دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

الگوی مناسبی برای اقتصاد اسلامی نداریم

جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 260133
یک پژوهشگر حوزه اقتصادی گفت: نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در چهارچوب اسلامی نیاز به یک الگو دارد که این الگو در میان منابع اسلامی موجود نیست و باید در زمینه گردآوری آن اقداماتی انجام شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، باقر گرایلی در دهمین نشست علمی با عنوان مبانی و خاستگاه اقتصاد مقاومتی در آموزه‌‌های اسلامی ‌با اشاره به اینکه باید برای نهادینه کردن فرهنگ هر چیزی ‌الگوهای مناسب برای آن وجود داشته باشد تصریح کرد: در هر حوزه‌ای چه مسائل اقتصادی و چه دیگر مسائل تفاوتی ندارد و این موضوع صدق می‌کند.
 
یک تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با اشاره به رشد علمی در دنیای امروز خاطرنشان کرد: در حال حاضر به طور متوسط هر 4 ماه ونیم یک بار میزان علم دنیا دو برابر می‌شود و نیاز شدیدی به توجه به تحول علوم اسلامی نیز دیده می‌شود.
 
گرایلی با بیان اینکه نیازهای زیستی روی دوم سکه مسائل اقتصادی است ادامه داد: در صحبت‌های ائمه اطهار گاها مسائل اقتصادی هم‌تراز با مسائل اقتصادی اعتقادی بیان شده است.
 
وی با تاکید براینکه اگر بخواهیم وارد تحول بشویم باید خلاقیت را رشد بدهیم اظهار کرد: مقدمه خلاقیت کشف نیاز و به وجود آوردن احساس نیاز است.
 
یک پژوهشگر حوزه اقتصادی ادامه داد: همچنین برای رشد خلاقیت نیاز به آموزش و قرار دادن الگو است که باید آنها را در اختیار جوانان قرار داد.
 
گرایلی با یادآوری گسترش علوم بشری خاطرنشان کرد: نیاز به تحول در زمینه‌های اقتصادی نیز مانند تمام زمینه‌ها احساس می‌شود.
 
وی با بیان اینکه کتاب‌های چاپ شده در حوزه اقتصاد اسلامی که توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است می‌تواند تا حدودی حل کننده این مشکلات باشد ادامه داد: از جمله این کتاب‌ها کتاب نصوص اقتصاد‌الاسلامی است.
 
یک پژوهشگر حوزه اقتصادی افزود: این کتاب با اینکه یک منبع جمع در زمینه فقه اقتصاد اسلامی است ولی یک مجموعه کامل در زمینه اقتصادی که مد نظر انبیا بوده است نیست.
 
گرایلی تاکید کرد: این کتاب 16 جلدی می‌تواند تا حدود زیادی خلاءهای موجود در زمینه اقتصاد اسلامی را پر کند و به جهت محتوایی ترتیب منطقی را رعایت کرده است و جامعیت خوبی نیز در جمع‌آوری فقه‌های مختلف اسلامی دارد.
 
وی ادامه داد: ولی با این اوصاف فردی که به عنوان کتاب نگاه می‌کند توقع دارد یک نوع ارتباط با دنیای اقتصاد را در این کتاب ببیند ولی این کتاب بدون مقدمه به سراغ فقهیات رفته است.
 
این استاد در زمینه اقتصاد با بیان اینکه در حقوق جزا گرایش اختصاصی 10 گرایش مختلف وجود دارد که یکی از آنها مالی است و دیگری اقتصادی متذکر شد: در این کتاب در زمینه حقوق جزای اختصاصی اقتصادی صحبتی به میان نیامده است و اکثر صحبت‌ها در زمینه حقوق جزای اختصاصی مالی است.
 
گرایلی با بیان اینکه در دهه 90 سازمان ملل متحد اعلام کرد که تمام مباحث پیشگیری با شکست مواجهه شده است اظهار کرد: در همان سال یک اصطلاح با عنوان جرائم سازمان‌یافته فراملی مطرح شد که در راس‌ آنها پول‌شویی قرار گرفت.
 
وی اذعان کرد: منشا و ریشه تمام پول‌شویی‌ها نیز از جرائم اقتصادی است به این معنی که یک جرم بزرگ اقتصادی در زمینه جرم‌های بزرگ دیگر اقتصادی مانند قاچاق و دیگر مقولات از این قبیل اتفاق می‌افتد.
 
یک پژوهشگر حوزه اقتصادی با بیان اینکه در 13 حوزه بحث قاچاق کالا را داریم تصریح کرد: قاچاق کالا از آن دسته مقولاتی است که به اقتصاد یک کشور ضربه شدیدی وارد می‌کند.
 
گرایلی ادامه داد: کتاب نصوص‌الاقتصاد الاسلامیه در مورد این نوع از اعمال خلاف و مجازات آنها حرفی به میان نیامده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *