پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

کشف یک کشور جدید نفتی در خاورمیانه

شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 263040
لبنان در حالی گام هایی عملی را به منظور بهره برداری از ثروت نفتی خود در عمق دریای مدیترانه با کنار گذاشتن بخشی از اختلافات سیاسی میان جریان های مختلف بر می دارد، که جو داخلی لبنان شرایطی شکننده به خود گرفته است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، لبنان که اخیرا موفق شده منابع نفتی چشم گیری در آب های سرزمینی خود کشف کند، علی رغم کارشکنی های امریکایی و اسرائیلی، به زودی وارد فاز اکتشاف و استخراج این منابع خواهد شد؛ به گفته مسئولان این کشور طی یکی دو سال آینده می توان این کشور را نفتی به حساب آورد.

لبنان در حالی گام هایی عملی را به منظور بهره برداری از ثروت نفتی خود در عمق دریای مدیترانه با کنار گذاشتن بخشی از اختلافات سیاسی میان جریان های مختلف بر می دارد، که جو داخلی لبنان شرایطی شکننده به خود گرفته و شاهد دو دستگی در جریان 14 مارس در رابطه با موضوعات دولتی و سیاسی هستیم.

با این حال، لبنان در رابطه با پرونده نفتی خود در حال برداشتن گام های بسیار خوبی است، به شکلی که ˈجبران باسیلˈ وزیر انرژی این کشور در این باره گفته است: اقدامی که دولت در رابطه با مساله نفت انجام داده، موفقیتی بزرگ برای تمام مردم لبنان بدون توجه به مذهب و گرایش سیاسی آنها است؛ بنابراین باید با مسئولیت با آن رفتار کرده و با اختلافات آن را ویران نسازیم.

وی با اشاره به اینکه پرونده نفتی لبنان مراحل اداری و تحقیقاتی خود را سپری می کند، اظهار داشت: حدود یک سال دیگر عملیات میدانی در دریا آغاز خواهد شد و ما از این سرمایه خود عملا استفاده خواهیم کرد.

چندی پیش نیز باسیل خبر داده بود که برخی جریان های داخلی (با اشاره به جریان 14 مارس) و خارجی تلاش می کنند که لبنان به مرحله بهره برداری از حق خود در منابع نفتی مدیترانه نرسد.

به منظور مدیریت منابع نفت و گاز لبنان، از هر یک از طوایف لبنانی یک عضو برای مشارکت در هیات عالی شش نفره انتخاب شده که بدین شکل منفعت منابع نفتی لبنان به کل مردم این کشور برسد.

گفته می شود که انتخاب اعضاء هیات مدیره صنعت نفت این کشور سیاسی نبوده و این شش نفر حق مصاحبه مطبوعاتی ندارند و هر اظهار نظری در رابطه با مساله اکتشاف و استخراج نفت باید با اجازه وزیر انرژی مطرح شود.

بعد از گذشت ماهها از طرح مسئله تعیین اعضای هیأت نفت و گاز کشور، چندی پیش دولت موفق شد اعضای این هیأت را برای مدت شش سال تعیین کند و بدین ترتیب پرونده نفتی و گازی لبنان وارد مرحله حساس دیگری شامل بررسی پیشنهادات و مناقصه های نفتی با هدف اجرای سریع عملیات حفاری نفت و گاز شده است.

لبنان در راستای بهره برداری از منابع نفتی خود در دریای مدیترانه که با فلسطین اشغالی و قبرس مشترک بوده با سنگ اندازی های رژیم صهیونیستی روبرو است و یکی از چالش های مهم این کشور، صدور اجازه به منظور آغاز به کار در این پروژه توسط شرکت های نفت جهانی است.

به هر حال به سرانجام رسیدن پرونده نفتی لبنان تا این مرحله موفقیتی برای دولت ˈنجیب میقاتیˈ نخست وزیر فعلی لبنان محسوب می شود که تا حدودی زمینه را برای عملیاتی شدن استخراج و بهره برداری از این منابع طبیعی را فراهم کرده است.

از دیگر سو، از این نکته نیز نباید غافل ماند در حالی که لبنان هنوز سرگرم حل و فصل مسایل سیاسی خود در رابطه با مساله نفت بوده، رژیم صهیونیستی فعالیت های خود را به منظور بهره برداری از این منابع مشترک آغاز کرده است.

رژیم صهیونیستی با واگذاری بخشی از فعالیت های خود در این حوزه به شرکت ˈنوبل انرژیˈ که در راستای توسعه چاه نفتی ˈلفیتانˈ این رژیم در حال فعالیت است، اعلام کرده که یک کشتی تولید و ذخیره سازی مواد سوختی را نیز در منطقه فعال کرده و نهایتا تا سال 2016 میلادی پمپاژ گاز به سرزمین های اشغالی را آغاز خواهد کرد.

بنابر گزارش ها، این کشتی توانایی پمپاژ روزانه 1.2 میلیارد فوت مکعب (حدود 32 میلیون متر مکعب) گاز را داشته که این میزان تمامی احتیاج های اقتصاد رژیم صهیونیستی را تامین می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *