جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 7 Jun 2024
 
۰

خاطره متکی از سلیمان دمیرل +عکس

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۲۰
کد مطلب: 250114
چند ماه بعد از ورودم به آنکارا، درخواست ملاقاتی را نمودم. دمیرل در خانه‌اش فعالیت‌های سیاسی را دنبال می‌کرد و از لحاظ قانونی از انجام هر فعالیتی منع شده بود. با این حال، به گرمی از من استقبال کرد ...
به گزارش جهان، منوچهر متکی در سایت شخصی خود نوشته است: دوره‌های مختلف مجلس، چند دوره نخست‌وزیری و یک دوره ریاست جمهوری در کارنامه سیاسی او ثبت شده است. دمیرل رهبری حزب راه راست را در سالیان طولانی برعهده داشت و در کوتای نظامیان در سال 1980 در ترکیه به همراه تعدادی دیگر از سیاستمداران قدیمی مانند «نجم‌الدین اریکان»، رهبر حزب سلامت ملی و «بلند اجویت»، رهبر حزب چپ‌گرای سوسیالیست برای چندین سال از فعالیت سیاسی محروم و حزب آنان تعطیل شد.
 
سلیمان دمیرل از روابط عمومی و ارتباطات مردمی قوی در ترکیه برخوردار بود. هم‌نسل‌های او چون «عدنان مندرس» و برخی دیگر در منازعات سیاسی - نظامی کشته شدند یا چون اریکان و اجویت دیگر در قید حیات نیستند و او در سن حدود 90 سالگی هنوز میهمان خارجی می‌پذیرد.
 
در سال 1364 که به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران راهی ترکیه شدم، مطلع شدم که منزل او در کنار سفارت و در سوی دیگر خیابان تهران در آنکارا قرار دارد. قبل از عزیمت به ترکیه، در مطالعه پرونده روابط ایران و ترکیه تلکسی را خواندم که پیش از انقلاب اسلامی در یک میهمانی دیپلماتیک به سفیر شاه گفته بود از دولت ایران بخواهید که حدود 10 میلیون دلار با ترکیه روابط تجاری برقرار نماید و سفیر این موضوع را طی تلکسی به وزارت امور خارجه در تهران منعکس نمود.
 
چند ماه بعد از ورودم به آنکارا، درخواست ملاقاتی را با سلیمان دمیرل نمودم. او در خانه‌اش فعالیت‌های سیاسی را دنبال می‌کرد و از لحاظ قانونی از انجام هر فعالیتی منع شده بود. با این حال، به گرمی از من استقبال کرد. روان و صمیمی صحبت می‌کرد و به راحتی شرایط داخلی و خارجی ترکیه و نیز روابط ایران و ترکیه و اهمیت این روابط را تحلیل می‌کرد.

خاطره متکی از سلیمان دمیرل (+عکس)


 
تصویر فوق مربوط به آخرین دیدار با سلیمان دمیرل در منزلش در آنکارا، مورخ 14 بهمن 1388 می باشد
 
به او گفتم ما در اینجا همسایه‌ایم و مایلم در فرصت‌هایی با یکدیگر دیدار نماییم. استقبال کرد. سپس اضافه کردم: آقای دمیرل، شما از معدود شخصیت‌های ترکیه‌ای هستید که می‌توانید شهادت دهید که چه تحول عظیمی در روابط ایران و ترکیه در قبل و بعد از انقلاب اسلامی پدیدار شده است؛ زمانی روابط اقتصادی و تجاری 10 میلیون دلاری بین ایران و ترکیه با دشواری مواجه بود و امروز حجم مناسبات بین دو کشور به مرز 3 میلیارد دلار نزدیک شده است.
 
دمیرل که به نظر می‌رسید نکته مورد نظر مرا دریافت کرده است،‌ گفت: حق با شماست. ما باید تحت هر شرایطی از این روابط حمایت کنیم.
 
در طول چهار سال مأموریت من در ترکیه، بارها با یکدیگر در سفارت یا در منزل او دیدار داشتیم و او همیشه در همان فضای صمیمی ملاقات نخست با سفیر ایران تعامل داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *