دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

دیروز شیطان به منطقه سرکشی کرد

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب: 260386
قتل عام در دبستان سندی هوک ایالت کِنِتیکِت که یکی از هولناک ترین کشتارهای تاریخ امریکا به شمار می آید، با واکنش هایی تقریبا مشابه در داخل و خارج آمریکا مواجه شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، روز گذشته در کشتار دبستان سندی هوک شهر نیوتون ایالت کنتیکت جوان بیست ساله ی مسلحی پس از کشتن مادر خود با ورود به دبستان محل کار مادرش اقدام به کشتن 20 کودک و شش تن از کارکنان این دبستان کرد. این کشتار واکنش های چهره های سیاسی و غیر سیاسی را در داخل و خارج آمریکا در بر داشته است.
 
شیطان در دبستان سندی هوک
 
پس از این حادثه، دن مالی، فرماندار کنتیکت، در کنفرانس مطبوعاتی با سخت خواندن شرایط موجود برای خانواده و مردم شهر اظهار داشت: "دیروز شیطان به منطقه سرکشی کرد."
 
اندکی پس از حادثه، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در یک سخنرانی تلویزیونی پس از ابراز همدردی با خانواده های قربانیان کشتار سندی هوک اعلام کرد برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی با کنار گذاشتن مسائل سیاسی باید دست به اقدام زد. رئیس جمهور آمریکا در طی این سخنرانی دوبار مکث کرد و اشک های خود را پاک کرد. همچنین اوباما دستور داد برای گرامی داشتن یاد قربانیان پرچم های آمریکا در کاخ سفید و تمامی امکان دولت فدرال ایالات متحده در سراسر جهان به حالت نیمه افراشته درآیند.
 
جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در اقدامی مشابه دستور داد تا در محوطه مجالس آمریکا پرچم های این کشور به صورت نیمه افراشته درآیند.
 
مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک، با ناکافی خواندن درخواست باراک اوباما برای اقدام جهت جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اعلام کرد: اوباما باید لایحه ای را برای حل مشکل اسلحه در آمریکا به کنگره بفرستد. بلومبرگ اعلام کرده است عزم او برای متوقف کردن این "دیوانگی" [وضعیت سلاح در آمریکا] راسخ تر شده است. بلومبرگ با اشاره به عدم اقدامی جدی توسط کاخ سفید یا کنگره اظهار داشته مسئله کنترل سلاح در آمریکا نیازمند اقدام فوری است و تنها حرف زدن در مورد موضوع سلاح این مسئله را حل نمی کند.
 
دلیل کشتار: کنار گذاشتن خدا در مدارس آمریکا
 
فرماندار سابق ایالت آرکِنسآ، مایک هاکبی، در زمینه ریشه یابی این حادثه به فاکس نیوز گفته است: "ما [آمریکایی ها] خدا را از مدارسمان کنار گذاشته ایم."
 
وزیر آموزش و پرورش آمریکا، آرنه دانکن، با انتشار بیانه ای با خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است.
 
قتل عام با سلاح در آمریکا تبدیل به اپیدمی شده است.
 
جرالد ندلر، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک خواستار قوانین سختگیرانه تر در مورد قوانین اسلحه در آمریکا شد. ندلر کشتارهای مسلحانه را در آمریکا اپیدمی خوانده که این کشور به آن گرفتار شده است.
 
علاوه بر واکنش های داخلی، کشتار دبستان سندی هوک واکنش های بین المللی نیز در بر داشته است که این واکنش ها در حد ابراز تاسف و همدردی بوده است.
 
نخست وزیر استرالیا، جولیا گیلارد، با انتشار بیانه ای پس از ابراز همدردی، مردم استرالیا را در شوک این حادثه شوم شریک دانست.
 
نخست وزیر کانادا، استیون هارپر، حادثه کشتار دبستان سندی هوک را "وحشتناک" خواند.
 
کاترین اشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا با ابراز تاسف از وقوع این حادثه با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرده اند.
 
رئیس جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند، اظهار داشته است هنگامی که خبر حادثه را شنیده است "وحشت زده" شده است.
 
دیوید کامرون نخست وزیر و ملکه انگلستان نیز با خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده اند.
 
دبیرکل سازمان ملل، بان کی مون، با ابراز تاسف از وقوع حادثه، کشتار سندی هوک را "قتل هایی فجیع" خواند.
 
رهبر کلیسای کاتولیک پاپ بندیکت شانزدهم نیز با انتشار نامه ای ابراز همدردی خود را با خانواده های قربانیان اعلام داشته است.
 
تلاش برای قانونی شدن حمل اسلحه در مدارس آمریکا

 
علاوه بر چهره های سیاسی، بسیاری از هنرمندان آمریکایی نیز از طریق شبکه های اجتماعی تاسف خود را در قبال کشتار سندی کوک ابراز داشته اند.
 
مایکل مور با یادآوری 61 کشتاری که از سال 1999 در آمریکا اتفاق افتاده است به تصمیم دو روز پیش مجلس ایالتی میشگان برای قانونی کردن حمل سلاح در مدارس و مراکز مراقبت از کودکان اشاره می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *