جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

فروش مجانی نصف آب مصرفی کشور

سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 455949
در طول سال حدود ۹۵ میلیارد مترمکعب آب در ایران مصرف می شود که ۵۵ میلیارد مترمکعب آن از منابع زیرزمینی برداشت می شود. برداشت از منابع زیرزمینی آب به صورت مجاز و غیرمجاز و البته رایگان صورت می گیرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در حالی که شانزدهمین سال پیاپی بروز خشکسالی در ایران را سپری می کنیم، هنوز برخی از سیاست های اعمالی در بخش آب اصلاح نشده اند.

برخی رویکردهای مصرف آب کشور به گونه ای است که حتی در کشورهای پرباران نیز چنین رفتار نمی شود. در هیچ کشور اروپای مرکزی که بیشترین بارش ها را در طول سال دارند هیچ گاه مصرف آب مجانی نداریم اما در ایران نیمی از مصرف آب کشور کاملاً مجانی است.

در طول سال حدود ۹۵ میلیارد مترمکعب آب در ایران مصرف می شود که ۵۵ میلیارد مترمکعب آن از منابع زیرزمینی برداشت می شود. برداشت از منابع زیرزمینی آب به صورت مجاز و غیرمجاز صورت می گیرد. برداشت های غیرمجاز که از نام آن پیداست کاملا رایگان و خلاف قانون است. برداشت های مجاز نیز با تعیین حق آبه و با صدور پروانه بهره برداری صورت می گیرد اما هزینه ای بابت مصرف آب پرداخت نمی شود.

آب در دسترس ایران، سال به سال در حال کاهش است، به طوری که به گفته سید علی چاوشیان، مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو، طبق بررسی های انجام شده تا سال ۲۰۲۰ میلادی سرانه آب هر ایرانی به یک چهارم سرانه آب هر نفر در دیگر نقاط دنیا خواهد رسید؛ یعنی میزان آب در دسترس ما در ایران به طور مستمر در حال کاهش است. با این وجود، مصرف بی محابا و رایگان بیش از نیمی از آب در دسترس کشور در طول سال، امری عجیب و قابل تأمل است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *