شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

آغاز بهره‌برداری آزمایشی از تونل نیایش

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 272292
این تونل شامل تونل‌های شمالی و جنوبی، تونل کردستان و تونل 04 است که متراژ مجموع این تونل‌ها به همراه تونل‌های دسترسی و ارتباطی 8560 متر و با احتساب رمپ‌ها، طول کلی پروژه احداث تونل نیایش به 10252 متر می‌رسد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، این تونل با 2 تونل رفت و برگشت با طول تقریبی 6/7 کیلومتر در بزرگراه نیایش، از حدود 700 متری غرب بزرگراه کردستان آغاز و تا حدود 300 متری شرق بزرگراه مدرس، ادامه دارد.
 
تونل نیایش که عملیات اجرایی آن به شکل رسمی از ابتدای سال 1390 آغاز ‌شده، امروز آماده بهره‌برداری شد.
 
با خاتمه بزرگراه نیایش در تقاطع ولی‌عصر، بار ترافیکی تردد از غرب به شرق، وارد خیابان‌های ولی‌عصر، اسفندیار و بزرگراه مدرس می‌گردد.
 
همچنین جهت تردد از شرق به غرب نیز بار ترافیکی بزرگراه صدر وارد بزرگراه مدرس و چمران شده و ترافیک سنگینی را به منطقه وارد می‌کند لذا به منظور حل مشکل ترافیکی منطقه این پروژه با دو تونل رفت و برگشت شرقی و غربی طراحی شده است.
 
به این ترتیب ترافیک عبوری از بزرگراه صدر از طریق تونل شرقی- غربی به صورت مستقیم به بزرگراه نیایش وارد می‌شود و ترافیک عمده بزرگراه نیایش در مسیر غرب به شرق از طریق تونل بطور مستقیم به بزرگراه صدر می‌رسد.
 
می‌توان تونل نیایش را در جمع 20 تونل طویل جاده‌ای دنیا به‌شمار‌آورد. البته بسیاری از تونل‌های جاده‌ای که در لیست تونل‌های طویل بالاتر از تونل نیایش قراردارند، تونل‌های بین‌شهری بوده و اگر بخواهیم صرفاً تونل‌های ساخته‌شده در شهرها را در محاسبات اینچنینی منظور کنیم، قطعاً رتبه تونل نیایش که البته ویژگی‌های منحصر به‌ فردی نیز دارد، در رده‌بندی جهانی ارتقاء پیدا خواهد کرد.
 
اینکه سطح مقطع تونل در محدوده دوراهی‌ها (Bifurcation) به 447 متر مربع می‌رسد، تجربه‌ای کم ‌نظیر در مقوله تونل‌سازی شهری محسوب‌ می‌شود که متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی نیز بر آن اذعان دارند. تونل نیایش در شهری احداث‌ شده که خاک بستر آن آبرفتی‌بوده و بدین‌لحاظ عملیات حفاری پیچیدگی‌های خاص خودرا به ‌همراه داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *