سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

روايت بي بي سي از سقوط اصلاح طلبان

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۳۶
کد مطلب: 253050
شبكه دولتي انگليس معتقد است اپوزيسيون و اصلاح طلبان همسو با آنان دچار «آرزوانديشي و نوستالژي» شده اند و فاقد قدرت بسيج اجتماعي هستند.
به گزارش جهان، کیهان نوشت: وبسايت بي بي سي در تحليلي به قلم «مهدي-خ» (از همكاران فراري نشريات اصلاح طلب كه به استخدام موسسه مطالعات خاور نزديك واشنگتن درآمده)، به روند نزولي قدرت اجتماعي اصلاح طلبان پس از انتخابات مجلس ششم پرداخت و نوشت: پيروزي اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم، توقع درباره اصلاح طلبان را بالا برد، اما آنها به دلايل دروني و بيروني نتوانستند پاسخي درخور به انتظارات بدهند.

به تدريج پايگاه اجتماعي آنها رو به نزاري و ناتواني نهاد. شكست آن ها در انتخابات شوراي شهر، سپس مجلس هفتم و بعد انتخابات رياست جمهوري سال 1384 همه گواهي مي داد كه اصلاح طلبان نه تنها از نظر ايدئولوژيك و استراتژيك ديگر آن اجماع و انسجام پيشين را ندارند كه هواداران شان نيز به طيف هاي گسترده اي پراكنده شده اند و ديگر امكان بسيج عمومي آن ها به شيوه پيشين از ميان رفته است.

تحليلگر بي بي سي با بيان اينكه هاشمي رفسنجاني در انتخابات مجلس ششم و انتخابات رياست جمهوري دچار خطاي تحليل شد، نوشت: يكي از خطاهايي كه ممكن است فعالان سياسي دچار شوند آن است كه شكست گروهي را به معناي امكان پيروزي خود بگيرند. هاشمي دوبار مرتكب اين خطا شد. همين خطا را اصلاح طلبان نيز مرتكب شدند. بازگشتن در عالم سياست به دشواري صورت مي پذيرد، اگر صورت بپذيرد. دور نيست كه اين خطا را بار ديگر اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري پيش رو انجام دهند. نه تنها رأي دهندگان تغيير مي كنند كه سراسر موقعيت و بافت سياسي و اجتماعي نيز دگرگون مي شود.

در ادامه اين تحليل تصريح شده كه توقعات مورد نظر اصلاح طلبان تبديل به يك نوستالژي ناشي از ناكامي و فقدان بينشي نيرومند شده است و مخالفان از جمله اصلاح طلبان در داخل داراي سازمان فرسوده و فاقد استراتژي هستند. آنها براي تغيير جدي در نظام سياسي ابتدا بايد دست به اصلاحات درون گروهي بزنند.

گفتني است تحليلگران بي بي سي سالهاست كه علي الدوام از اين رهنمودها و امريه ها صادر مي كنند اما در مقابل پاسخ مي شنوند كه شما از كنارگود و از خارج كشور مي گوييد لنگش كن و... گر تو بهتر مي زني بستان بزن!

اين نيز گفتني است كه بي بي سي در جريان فتنه 88 نقش پررنگي در تهييج و تشويق اصلاح طلبان به اتخاذ مواضع ساختارشكنانه ايفا مي كرد و ويترين خود را به چهره هاي تندرو مدعي اصلاح طلبي از جمله از حزب مشاركت اختصاص داده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *