چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

آب بطری شده با آب شهری یکی است

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 257826
مسوول برنامه تغذیه بزرگ‌سالان دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: آب‌های آشامیدنی بطری شده هیچ مزیتی نسبت به آب‌های آشامیدنی شهری در خصوص سالم‌تر بودن ندارند و تنها در برخی شرایط، استفاده از آب‌های بطری شده انتخاب بهتر و ایمن‌تری است.
به گزارش جهان به نقل از دانا، پریسا ترابی مسوول برنامه تغذیه بزرگ‌سالان دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به اینکه آب معدنی باید زلال، بدون ذرات معلق، رسوب و عاری از بو و مزه نامطلوب باشد، بیان کرد: بطری شدن آب‌های معدنی باید در نزدیکی چشمه با رعایت پیشگیری‌های بهداشتی انجام و در شرایطی تهیه گردد که خلوص باکتریولوژیکی آن تضمین شود و با همه شرایط استاندارد ملی مطابقت داشته باشد.

انواع آب معدنی توصیه شده و رایج در کشور

وی با اشاره به انواع آب معدنی قابل مصرف که سلامتی را برای افراد تضمین می‌کند، گفت: آب معدنی گازدار آب معدنی است که پس از فرآیندهای مجاز و بسته‌بندی، دی‌اکسید کربن را به همان میزانی دارد که آب معدنی در سرچشمه آب داشته است و به‌طور آشکار تحت شرایط فشار و دمای عادی متصاعد می‌شود و آب معدنی گازدار شده آبی است که پس از تصفیه‌های لازم از منبع دیگری گازکربنیک به آن اضافه می‌کنند.

دکتر ترابی در ادامه با توجه به آب معدنی طبیعی بدون گاز به عنوان یکی دیگر از انواع آب معدنی قابل مصرف عنوان کرد: این نوع از آب معدنی به‌طور طبیعی و پس از فرآیندهای مجاز و بسته‌بندی، فاقد دی‌اکسید کربن به میزانی است که به‌طور آشکار تحت شرایط فشار و دمای عادی متصاعد گردد.

به گفته وی، آب معدنی گاز زدایی شده آب معدنی است که پس از پالایش‌های مجاز طبق استاندارد و بسته‌بندی، میزان دی‌اکسید کربن آن خودبه‌خود یا غیر خودبه‌خود حذف شده است که این نیز نوع دیگری از آب معدنی توصیه شده است.

هشدار؛ آب آشامیدنی بطری شده تنها در مواقع اضطراری مصرف شود

مسوول برنامه تغذیه بزرگ‌سالان دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانا با بیان اینکه آب آشامیدنی بطری شده هیچ مزیتی نسبت به آب آشامیدنی شهری ندارد عنوان کرد: آب بطری شده آبی است که از منشا چشمه‌ها یا آب‌های معدنی و آب سایر منابع به‌دست می‌آید و برای مصرف انسان در بطری‌هایی پر و بسته‌بندی می‌شود. آب‌های بطری شده در کشور ما در دو شکل آب آشامیدنی و آب معدنی طبیعی ارایه می‌شوند. به‌طور کلی، آب‌های آشامیدنی بطری شده هیچ مزیتی نسبت به آب‌های آشامیدنی شهری در خصوص سالم‌تر بودن ندارند و تنها در برخی شرایط، استفاده از آب‌های بطری شده انتخاب بهتر و ایمن‌تری است.

ترابی با توجه به موارد مصرف آب‌های آشامیدنی بطری شده در پایان خاطر نشان کرد: تا حد امکان سعی شود از آب‌های آشامیدنی بطری شده در مواقع ضروری از قبیل شرایط خاصی که دسترسی به آب آشامیدنی سالم وجود ندارد مانند زندگی در اردوگاه‌ها، سفرهای بین شهری و یا سفر به مناطقی که آب آشامیدنی سالم در دسترس وجود ندارد و یا شرایط بحران مانند مواقع زلزله، سیل و سایر شرایط اضطراری که شبکه آب شهری دچار اختلال شده باشد استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *