يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

هركس به‌حاكميت شوك بدهدبه كارما مي آيد

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۲۵
کد مطلب: 251638
ارگان گروهك ملي-مذهبي براي چندمين بار تصريح كرد جريان اپوزيسيون داراي برخي هم پوشاني ها با هاشمي رفسنجاني است و بايد از نقش وي درون حاكميت استفاده كرد.
به گزارش جهان، کیهان نوشت: وبسايت اين گروهك كه توسط شماري از عناصر فراري از پاريس به روزرساني مي شود، با بيان اينكه مخالفان داراي مناطق هاشوري مشترك با هاشمي هستند نوشت: اگر نيروي دموكراسي خواهي [اسم مستعار جريان هاي برانداز] وجود دارد كه بتواند راه دموكراسي را بدون ديگران بگشايد مي تواند چنين كند، با توجه به مجموعه شرايط؛ تناسب قوا؛ شرايط جهاني؛ دموكراسي خواهان جامعه محور بايد بتوانند با هاشمي و آنچه كشمكش مديريتي درون حاكميت است، برخوردي مناسب كنند. اين به خاطر نقشي است كه هاشمي درون حاكميت دارد.

پايگاه اين گروهك در ادامه با بيان اينكه هاشمي ديگراني را با خود دارد كه مخالف سياست هاي موجود هستند، تصريح مي كند: «اما سوال اين است كه اين مخالفت كه در جريان است آيا مي تواند براي دموكراسي خواهان از سبزها؛ ملي-مذهبي ها و ملي دموكراتها مفيد باشد؟ البته با موقعيتي كه اين جريانات دارند يعني امكان راه انداختن حركتي مستقل و موثر مانند سال 1388 را ندارند، اما پتانسيل آن را دارند. جنبش سبز توان حركت اجتماعي ندارد. اين نيرو براي حركت به فضا نياز دارد.»

نويسنده در ادامه با طرح اين پرسش كه «اين بستر را چه عواملي مي تواند ايجاد كند؟» نوشت: كشمكش درون حاكميتي و بحران هاي آن و هم سويي هاشمي با خواست هاي جنبش سبز، حركت هاشمي را مفيد مي كند. اين مفيد بودن، قرارداد ميان هاشمي و سبزها و دموكراسي خواهان نيست، اما هم سويي است كه مي تواند ادامه يابد و بستگي به شرايط دارد.

وبسايت ملي-مذهبي در ادامه خاطر نشان كرد: حال بايد ديد آيا امكان ديگري براي تحول و تلاش وجود دارد. اگر ندارد، بدون اينكه دچار توهم روي رفتار هاشمي شويم، بايد توجه كنيم كه پتانسيل اجتماعي هميشه برقرار نيست، اگر دوره سركوب طولاني پتانسيل مزبور را از ميان ببرد، بازيافت آن سال ها زمان مي خواهد تا حركتي از صفر شروع شود. براي اين كه از بحران حاكميتي استفاده شود تا باز براي سالها جامعه به كما يا بي حسي و كرختي نرود؛ در نتيجه بحران درون حاكميت براي دموكراسي خواهان مفيد است. پس مي توان مويد هر حركت در جهت تنش در مديريت حاكميت شد؛ بدون آنكه دچار توهم شويم چه در توان خود يا در برآورد دموكرات بودن نيروها، چون در سياست موازنه قواست كه يك نيرو را قدرت مي بخشد.

پايگاه اينترنتي وابسته به جريان نفاق مي نويسد: مسئله و ابهام بعدي اين است كه اعتماد به هاشمي ايجاد يأس و نااميدي مي كند؛ چرا كه او بر سر پيمان نمي ايستد. پاسخ آن است كه هاشمي به خاطر جنبش سبز و دموكراسي به ميدان نيامده است. نقطه هاشور دموكراسي خواهي و جنبش سبز با هاشمي توافقي نيست. چرا كه وي هم در شرايط سختي قرار دارد. تلاش او براي تغيير فضا و خارج شدن از سكون فعلي، به نفع ماست.

اما وي با نظر و تحليل خود وارد ماجرا شده است. منتها بايد ديد كه دموكراسي خواهان توان آن را دارند، از تغيير فضا سود جويند و باز در معادلات سياسي نقش موثر و تعيين كننده پيدا كنند؟ مشكل ما اعتماد صددرصدي يا عدم اعتماد صفر درصدي است. ابهام ديگر اين است كه هاشمي نقش مهمي ندارد و در نتيجه [اميد بستن به او] تلاش بي حاصل است. هر رفتار و فعاليت سياسي نتايج مثبت و منفي دارد. بايد در برآورد نهايي رفتار سياسي را نمره مثبت و منفي داد.

در حال حاضر آنچه جامعه ما نياز دارد، شوك است. اين شوك را هر كس وارد كند مفيد است. بحران مديريتي در جامعه بي حس و نيمه كرخت شده، بايد در درون حاكميت تحرك ايجاد كند. اين تحرك مي تواند در سطح عمومي حساسيت ايجاد كند. در اين صورت تحرك هاشمي مفيد است. چرا كه اگر حتي به نشاط مخالفان منجر نشود، بحران مديريتي حاكميت را علني تر مي كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *