سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

بریده شدن 28 مجسمه فرشته آهنین

سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب: 260885
امیر معبد درباره بریده شدن 28 مجسمه فرشته آهنین که در اتوبان حکیم غرب تقاطع یادگار امام نصب شده بود گفت: بعید می‌دانم این کار دزدی باشد، چون مجسمه‌ها ارزش مالی نداشتند اما بریدن این آثار نیز کار سختی بوده است.
به گزارش جهان، امیر معبد درباره این اتفاق به ایسنا، گفت: مجسمه‌ها از جنس ورق آهن بودند و چندان ارزش مالی نداشتند.
 
او اضافه کرد: با نگاه کردن به جای بریده شدن مجسمه‌ها می‌توان فهمید که با سرعت بالا و حرارت زیاد کپسول گاز مجسمه‌ها بریده شده‌اند و از آنجا که از بالا به پایین این اتفاق افتاده، 28 مجسمه را بریده‌اند و تنها دو اثر بر جای خود باقی مانده است و کاملا مشخص است که کار دزدی نیست.
 
بهداد لاهوتی دیگر هنرمند مجسمه‌ساز که اجرای این فرشته‌ها را برعهده داشته است در این‌باره به ایسنا گفت: با شنیدن این خبر تمام خستگی‌ چند ماه کار بی‌وقفه به تنمان ماند و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده اما به هر دلیلی که انجام شده است، حیف بود.
 
لاهوتی خاطر نشان کرد: تپه واقع در اتوبان حکیم غرب تقاطع یادگار امام منطقه‌ی بایری بود که خاک سفت و سنگینی داشت و حتی گیاهانی که آنجا کاشته می‌شد به سختی رشد می‌کردند اما ما طی چند ماه کار مداوم بر روی فندانسیون‌های بتونی این مجسمه‌های آهنی را نصب کردیم و فکر می‌کنم این چیدمان فضایی را در آن منطقه ایجاد کرد که قابل توجه بود .
 
به گفته این هنرمند مجسمه ساز انجام این پروژه سی فرشته آهنی یکی از معدود کارهای چیدمان در این وسعت و شکل بود که جای تاسف دارد امروز به چنین وضعیتی دچار شده است.
 
او خطاب به مسئولان شهرداری و سازمان زیباسازی که چنین هزینه‌ای برای انجام این پروژه بر ابعاد بزرگ متحمل شدند، گفت: نباید اجازه دهیم که به این سادگی چنین پروژه‌ای پرپر شود و به شخصه خیلی دوست دارم که چرا چنین اتفاقی افتاده است.
 
او مهمترین مساله در رابطه با این اتفاق را بی‌احترامی نسبت به هنرمند و اثرش دانست و افزود: درست است که این چیدمان به اسم امیر معبد کار شده است اما همه ما مجسمه سازان در این عرصه دخیل هستیم و نباید اجازه دهیم که چنین اتفاقی بیفتد. زیرا ممکن است فردا برای هر کدام از ما چنین اتفاقی بیفتد و نباید اجازه دهیم به این راحتی مجسمه‌های شهر ما و ماحصل کار هنرمندانمان را پرر کنند.
 
به گزارش ایسنا،‌ پیش از این بحث سرقت سریالی مجسمه‌های برنزی شهر و همچنین واردات مجسمه‌های چینی از جمله دغدغه‌های جامعه مجسمه‌سازی بود و بار دیگر با بریده شدن این 28 فرشته آهنی داستان از سر گرفته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *