جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

10 عامل فروپاشی اسرائیل از درون

دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب: 256871
مقامات فلسطین و افکار عمومی ساکنان سرزمین اشغالی معتقدند که جنگ غزه ثابت کرد که فروپاشی رژیم صهیونیستی از حد تصور آنها نزدیک‌تر است.
به گزارش جهان، فارس به نقل از قدس پرس نوشت: جنگ غزه نشان داد که فروپاشی اسرائیل علاوه بر اینکه ممکن است، نزدیک تر از چیزی است که تصورش می شود. این اظهاراتی است که بسیاری از کارشناسان و مقامات سیاسی فلسطینی و همچنین افکار عمومی آن را مطرح می‌کنند.
 
«عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی حماس در مطلبی در فیس بوک نوشته است که این جنگ ثابت کرد که زوال اسرائیل قابل تحقق است و علاوه بر این نزدیک هم هست، او می گوید: این جنگ به من یاد داد که زوال اسرائیل ممکن است و از آن چیز که تصور می کنیم، زودتر هم خواهد بود.
 
«محمد الضیف» فرمانده القسام نیز که به ندرت سخنرانی می کند، در پیامی کوتاه در جریان جنگ غزه تاکید کرد که حماس نیروهای خود را برای ریشه کن کردن اسرائیل به کار گرفته است، وی تاکید کرد که زمان این رژیم طولانی شده و الان وقت آن فرا رسیده که مسجد الاقصی از لوث وجود این  گروه پاکسازی شود.
 
«رمضان عبدالله شلح» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز در این مورد تاکید کرد که مقاومت موفق شده به یک سوال سرگردان از دهه‌ها قبل جواب بدهد که چگونه باید فلسطین را آزاد کرد. وی می گوید: هنگامی که یک فلسطینی با تعداد کمی سلاح می تواند خواب دشمن را آشفته کند و امنیت و ثبات آن را به هم بزند، احساس وابستگی آنها در مورد این مکان را از بین می برد و آنها را به جایی می رساند که این سرزمین را ترک می کنند و به جایی که از آن آمده‌اند، باز می گردند.
 
«قدوره فارس» یکی از فرماندهان فتح نیز در گفت‌وگو با قدس پرس با اشاره به اینکه صهیونیست ها در طول جنگ های خود نتوانسته‌اند، هدفی را محقق کنند، تاکید کرد که این رژیم تضعیف شده و دیگر صاحب ارتش قدرتمند نیست که اهداف خود را با وضوح و سرعت محقق کند.
 
اسرائیل ساختارهای بقا را در اختیار ندارد 
 
«عبدالستار قاسم» تحلیلگر سیاسی فلسطینی نیز در گفت‌وگو با قدس پرس تاکید کرده است که زوال اسرائیل به امری واقعی تبدیل شده و این موضوع از زمان جنگ سال 2006 واضح شده و بسیار سریع خواهد بود، ماهیت واهی ضعف اسرائیلی‌ها روشن شده و این رژیم تنها در سایه سستی رژیم‌های عربی است که می تواند موفقیت‌هایی به دست آورد و روز به روز از تحقق پیروزی برای خود ناتوان تر می شود.
 
وی که استاد علوم سیاسی در دانشگاه النجاح فلسطین در نابلس است، تاکید کرد: اتفاقات اخیر غزه و شکست اسرائیل در آن نشان داد که اسرائیل دیگر ساختارهای بقا را در اختیار ندارد، از ناحیه جغرافیایی این رژیم در جایی است که در معرض موشک های مقاومت قرار دارد و برای حمله به آن نیاز به بمب هسته ای نیست، از سوی دیگر تعداد شهرک‌نشینان آن نیز در برابر کشورهای عربی و اسلامی بسیار کم است و اقتصاد آن نیز نمی‌تواند به عنوان اقتصاد یک دولت کوچک باقی بماند، از سویی دیگر انتظار می رود در شرایط کنونی دیگر همپیمانی نیز برای این رژیم باقی نماند، چرا که آنها منافع خود را دارند و به دنبال تحقق آن هستند، نه منافع اسرائیل. بنابراین اگر اوضاع کشورهای عربی تغییر کند، آمریکایی ها و اروپایی ها نیز مواضع خود در منطقه را تغییر خواهند داد.
 
این تحلیلگر فلسطینی معتقد است که مهم‌ترین عامل در زمینه نزدیک بودن فروپاشی اسرائیل این است که این رژیم به صورت استراتژیک روی خیانت حکام عربی و ضعف ارتش های عربی حساب باز کرده، اما این عوامل در مرحله کنونی در حال فروپاشی است، سران تعدادی از این کشورها از قدرت خلع شده‌اند و برخی دیگر نیز به زودی از قدرت کنار خواهند رفت، از سوی دیگر قدرت مقاومت بویژه در لبنان و فلسطین روند رو به رشدی داشته است.
 
وی ادامه داد که غزه برای انتقال از مرحله دفاع به مرحله هجومی تنها به چند سال زمان نیاز دارد، این موضوع از طریق تقویت توانمندی های نظامی و بهبود برد موشک‌ها و افزایش مقدار مواد منفجره آنها و همچنین افزایش مبارزان این گروه ها قابل تحقق است و آنها به این ترتیب با کمک ضدهوایی های خود می توانند به مرحله هجومی منتقل شوند، البته این موضوع الان در نزد حزب الله لبنان محقق شده است و غزه نیز برای رسیدن به این مرحله به چند سال زمان نیاز دارد.
 
10 عامل فروپاشی قریب الوقوع رژیم صهیونیستی
 
«عبدالوهاب المسیری» تحلیلگر مشهور عرب و نویسنده کتاب «یهود، یهودیت و صهیونیسم» معتقد است که این ایده که اسرائیل به زودی فروپاشی خواهد کرد، در افکار عمومی فلسطینی ها تقویت شده است، وی به 10 عامل اشاره کرده و آن را عوامل فروپاشی قریب الوقوع رژیم صهیونیستی می داند.
 
وی در مقالات خود تاکید کرده است که این 10 عامل عبارتند از: فرسایش ساختار اجتماعی، شکست در تغییر سیاست های حاکم، افزایش مهاجرت معکوس و کوچ اسرائیلی‌ها به خارج از فلسطین اشغالی، فروپاشی نظریه اجماع ملی، شکست تعیین ماهیت دولت یهود، عدم اطمینان از آینده، کناره گیری از زندگی نظامی، از بین نرفتن کامل ساکنان اصلی فلسطین (فلسطینی‌ها)، تبدیل شدن اسرائیل به سربار استراتژیک آمریکا، ادامه مقاومت فلسطینی و تقویت ابزارهای مبارزاتی آنها.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *