پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

بهره برداری از تونل نیایش با وجود تحریم‌ها

جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 272136
تونل هوشمند نیایش فردا آماده بهره برداری آزمایشی می‌شود و به گفته برخی از کارشناسان بار ترافیکی در بزرگراه صدر کاهش یافته و تردد تسهیل می‌شود و ترافیک عبوری از بزرگراه صدر از طریق تونل شرقی- غربی به صورت مستقیم به بزرگراه نیایش وارد می‌شود و ترافیک عمده بزرگراه نیایش در مسیر غرب به شرق از طریق تونل بطور مستقیم به بزرگراه صدر می‌رسد.
به گزارش جهان به نقل از فارس در سال ۹۰ کلنگ احداث تونل نیایش به طول ۱۰ هزار ۲۵۲ متر توسط محمد باقر قالیباف شهردار تهران به زمین شده شد.

این تونل شامل تونل‌های شمالی و جنوبی، تونل کردستان و تونل ۰۴ است که با احتساب رمپ‌ها، طول کلی پروژه احداث تونل نیایش به ۱۰۲۵۲ متر می‌رسد.
نیایش با ۲ تونل رفت و برگشت در بزرگراه نیایش، از حدود ۷۰۰ متری غرب بزرگراه کردستان آغاز و تا حدود ۳۰۰ متری شرق بزرگراه مدرس، ادامه دارد.

در ادامه تونل نیاش بزرگراه ۲ طبقاتی صدر بود که قرار بود این ۲ پروژه که در امتداد یکدیگر قرار دارند در ۲۲ بهمن امسال آماده بهره برداری شوند که بزرگراه صدر به دلیل برخی از مشکلات در ورود کالاها با تأخیر چند ماهه آماده بهره برداری می‌شود و افتتاح آن به ۳ ماهه اول سال ۹۲ موکول شده است.

تونل هوشمند نیایش فردا آماده بهره برداری آزمایشی می‌شود و به گفته برخی از کارشناسان بار ترافیکی در بزرگراه صدر کاهش یافته و تردد تسهیل می‌شود و ترافیک عبوری از بزرگراه صدر از طریق تونل شرقی- غربی به صورت مستقیم به بزرگراه نیایش وارد می‌شود و ترافیک عمده بزرگراه نیایش در مسیر غرب به شرق از طریق تونل بطور مستقیم به بزرگراه صدر می‌رسد.
حجت الله بهروز در خصوص این تونل هوشمند گفت که در تونل نیایش به‌دلیل طول زیاد از تجهیزات و استانداردهای متفاوت استفاده شده است و همه سیستم‌های مدیریت ترافیکی و ایمنی تونل ازجمله سیستم‌های کنترل سرعت، تهویه، آتش‌نشانی، روشنایی و... همزمان با بهره‌برداری از تونل به بهره‌برداری می‌رسند.

وی افزود: این در حالی است که در تونل رسالت و توحید برخی از این سیستم‌ها با فاصله زمانی از بهره‌برداری تونل، تکمیل شدند و به بهره‌برداری رسیدند.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران افزود: در تونل نیایش دوربین‌های تردد شمار و ثبت سرعت لحظه‌ای و متوسط، دوربین‌های نظارت تصویری، دوربین‌های کنترل خط اضطرار و امداد و دوربین‌های شناسایی نقطه حادثه نصب و راه‌اندازی می‌شود.

بهروز خاطرنشان کرد: با این سیستم‌های هوشمند، امکان مدیریت و نظارت دقیق بر وضعیت ترافیک در تونل نیایش فراهم می‌شود و از نظر ایمنی نیز تونل نیایش تونلی کاملا استاندارد و ایمن است. از جمله تجهیزاتی که در این تونل استفاده شده می‌توان به ۱۳کیلومتر کابل‌روشنایی، ۱۲۰کیلومتر فیبرنوری، بیش‌از دو هزار و ۸۰۰ ‌چراغ‌روشنایی، ۱۸۲دستگاه دوربین مداربسته، حدودشش هزار و ۷۰۰ متر لوله آتش‌نشانی، ۱۷۶در ضدحریق، ۶۲‌دستگاه جت‌فن، ۱۹۲سنسور دود، هشت دستگاه فن‌محوری، پنج دستگاه ژنراتور، ۳۴دستگاه ترانسفورماتور، ۱۲‌دستگاهUPS جهت برقراری برق اضطراری، ۷۵دستگاه تلفن تونلی، یک ایستگاه‌رادیویی تونلی، بیش‌از ۱۳‌کیلومتر سینی انواع کابل‌ها، ۱۰دستگاه پمپ آتش‌نشانی در دو ایستگاه و همچنین ساختمان‌های مرکز کنترل‌اصلی و پشتیبان اشاره‌کرد.

کاهش آلودگی هوا با کنترل آلایندگی ناشی از ۷۵ میلیون سفر سالیانه در شهر تهران، جلوگیری از انتشار آلاینده ها در هوا،افزایش ایمنی سفر با کاهش تداخلات ترافیکی، فراهم آوردن پناهگاهی مناسب در هنگام وقوع زلزله برای ۳۵۰۰۰ نفر از شهروندان، تسهیل تردد، کاهش مسافت طی شده با تامین مسیر بهترو افزایش سرعت و کاهش زمان توقف، کاهش آلودگی صوتی و خروج ترافیک از بافت شهری از جمله مزایای اجرای این پروژه از سوی مسئولان شهری اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، تونل نیایش در جمع ۲۰ تونل طویل جاده‌ای دنیا قرار گرفته است. البته بسیاری از تونل‌های جاده‌ای که در لیست تونل‌های طویل بالاتر از تونل نیایش قراردارند، تونل‌های بین‌شهری بوده و اگر بخواهیم صرفاً تونل‌های ساخته‌شده در شهرها را در محاسبات قرار دهیم رتبه تونل نیایش خوب خواهد بود.

در این پروژه بیش از ۶ هزار کارگر به صورت ۳ شیفت مشغول به کار بودند تا این تونل در موعد مقرر آماده بهره برداری شود.
محمد باقر قالیباف شهردار تهران درخصوص تونل نیایش گفت که این پروژه نمایانگر خدمت صادقانه و خالصانه، توام با دقت، درایت، عملگرایی، عقلانیت، گذشت و تاسی به فرهنگ دفاع مقدس است.

وی به نصب روزشمار پروژه نیایش اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری به من می‌گفتند که این روزشمار را نصب نکنم، اما اگر جرات کردم که آن را نصب کنم، به دلیل اعتماد به کارگران و مهندسان پرتلاش ایرانی بود.

وی افزود: عده‌ای کارهای سریع شهرداری را غیرمنطقی می‌دانند اما باید گفت این موضوع غیرمنطقی نیست وقتی پروژه‌ای چندین سال طول بکشید غیرمنطقی است و دراین پروژه پرتی زمان نداشته‌ایم.

اعتقاد قالیباف به گونه‌ای در تونل نیایش مدیریت شده که دو ساعت هم موضوعیت دارد نه اینکه دوسال پرتی زمان داشته باشیم و ککمان هم نگزد.
به گفته قالیباف قیمت تمام شده پروژه‌ها نیز موضوعیت دارد ولی این نگاه‌ها را باید کارشناسی انجام دهیم. برخی اوقات این موضوعات به جای کارشناسی جنبه‌های سیاسی پیدا می‌کند.

فاینانس پروژه صدر_نیایش چینی است .نوسانات ارزی باعث شد تا هزینه تمام شده این تونل نیز افزایش یافت. چرا که مسئولان شهری معتقدند که فقط در قیمت میلگرد هزینه‌ها بیش از ۳ برابر شده است.

مازیار حسینی معاون فنی عمران شهرداری تهران در خصوص پروژه نیایش گفت که عملیات اجرایی این تونل از شش فروردین سال ۹۰به‌طور رسمی آغاز شد و ما در ۲۴اسفند همان سال جشن پایان حفاری تونل را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: با این حساب عمده حفاری‌های تونل ۱۱‌ماه به سرانجام رسید و سپس مراحل بعدی کار ازجمله تثبیت، بتن ریزی کف، عایق بندی، زه‌کشی و غیره در دستور کار قرار گرفت.

حسینی با اشاره به اینکه تونل نیایش ۱۰هزار و ۲۵۲متر طول دارد، تصریح کرد: برای نخستین بار در تاریخ کشور دو راهی‌ها را تجربه کردیم و در تونل نیایش عملیات اجرایی دو راهی‌ها انجام شد.

وی اضافه کرد دو تونل مجزا داریم که برای حفظ ایمنی و فضای تخلیه امن یک میان‌دوراهی را باید حفر می‌کردیم که طبق استانداردها این کار انجام شد.

معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه مسیر غرب به شرق تونل نیایش نیز هم‌اکنون آماده است، تصریح کرد: با وجود آماده بودن این مسیر نباید حجم ترافیک را به بزرگراه صدر وارد کنیم چرا که از نظر ایمنی صلاح نیست وقتی که جرثقیل‌های غول آسا (گنتری-کرین) در حال کار هستند ایمنی شهروندان را به خطر ندازیم.
بر اساس این گزارش، بهره برداری آزمایشی از فردا آغاز می‌شود ولی پلیس راهور محدودیت‌های ترافیکی در این محدوده در نظر گرفته است.

پلیس راهور اعلام کرد از روز یک شنبه ۲۹ بهمن مسیر غرب به شرق بزرگراه صدر از محدوده مدرس شمال به شرق و جنوب به شرق از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۲ برای تردد باز است و باقی ساعت ها مسدود است.

از مسیر شرق به غرب بزرگراه صدر و تونل شمالی نیایش از محدوده بزرگراه امام علی از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح و در ادامه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برای تردد باز است و در باقی ساعت ها مسدود است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دم قالیباف و مهندسین و کارگرهای شهرداری گرم