جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

درخواست برکناری اسد غیرقابل قبول است

پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۴۰
کد مطلب: 253630
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو درخواست برکناری بشار اسد رییس جمهوری سوریه به عنوان پیش شرط اجرای توافقنامه ژنو درباره تحولات جاری این کشور را از هیچ طرفی نمی پذیرد.
 به گزارش جهان به نقل از ایرنا، لاوروف در جمع خبرنگاران گفت که  توافقنامه ژنو درباره سوریه حاصل توافق پنج عضو دائمی شورای امنیت، نمایندگان اتحادیه های اروپا و عرب و ترکیه و دبیر کل سازمان ملل می باشد و به همین دلیل تلاش برای تحریف یا تغییر مفاد این سند را نمی پذیریم.

وی افزود: برخی شرکا پیشنهاد می کنند پیش از اجرای توافقنامه ژنو باید رییس جمهوری سوریه استعفا دهد و این بدان معناست که برای آنها زندگی مردم سوریه اهمیتی ندارد و فقط به دنبال سرنگونی اسد هستند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: هیچگاه از این موضع حمایت نمی کنیم زیرا که می خواهند موضعی را بپذیریم که براساس آن رییس جمهوری سوریه باید از مقام خود کناره گیری کند و از دید آنها (غرب) تا زمانی که وی در این مقام باشد، استفاده از هر ابزاری برای ادامه جنگ مسلحانه موجه است.

وی با اشاره به این که چنین خواسته ای غیرمنطقی می باشد، اظهار داشت : کاملا واضح است که هیچ سیاستمدار مسئولیت پذیری به این خواسته تن نخواهد داد.

لاوروف با تاکید بر موضع کشورش در باره سوریه مبنی بر توقف فوری خشونت ها و زد و خوردها در این کشور گفت: اگر برای همه طرف های مناقشه سوریه، حفظ جان مردم این کشور در اولویت قرار دارد، در آن صورت دولت این کشور و گروه های مخالف آن باید خونریزی ها و اقدامات جنگی را متوقف کنند.

لاوروف افزود: البته این گام را باید به صورتی برداشت که هیچ یک از طرف های مناقشه از فرصت پیش آمده برای کسب برتری نظامی بر طرف مقابل استفاده نکند.

وی خاطرنشان کرد: بخش مهم موضع روسیه بازگشت ناظران بین المللی به سوریه و افزایش شمار آنها می باشد تا این که بتوانند بر روند برقراری آتش بس در این کشور نظارت داشته باشند.

بیش از ۳۰۰ ناظر بین المللی مطابق با قطعنامه شورای امنیت از ماه آوریل تا اوت سال جاری در سوریه حضور داشته و به طور مرتب رویدادهای این کشور را به سازمان ملل گزارش می دادند.

وزیر خارجه روسیه گفت: گام بعدی آغاز مذاکرات می باشد و این در صورتی است که برای طرف های مساله سوریه هدف اصلی توقف خشونت ها باشد.

روسیه بر خلاف غرب و برخی کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و همسایه سوریه، با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مخالف است و بر ضرورت حل و فصل مسایل به دست خود سوری ها از راه مذاکره و گفت وگوی فراگیر ملی و بدون تحمیل خواسته های اردوگاه غربی - عربی ضد سوری تاکید دارد.

مسکو در چارچوب این دیدگاه تاکنون با پشتیبانی پکن، سه قطعنامه ضدسوری شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده و به رغم گذشت حدود ۵/۱ سال از ناآرامی ها بر موضع اصولی خود در این زمینه مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی غرب و متحدان عربی اش در امور داخلی سوریه پایبند است.

مقام های ارشد روس ضمن محکوم کردن اقدام غرب و متحدان عرب در ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی گسترده به گروه های مخالف مسلح دولت سوریه، بارها اعلام کرده اند که جنگجویان مخالف دولت در این کشور، تروریست های حرفه ای اجیر شده وابسته به القاعده و دیگر شبکه های تروریستی افراطی می باشند.

اردوگاه غربی - عربی ضدسوری بر خلاف توافق بین المللی در ژنو مبنی بر مذاکره و توقف درگیری ها و همچنین نشست های شورای امنیت، با اعزام عوامل کماندویی خود و افراد مسلح از کشورهای مختلف، گسترش درگیری ها در سوریه را اولویت کاری خود قرار داده است که این اقدامات بارها مورد انتقاد جامعه بین المللی به ویژه روسیه و چین قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *