يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۵

تمام دلایل جیرانی برای دفاع از فیلمش

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 258195
در حالی که انتقاد اصلی معترضان به فیلم "من مادر هستم" به زیر سوال رفتن حکم قرآنی قصاص در این فیلم است، تهیه کننده و کارگردان این فیلم در این باره حرفی نزدند. این در حالی بود که آنان تمام دلایل خود را در دفاع از "من مادر هستم" عنوان کردند.
به گزارش جهان، پس از تجمع اعتراضی منتقدان فیلم "من مادر هستم"، فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده فیلم) در گفت‌وگویی به حواشی این روز‌های «من مادر هستم»، اشکالاتی که معترضان به فیلم می‌گیرند و چند پرسش دیگر درباره شرایط نمایش فیلم و نیز محتوای آن پاسخ دادند.
مشروح مصاحبه فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی را با ایسنا را می‌خوانید:
 
«من مادر هستم» تابوشکنی نکرده است

 
فریدون جیرانی: واقعا فکر نمی‌کنم «من مادر هستم» از این طیف باشد چون من در فیلمم تابوشکنی نکرده‌ام. مثال واضح برای این موردی که پرسیدید، فیلم «آدم‌برفی» است. یادم می‌آید قبل از جشنواره فجر سال 73 و 74 ،«آدم‌برفی» یک نمایش خصوصی در سینما «آزادی» داشت و دوستان زیادی از منتقدین آن را دیدند، همان زمان سرمقاله‌ای در روزنامه «رسالت» به قلم آقای گبرلو چاپ شد که در آن سرمقاله ایشان گفته بود که اگر «آدم برفی» به نمایش عمومی دربیاید، خیلی از مردم به آن معترض می‌شوند.
 
جیرانی: در هر صورت در گذر زمان بعضی چیزها شکل خودش و تابویش را از دست می‌دهد. ضمن آنکه باید دقت کنیم که برخی از حواشی برای فیلم‌ها در زمان‌هایی بیش از اندازه‌ بزرگ می‌شود که یکی از دلایل جو سیاسی آن برهه زمانی است. مثل همین اتفاقی که برای «من مادر هستم» افتاده است و جو سیاسی این روز‌ها باعث حواشی‌ای شده است.
 
جیرانی: این فیلم تابوشکنی نکرده است. این فیلم یک ملودرام است که من تاکید داشتم که حتما با پیام اخلاقی همراه باشد. اتفاقا آن زمان که فیلمنامه را می‌نوشتیم بر این نکته تاکید داشتم که من یک فیلم با ساختار ملودرام و با یک پیام اخلاقی در پایان‌اش می‌خواهم. می‌خواستم بگویم در این ملودرام که درباره یک خانواده از هم پاشیده است اگر آنها از سبک زندگی کاملا وارداتی استفاده نمی‌کردند با چنین فجایعی که می‌بینید، روبه‌رو نمی‌شدند.  درباره آن تابو شکنی که برخی می‌گویند در فیلم شده باید دوباره این موضوع را تاکید کنم که من به دنبال تابوشکنی و مسائل اینچنینی نبودم، چون در فیلمم تابویی نبوده که بشکنم.
 
جیرانی: مثلا دوستان می‌گویند در فیلم مشروب‌خواری نمایش داده شده در حالی که شما در برخی سریال‌های تلویزیونی هم این را می‌بینید. تاکید من این است که ما برای اولین بار مشروب‌خواری را به نمایش نگذاشته‌ایم که یک تابوشکنی‌ای در این زمینه کرده باشیم، من بر این موضوع تاکید دارم.
 
حرفی که می‌خواهم در فیلم بزنم این است که الان یکسری در خانواده‌هایشان مشروب‌خواری را عادی می‌دانند اما ببینید که در همین خانواده‌هایی که این امر عادی است، براثر این مشروب‌خواری چه فجایعی پیش می‌آید.
 
انتشار گزینشی گفت‌وگوی خصوصی با معترضان در سینما آفریقا غیر اسلامی بود
 
جیرانی: شب نمایش خصوصی فیلم در سینما «آفریقا»، دوستانی که خودشان را منتسب به انصار حزب‌الله و سایر گروه‌ها می‌کردند، دور من را گرفتند و یکسری سوالات را در فضای بسیار شلوغی پرسیدند و من هم در همان فضای شلوغ، پاسخ‌هایم را می‌دادم. حالا چرا می‌گویم انتشار آن صحبت‌ها ناجوانمردانه بود؟
 
اولا که پرسش‌ها و پاسخ‌ها کامل منتشر نشد و به نوعی این‌کار به ذهن مخاطب جهت داد. ثانیا آن گفت‌وگوها بسیار خصوصی و در یک فضای بسیار عامیانه مطرح می‌شد. آن دوستان سوالات‌شان را به صورت گفت‌وگوی محاوره‌ای، عامیانه و به شدت خصوصی با کارگردان مطرح می‌کردند و من هم به شدت محاوره‌ای، عامیانه و خصوصی برای آن دوست سوال‌کننده پاسخ می‌دادم. انتشار چنین گفت‌وگویی آن هم گزینشی کاری غیراسلامی بود.
 
جیرانی: همین اول بگویم که فیلم من اصلا و ابدا درباره خیانت نیست و اینکه آن را در بین فیلم‌های خیانت محور دسته‌بندی می‌کنند ناشی از درست ندیدن فیلم است. تاکید می‌کنم که موضوع خیانت مبنای ساخت «من مادرم هستم» نبوده و اصلا من به این موضوع فکر نمی‌کردم. اما اینکه چرا در سینمای ما عده‌ای به سراغ بحث خیانت در فیلم‌های‌شان رفته‌اند، تحلیل دیگری جدای از این فیلم می‌طلبد که بعدا باید راجع آن صحبت کنیم.
 
نظر تهیه‌کننده «من مادر هستم» درباره اینکه معترضان می‌گویند فیلم باعث «اشاعه منکر» می‌شود
 
جیرانی: ممکن است من وارد سبک زندگی‌ای شده‌ام که بسیار انتقادبرانگیز است و درصد کمی از مردم ما اینطور زندگی می‌کنند، اما یادمان نرود که این سبک زندگی به شدت و به شکل اخطاردهنده و نگران‌کننده‌ای در جامعه در حال گذار ما قابلیت گسترش دارد و خطرناک است.
 
سید غلامرضا موسوی تهیه‌کننده :من زمانی که از سرویس سیاسی به سرویس اجتماعی «کیهان» رفتم، به فکر احیای خبرهای حوادث افتادم. طبعا آن زمان در مورد این کار با شورای سردبیری وقت صحبت‌هایی داشتم و برخی دوستان معتقد بودند راه‌اندازی سرویس حوادث باعث می‌شود ما منکر را در جامعه اشاعه دهیم.
 
آن زمان من چند استاد روانشناسی برجسته دانشگاه را دعوت کردم و میزگردی گذاشتم با این پرسش «آیا انتشار اخبار کارهای خلاف و به دور از عرف جامعه، بد‌آموزی دارد و یا اتفاقا می‌تواند باعث آگاهی‌دهی شود؟». یادم می‌آید به جزء یک نفر، سایر افراد معتقد بودند گفتن یک حادثه یا عمل منکر و آگاهی دادن به اکثریت مخاطبان نسبت به آن رفتار بهتر از نگفتنش است. امروز می‌بینیم که اکثر روزنامه‌ها و سایت‌های خبری بخش حوادث را دارند. اگر طبیعتا بدآموزی برای جامعه داشت خیلی‌ها به سراغش نمی‌رفتند، اتفاقا من فکر می‌کنم انتشار اینگونه خبرها به شدت آموزنده است.

موسوی: در مورد «من مادر هستم» باید بگویم این فیلم به گمان من و خیلی از افراد دیگری که آن را دیده‌اند به شدت اخلاق‌گرا است. اما یادمان نرود طبیعتا باید برای نقد یک رفتار و نوعی بی‌بندوباری که معتقدید به اشتباه دارد در میان قشری از جامعه گسترش می‌یابد، باید ابتدا آن را در فیلم نشان دهید. بگذارید به صحبت‌های سیدرضا میرکریمی اشاره کنم که اتفاقا فیلمسازی مذهبی و متعهد است که دغدغه‌های دینی و ملی دارد و این را همه می‌دانند. او وقتی فیلم را می‌بیند می‌گوید من واقعا نمی‌فهمم چرا چنین رفتاری با فیلم می‌شود.
 
جیرانی: من می‌خواستم به خانواده‌هایی که شاید درصدد چنین زندگی‌هایی هستند و اتفاقا یکسری از نوکیسه‌ها همین‌طور هستند هشدار بدهم که حاصل چنین زندگی، چنین عاقبتی می‌شود.
 
 
هیچ فردِ خاصی پشت «من مادر هستم» نبوده است


جیرانی: برخی فکر می‌کنند هر فیلمی که در وزارت ارشاد پروانه نمایش می‌گیرد و با مشکلاتی مواجه می‌شود پشت آن یک جریان و یا یک فرد خاص قرار گرفته است! من با فیلم‌های دیگری که با مشکل مواجه شدند، کاری ندارم اما «من مادر هستم» کاملا با سرمایه شخصی ساخته شده است و هیچ فردی پشت آن نیست.

 
موسوی:  من با این اطمینان می‌گویم فیلم اخلاقی ساخته‌ایم و مدعی هستم که برخلاف نظر برخی از معترضان «من مادر هستم» دقیقا منطبق با گفتمان انقلاب اسلامی است چون سبک زندگی غربی را به چالش می‌کشد. اتفاقا اگر قرار است دوستان در خارج از کشور درباره سبک زندگی درست صحبت کنند، می‌توانند این فیلم را برای خانواده غربی نمایش دهند و بگویند «ببینید،‌ این نتیجه زندگی است که شما دارید».
 
«من مادر هستم» یک نقد است و ما داریم دو جریان نوکیسه و جریانی که دل داده زندگی غربی است را می‌کوبیم. متاسفانه در تجمع اعتراضی که چند روز قبل جلوی وزارت ارشاد انجام شد برخی افراد می گفتند که مشکل فیلم شما این است که اصلا نباید این ناهنجاری‌ها را نشان می‌دادید. در حالی که این سخن اشتباه است دوستان معترض باید به جای نفی، نقد کنند در این شرایط اتفاقا اگر جیرانی‌ها بدانند نقد می‌شوند حواسشان بیشتر جمع می‌شود.
 
در هر صورت تراز ما در کشور قانون است و نباید پس از سی و اندی سال مشکلات‌مان را در کف خیابان حل کنیم. باز هم تاکید می‌کنم که ما علاقه‌ داریم معترضان و مخالفان «من مادر هستم» در یک سالن جمع شوند و فیلم را با هم ببینیم و نقدش کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از انصار حزب الله ممنونیم که رایگان برای فیلم تبلیغ کردند
آقای جیرانی، آیا این سبک زندگی در میان خانواده های ایرانی داره افزایش پیدا میکنه؟این فیلم شما برای جامعه ای که در صد بالاییش شراب خوار و مشکلات زیادی بابت این موضوع دارن.اتفاقا شما فیلم خوبی ساختین اما گروه هدف شما باید مردم اروپایی و امریکایی باشن.
افزایش سن ازدواج بین مردم بیشتر رواج داره یا شراب خواری؟؟؟؟
این معترضین برای گرانی کجا هستند؟
مگر مملکت قانون ندارد
Iran, Islamic Republic of
من فیلم را دیدم واقعا این مسائلی که درباره ان میگویند مثل رابطه با محارم یا روابط ضربدری و یا روابط غیراخلاقی پسر و دختر در ان وجود نداشت . به نظرم چون این دختر به دوستش عمو می گفت امده اند و گفته اند رابطه با محارم در فیلم وجود دارد. به نظر من فیلم برای عده ای به شدت آموزنده و هشدار دهنده می تواند باشد و در عین حال لزومی برای اکرانش در شهرهای کوچک وجود ندارد