جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲

فرمول جدید محاسبه آبونمان قبوض گاز

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 266707
معاون شركت ملی گاز با اشاره به افزایش مصرف گاز به‌ركورد بی‌سابقه 570 میلیون مترمكعب در روز، جزئیات فرمول جدید محاسبه آبونمان مشتركان خانگی را اعلام كرد و گفت: با تامین سوخت مایع گاز برخی از صنایع قطع شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا غروی در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت مصرف گاز طبیعی در كشور، گفت: در 9 ماهه نخست سالجاری بیش از 107 میلیارد مترمكعب گاز طبیعی در ایران مصرف شده است كه 47 درصد این گاز توسط مشتركان خانگی و تجاری، 21 درصد توسط صنایع و 32 درصد توسط نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون مدیرعامل شركت ملی گاز با اشاره به سرمای منفی صفر تا منفی 14 درجه سانتگیراد در 27 استان كشور، تصریح كرد: این كاهش شدید دما و موج پایدار سرما در اكثر استان‌های كشور منجر به ثبت ركورد جدید مصرف گاز شده است.

 این مقام مسئول با بیان اینكه در روزهای اخیر متوسط مصرف روزانه گاز توسط مشتركان خانگی و تجاری به بیش از 456 میلیون مترمكعب افزایش یافته است، بیان كرد: این در حالی است كه كل مصرف گاز در بخش‌های نیروگاهی، صنایع، پتروشیمی ها، مشتركان خانگی و تجاری به بیش از 570 میلیون مترمكعب در روز رسیده است.

 وی با یاداوری اینكه هم اكنون 80 درصد گاز تولیدی ایران در خانه‌ها و ساختمان‌ها صرفا برای گرمایش و بدون كوچكترین بهره وری می سوزد، تبیین كرد: این در حالی است كه اگر هر مشترك 2 مترمكعب در شبانه روز در مصرف گاز صرفه جوئی كند 40 میلیون مترمكعب و معادل تولید گاز 2 فاز پارس جنوبی در مصرف گاز كشور صرفه جوئی خواهد شد.

 فرمول جدید محاسبه آبونمان قبوض گاز

 مدیر گازرسانی شركت ملی گاز در پاسخ به پرسشی در مورد محاسبه مجدد آبونمان در قبوض گاز خانگی شهری و روستائی، گفت: بر اساس دستور سازمان هدفمندی یارانه ها، آبونمان از ابتدای مهر ماه مجددا در قبوض گاز خانگی محاسبه خواهد شد.

 غروی با اعلام اینكه سالانه 180 میلیارد تومان از محل آبونمان درآمد حاصل می شود، تاكید كرد: این درآمد صرفا برای تعمیر، نگهداری، به روز رسانی و راهبری شبكه هیا گاز شهری و روستائی مورد استفاده قرار می گیرد.

 معاون مدیرعامل شركت ملی گاز در خصوص جزئیات فرمول تعیین هزینه آبونمان مشتركان گازی خانگی، بیان كرد: پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها هزینه آبونمان برای افزایش رفاه حال و كاهش بار مالی قبوض گاز مشتركان توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها حذف شد.

 این مقام مسئول با بیان اینكه در حال حاضر فرمول قیمت گذاری آبونمان به ازای هر كنتور معادل ضرب حجم كنتور بر 700 ریال متوسط قیمت گاز خانگی و ضریب 9 است كه حتی نسبت به این فرمول هم تخفیف هایی داده شده است، اظهار داشت: در شرایط فعلی متوسط هزینه ابونمان مشتركان گاز خانگی حدود 1260 تومان است.

آغاز قطع گاز صنایع

 مدیرگازرسانی شركت ملی گاز در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص تامین گاز صنایع كشور، توضیح داد: با افزایش مصارف گاز خانگی از 120 به بیش از 450 میلیون متر مكعب، محدودیت هایی در تامین گاز صنایع اعمال شده است.

وی با اشاره به تعریف اولویت بندی در گازرسانی به صنایع كشور، تبیین كرد: در حال حاضر وزارت نفت به جای گاز طبیعی، انرژی مورد نیاز صنایع را از طریق سوخت مایع جبران كرده است.

 این مقام مسئول با یادآوری اینكه هم اكنون به ترتیب اولویت گازرسانی به صنایع سیمان، فولاد و شیشه محدود شده است، افزود: با این وجود با تامین ذخایر سوخت مایع هیچ گونه نگرانی از بابت تامین انرژی این واحدهای صنعتی وجود ندارد.

غروی در پاسخ به سئوال دیگری از ارسال به طور متوسط روزانه 25 میلیون مترمكعب گاز به صنایع پتروشیمی كشور خبر داد و یادآور شد: از ابتدای دی ماه سالجاری تاكنون هم روزانه بیش از 20 میلیون مترمكعب گاز به نیروگاه ها ارسال شده است.

 این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی مبنی بر سناریوهای افزایش قیمت گاز در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، گفت: در صورتی كه فاز دوم این قانون اجرایی نشود قیمت گاز هم افزایش نمی یابد.

معاون مدیر عامل شركت ملی گاز با تاكید بر اینكه ستاد هدفمندی یارانه ها مسئولیت قیمت گذایر قیمت گاز را بر عهده دارد، خاطرنشان كرد: اگر فاز اول این قانون اجرا نمی شد هم اكنون مصرف گاز 25  درصد بیش از مصرف موجود بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیر
باسلام خدمت مدیران اداره گاز
دربابت بحث آبونمان ونحوه محاسبه آن و راه خرجکرد آن یه سوال داشتم.
به قول این مقام مسوول غروی که میگه ما این پوله آبونمان را خرج نگهداری وبهسازی خط وبه روز رسانی و.. میکنیم خوب حالا در نحوه محاسبه آبونمان ظرفیت کنتور چه نقشی در این نگهداری سیستم دارد؟
مگرگازی ولوله کشی که تا درب منازل خانگی میاد چه کنتور جی4 ویا کنتورجی5 باهم فرقی داره؟که پوله دریافتی هم فرق کنه؟
چرا ظرفیت کنتور را برای آبونمان محاسبه کردید ؟
بعد از اونور هم میگیدهزینه نگه داری خط؟
همینه دیگه یه کسایی تصمیم میگیرن که ....تازه میگن کار کارشناسانه.
ببینید عزیزان
اون مشترکی که کنتور با حجم وظرفیت بالا خریده در ابتدا پول زیادی بابتش پرداخت کرده وثانیا اگر هم خراب بشه وتعمیراتی هم اداره گاز انجام بده ازش پولی دریافت خواهد شد خوب این تا اینجا وهزینه نگهداری خط وسایر موارد هم واسه هر دو طرف مقوله که ثابت هست پس پوله اضافی جهت دریافت یه نوع بی برنامه بودن محاسبات کارشناسان شماست.
تازه من با دلیل ومنطق ثابت میکنم که این پوله دریافتی بابت آبونمان ویا حتی نحوه محاسبه وضرایبی که استفاده شده نه درسته ونه سالمه
وسلام
علی
دروغه من چند ماه خونه نبودم مصرفم صفر بود دو ماه اول 3تومن آبونمان اومده یک ماه ونیم بعدش سه هزارو هشتصد تومن تازه از آبونمان مالیات بر ارزش افزوده هم گرفتن