سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

جنگ غزه؛ سرپوشی بر شکست در سوریه

دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 256731
با گذشت ۱۸ ماه از ناآرامی های سوریه و دخالت آشکار مخالفان محور مقاومت و اسرائیل در این در گیری ها و عدم موفقیت در سرنگونی بشار اسد ، با حمله به سودان و غزه سعی در سرپوش گذاشتن بر شکست در سوریه هستند.
به گزارش جهان، تقریبا در آستانه سالگرد آغاز جنگ 22 روزه در سال 2008 شاهد حملات موشکی و جنگنده های ارتش اسرائیل به نوار غزه به بهانه حفظ امنیت شهرک نشینان اسرائیلی از موشک های حماس هستیم.
 
ما در این مقاله سعی می کنیم ابتدا با بررسی گزینه های احتمالی از اهداف رژیم اشغالگر قدس ، دلایلی مبنی بر اشتباهات استراتژیکی و تبعات این جنگ برای اسرائیل را در این برهه از زمان بررسی کنیم:
 
اهداف و دلایل احتمالی اسرائیل از حمله به غزه:
 
1. سرپوشی بر شکست در سوریه و معرفی مصر به عنوان تصمیم ساز مقاومت و فلسطین بجای سوریه
 
اما یکی از سناریوهای احتمالی نجات دادن دولت مرسی از فشارهای داخلی بدلیل فرستادن سفیر به همراه نامه ویژه محمد مرسی به اسرائیل است.ورود نخست وزیر مصر و پیام تند و قاطع مرسی به اسرائیل و تلاش برای آتش بس بخشی از این سناریوست.
 
مطرح شدن مصر جدید به عنوان اولین حامی مقاومت( مخصوصا در شرایطی که حماسی ها بنا به دلایلی از دمشق رفته اند و درگیری های داخلی سوریه اجازه حضور سوریه در جنگ همانند مقاومت 22 و33 روزه را نمی دهد) کمک بزرگی به روند سازش و صلح می نماید.زیرا محمد مرسی طی این مدت اثبات کرده است همانند بشاراسد اعتقادی به مقاومت در هر شرایطی و بازگشت آوارگان و عدم رسمیت شناختن اسرائیل تا نابودی این رژیم ندارد.
 
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» نوشت: اسرائیل از مصر خواست که زیر نظر این کشور توافق‌نامه آتش بسی را با گروه‌های فلسطینی برای مدت شش ماه امضا کند، سپس به مدت 15 سال ادامه یابد و محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر آن را ضمانت کند.
 
هم چنین تفاوت فاحش رفتارهای مصر بین قبل و بعد جنگ غزه در قبال اسرائیل و همچنین حمایت اتحادیه عرب ، سازمان ملل و برخی کشورهای غربی از ایجاد آتش بس میان طرفین حماس و اشغالگر قدس توسط مصر احتمال این سناریو را تقویت میکند.
 
2.سرپوشی بر چالش های سیاسی و اقتصادی درونی اسرائیل
 
نزدیک شدن اسرائیل به انتخابات زود هنگام پارلمانی در شرایط خاص اقتصادی که منجر به تظاهرات گسترده در مناطق اشغالی شده فضای ویژه ای را برای حزب شیمون پرز ایجاد کرده است.لذا سعی دارند با حمله به غزه و ترور شخصیت های مقاومت توجه افکار عمومی را به دشمن خارجی جلب نموده و اعتماد افکار عمومی را به دست بیاورند.
 
3 .حذف شخصیت های مقاومت برای کمک به سناریوی صلح و سازش در منطقه
 
در نخستین روز از حملات ، شاهد ترور ابراهیم الجعبری معاون فرمانده کل گردان های قسام(شاخه نظامی حماس)که یکی از شخصیت های شاخص مقاومت فلسطین در جنگ 22 روزه و مقاومت حماس در سال های گذشته می باشد بودیم.
 
همچنین ترورهای ناکام اسماعیل هنیه نخست وزیر مردمی حماس و محمود الزهار عضو ارشد حماس دلایل محکمی بر این سناریو به عنوان آخرین راهکار برای به سازش بردن محور مقاومت است.
 
در سومین روز از حملات وزیر راه و ترابری رژیم اشغالگر قدس اعتراف کرد:هدف از حمله به غزه ترور هنیه و الزهار است.
 
 دلایلی بر اشتباه استراتژیکی اسرائیل و غرب
 
1.بازگشت نگاه های منطقه به فلسطین
 
بزرگترین اشتباه رژیم اشغالگر قدس برای تصمیم حمله به غزه بازگشت کانون اخبار منطقه از مصر و سوریه به فلسطین مخصوصا پس از وقوع اتفاقات بیداری اسلامی و ناآرامی های سوریه طی دو سال گذشته است.
 
ظاهرا مخالفان محور مقاومت حساسیت مردم عرب و منطقه بر مسئله فلسطین و کشتار رژیم اشغالگر قدس در تصمیم گیری هایشان غافل مانده اند.بازگشت نگاه ها به فلسطین باردیگر روحیه مقاومت و استکبار ستیزی را زنده می کند و این بزرگترین پیروزی برای محور مقاومت در برهه ای است که در منطقه غرب به دنبال به انحراف کشیدن بیداری اسلامی است.
 
2.نا امنی بیشتر منطقه ، زمینه ساز سقوط عربستان ، بحرین و اردن به عنوان مخالفان محور مقاومت
 
محکومیت اردن و امارات و پیشنهاد خویشتنداری و آتش بس توسط اتحادیه عرب و سکوت عربستان همراه با ترس، نشان از نگرانی کشورهای عربی از کشیده شدن ناآرامی ها و روحیه مقاومت به دلیل حمله به غزه به مردم کشورهای خودشان هستند و سقوط حامیان غرب و روند منطقه به سوی مقاومت به جای سازش را سرعت می بخشد.
 
 در پایان:
 
این حمله هرچند برای اسرائیل امتیازاتی از جمله ترور شخصیت های مقاومت و جایگزین شدن مصر(بواسطه میانجیگری صوری) بجای سوریه و کاهش چالش های داخلی داشته باشد اما شکستی بزرگ و تاریخی برایش به دنبال خواهد داشت : زنده ماندن روحیه مقاومت بجای سازش ملت های منطقه که رمز عبور از پیچ تاریخی است .

منبع: تریبون مستضعفین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *