاشمي رفسنجاني و حضور وي را به عنوان كانديدا چقدر محتمل مي دانيد و آيا اين تصميم را صحيح و مناسب مي دانيد؟ مي گويد: با توجه به شرايط سني و وضعيت سياسي و دو بار حضور ناموفق قبلي آقاي هاشمي (مجلس ششم و سال 1384) گمان نمي كنم كه هيچ شانسي براي حضور مجدد و موفقيت آميز ايشان وجود داشته باشد.

از سوي ديگر محمدجواد حق شناس از اعضاي حزب اعتماد ملي به ايلنا گفت: 4 طرح براي اجماع اصلاح طلبان مطرح شده است و جريان اصلاح طلبي نامزد اول خود را خاتمي مي داند. ما تا آخر فروردين منتظر پاسخ آقاي خاتمي مبني بر اينكه در انتخابات شركت خواهند داشت يا نه اگر بنا به هر دليلي تكليف ما مشخص نشد آن وقت ساز و كار اجماع خواهد بود.

وي افزود: پارلمان اصلاح طلبان (ايده از آقاي نجفي) اتاق فكر (ايده از آقاي عبداله نوري) طرح مناسك (ايده از حزب مردم سالاري) و مداليته (مطروحه از سوي حزب مردم سالاري) از جمله ساز و كارهاي اجماع اصلاح طلبان به حساب مي آيد و پيشنهاد من اين است كه آقاي خاتمي مجموعه اي از دوستان كه مسلط به كار سازماندهي شده هستند را مأمور بررسي چهار ايده مطرح شده كنند. اما خبرگزاري مهر در خبري اعلام كرد اتاق فكر اصلاح طلبان كه هر دو هفته يكبار با حضور چهره هاي شاخص اصلاحات از مجمع روحانيون مبارز، احزاب منحل شده مشاركت و سازمان مجاهدين، كارگزاران و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به دعوت خاتمي برگزار مي شود، راهبرد كانديداي حداكثري و انتظارات حداقلي[!؟] را انتخاب كرده است.

بنابراين گزارش در جلسه هفته گذشته اين اتاق فكر كه با حضور محمد خاتمي، غلامحسين كرباسچي، عبدالله نوري، محمدرضا خاتمي، مجيد انصاري، محمدعلي نجفي، اسحاق جهانگيري، نجفقلي حبيبي و... برگزار شد، استراتژي راهبردي «كانديداي حداكثري و انتظارات حداقلي» براي حضور اصلاح طلبان در انتخابات تعيين شد.

يعني بدون گذاشتن هيچ شرطي، يك چهره شاخص كه بتواند اجماع كامل ميان اصلاح طلبان ايجاد كند انتخاب و با آن كانديدا وارد رقابت ها شوند. در اين جلسات برخي عقيده دارند تنها با كانديداتوري خاتمي اصلاح طلبان مي توانند به كانديداي حداكثري برسند و برخي ديگر بر كانديداتوري هاشمي تأكيد دارند.

برخي از اعضاي حزب كارگزاران سازندگي نيز كه يكي از قطب هاي تصميم گيري در اين جلسات هستند اعتقاد دارند كه پروژه حضور مجدد خاتمي و هاشمي در انتخابات به نفع جريان اصلاحات نيست و اين تلقي را ايجاد مي كند كه اين جريان توانايي معرفي چهره جديد را ندارد. كارگزاران بر حضور چهره هايي همچون نجفي و جهانگيري در انتخابات تأكيد دارد.

بنابراين گزارش، محمد خاتمي با كانديداتوري اش در انتخابات مخالفت كرده و از اعضاي اين كميته مشورتي خواسته بر روي فرد ديگري به اجماع برسند.

بازي اصلاح طلبان با كلمات قلمبه اما گنگ در حالي است كه آنها براي حضور در چارچوب حقوقي انتخابات، چاره اي جز اعلام برائت از فتنه گران قانون شكن و معارض با جمهوريت و اسلاميت نظام ندارند وگرنه بازي با كلماتي نظير حداقلي و حداكثري، راه به جايي نمي برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *