شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

پشت پرده عزل و نصب های اخیر در عربستان

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 266735
یک پایگاه عرب زبان با اشاره به عزل و نصب های اخیر در مناطق الشرقیه و مدینه منوره از سوی ملک عبدالله، به ابعاد این موضوع و واکنش مخالفان عربستانی پرداخته است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، پایگاه نهرین نت با اشاره به برکناری امیران منطقه الشرقیه و مدینه از سوی پادشاه عربستان آورده است : تصمیمات پادشاه عربستان در برکناری امیران منطقه مدینه و الشرقیه در واقع تلاشی از جانب ملک عبدالله برای کنترل جنگ قدرت میان شاهزادگان سعودی پس از مرگ پادشاه است.

این پایگاه نوشته است : برکناری محمد بن فهد که نماینده فرزندان ملک فهد در پستهای دولتی بود و تعیین سعود بن نایف مدیر دفتر ولیعهد کنونی به جای وی در امارت شرقی، نشانه اوج گیری نفوذ فرزندان نایف بن عبدالعزیز ولیعهد سابق است.

نهرین نت بیان کرد: برکناری محمد بن فهد از امارت منطقه الشرقیه ناگهانی نبود، زیرا وی نتوانسته بود اوضاع را در القطیف و الاحساء مهار کند.

این پایگاه نوشته است : شاهزاده سعود بن نایف قبل از اینکه ملک فهد پس از جنگ دوم خلیج فارس وی را به عنوان معاون امیر منطقه الشرقیه انتخاب کند فعالیت بازرگانی داشت. در سال 1992 به عنوان معاون امیر منطقه الشرقیه تعیین شد و تا سال 2003 در این سمت باقی ماند و در این سال به عنوان سفیر عربستان در اسپانیا منصوب شد.

پایگاه نهرین نت بیان کرد: امیر جدید منطقه الشرقیه با چالشهای بزرگ و مهمی روبرو خواهد شد که در راس آنها موضوع شهروندان شیعی است که نادیده گرفته شده اند.

این پایگاه در ادامه نوشته است : این عزل و نصبهای جدید در راستای فشار آمریکا با هدف کاستن از جنگ قدرت در عربستان به ویژه با توجه به اوضاع بی ثبات پادشاه عربستان قرار دارد.

نهرین نت در ادامه به نقل از منابع وابسته به مخالفان آورده است : هیچ نشانه ای از تغییر در سیاستهای سرکوبگرانه علیه شیعیان در منطقه الشرقیه با روی کار آمدن سعود بن نایف وجود ندارد و شیعیان، پدر سعود را یکی از دشمنان سرسخت شیعه می دانند.

این منابع بیان کردند: همه چیز به نظام سعودی بستگی دارد، زیرا اگر امیر جدید نیز پیرو سیاستهای شاهزاده قبلی باشد و به سیاستهای سرکوبگرانه ادامه دهد، تحرکات مردمی نه تنها خاموش نمی شود، بلکه شعله ورتر خواهد شد.

منابع وابسته به مخالفان اعلام کردند: هفته های آینده روشن خواهد کرد که سعود بن نایف چه سیاستی اتخاذ خواهد کرد و امیدواریم که وی عاقلانه عمل کند و در راستای آزادی بازداشت شدگان به ویژه نمر النمر مجاهد نستوه عربستانی گام بردارد تا حسن نیت رژیم را در الشرقیه نشان دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *