شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۱

بیانیه بسیج درباره گرانی قیمت خودرو

يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 273766
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با صدور بیانیه ای نسبت به گرانی قیمت خودرو انتقاد و تاکید کرده است: صنعت قطعه سازی می تواند برای بخش های مختلف صنعت، قطعات مورد نیاز را تولید کند. تاکنون چه مقدار از این ظرفیت استفاده شده است؟
به گزارش جهان به نقل از مهر، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیانیه ای آورده است: در سال های اخیر در عرصه‌ی صنعت خودرو گزاره هایی شعار مانند، از جمله خود کفایی از سوی خودروسازان مطرح  شده است .منظور از این" خودکفایی" چیست؟ مسئولان این عرصه با ارائه‌ی آمار‌های غالبا تشریفاتی، از سهم بالای تولیدات داخلی در محصولات تولیدی خود سخن می‌گویند اما با شدت گرفتن تحریم‌ها نظاره‌گر کاهش شدید تولید و به تبع آن رشد زاید الوصف قیمت‌ها هستیم.
 
در صورت صحت آمار های ارائه شده، در شرایط تحریم نمی‌بایست شاهد کاهش تولید باشیم؛ بلکه در بدترین حالت ( و به واسطه‌ی افزایش قیمت مواد اولیه) می‌بایست قیمت ها افزایش پیدا میکرد، حال آنکه عمده‌ی افزایش‌ قیمت‌های اخیر در حاشیه‌ی بازار خودرو‌ و فاصله گرفتن قیمت بازار از کارخانه، ناشی از کاهش تولید بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که آمار‌های مذکور ‌پشتوانه اجرایی نداشته است.
 
عدم نگاه کلان سیاست گذاران صنعت کشور(در دولت و مجلس) موجب شده است در صنعت خودرو حلقه‌ی ارتباط میان صنایع مختلف را ایجاد نکنند. به طور مثال در صنعت قطعه سازی خودرو، ظرفیت های بسیاری برای تکامل صنایعی چون نفت، پتروشیمی، صنایع هوایی، صنایع دفاعی، لوازم خانگی و ... وجود دارد. سیاست گذاری کلان در صنایع، سبب هم‌تکاملی و جلوگیری از خروج ارز می شود و به استقلال کشور کمک می کند. سرعت رشد صنایع نیز  به طور چشمگیری افزایش ‌می یابد.
 
صنعت قطعه سازی می تواند برای بخش های مختلف صنعت، قطعات مورد نیاز را تولید کند. تاکنون چه مقدار از این ظرفیت استفاده شده است؟ مسئولان برای پیوند دادن بخش های مختلف صنعت و داخلی سازی حداکثری چه تدابیری اندیشیده اند؟
 
در سال 1388  سند توسعه خودرو به تصویب رسید و سازوکارهایی برای نظارت بر روند پیشرفت آن در نظرگرفته شد. در این سند اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی تعیین شده است که با گذشت سه سال  از تدوین سند بهتر است نگاهی به برخی از اهداف آن داشته باشیم:
 
 "توليد خودروهاي ارزان قيمت ،كم مصرف و سازگار با محيط زيست"  
" توقف تدريجي توليد خودرو به روش SKD و FCKD  "
" تعيين تعرفه‌ها براي دوره‌هاي پنج ساله در راستاي شفاف‌سازي فضاي رقابتي صنعت خودرو "
" صادرات قطعه سازان: شامل قطعات مرتبط با خودروهاي CBU يا CKD صادراتي توسط خودروسازان داخلي نمي‌باشد.
 ميليارد دلار ‌١= ‌١٠ * ‌١/٠( ‌١٠ برابر وضعيت فعلي : ‌٥ سال اول) "
 
آیا این سند متناسب با سیاست‌ها و تحریم های بیگانگان نوشته شده است؟ تحریم برای کشور ما مساله‌ای تازه نیست. مادامی که کشور ما برای دستیابی به  استقلال و پیشرفت  حداکثری در مسیر ارزش های انقلاب تلاش می کند انتظار کاهش تحریم ها بیهوده به نظر میرسد،چراکه این مساله وابسته به ذات استکبار ستیز انقلاب اسلامی می باشد. در شرایط امروز آیا سند نوشته شده نیاز به باز بینی ندارد؟ و آیا میتوان به اهداف سند دست یافت؟چرا که با نگاهی کوتاه به این سند جای خالی راهکارهای مقابله با تحریم ها کاملا" مشهود است.
 
ظهور فناوری‌های جدید سبب کاهش قیمت ها در بازار می شود و این روند در عرصه لوازم الکترونیکی و دیجیتال به وضوح دیده می شود. چرا با گذشت سال ها سیر نزولی در قیمت خودرو‌ها دیده نشده است؟ چه زیر ساخت هایی برای کاهش قیمت خودرو ها -طبق سند- تدارک دیده شده است؟تا کنون در راستای کاهش قیمت خودرو های سبک و کم مصرف چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
 خودرو های حمل و نقل درون شهری و برون شهری(اتوبوس و مینی بوس و...) در کشور به صورت SKD و FCKD تولید می شود. چه تدابیری برای متوقف کردن تولید این دسته از خودرو ها اندیشیده شده است؟تاکنون در اجرای آن چقدر موفق بوده ایم و آیا اصلا" به سمت آن حرکت کرده ایم؟    
 
 با توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان راه استقلال کشور و تنها راه ادامه روند پیشرفت ایران اسلامی چه میزان در تدوین این سند و سایر گام هایی که مسئولان چه  در حوزه سیاست گذاری و چه در حوزه اجرا برداشته اند به این  مدل اقتصادی توجه شده است ؟ و چه میزان از برنامه های آینده آنان در این صنعت مطابق با  اقتصاد مقاومتی است؟
 
 همدلی و همکاری مردم و مسئولان در بستر آرامش از مولفه های لازم برای برطرف کردن مشکلات و تبدیل شرایط تهدید به فرصت است. نشست های صمیمانه بین مردم، صنعتگران و مسئولان دولتی می تواند راهگشای بسیار از گره های به ظاهر ناگشودنی باشد.
 
در پایان از مسئولان دولت در وزارتخانه های صنعت معدن تجارت و اقتصاد،نمایندگان مجلس در کمیسیون های اقتصاد و صنایع ومعادن و همچنین خودروسازان در خواست میگردد تا با حضور در دانشگاه ها پاسخگوی عملکرد خود و شنوای مطالبات و پیشنهادات دانشگاهیان که انعکاس نظرات مردم است باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امین
Iran, Islamic Republic of
سلام مطالب فوق بسیار زیبا و مورد تایید همه مردم است