شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

جايزه صلح مي دهيد؟اقتصاد لب پرتگاه است

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۳۷
کد مطلب: 250105
همزمان با اعطاي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا، يك مقام انگليسي هشدار داد فروپاشي منطقه پولي يورو مي تواند اروپا را به جنگ بكشاند. همزمان يك شبكه آمريكايي اعلام كرد آمريكا به سوي پرتگاه مالي مي رود.
به گزارش جهان، کیهان به نقل از پرس تي وي، وزير تجارت انگليس ضمن سخناني درباره اقدامات رياضتي حوزه يورو گفت: فروپاشي واحد پولي مشترك اروپا مي تواند اين قاره را دستخوش جنگ كند. عواقب اين فروپاشي اكنون نامعلوم است و هيچ تضميني وجود ندارد كه اين مسئله به وقوع درگيري نظامي منجر نشود.

بحران اقتصادي كم سابقه تاكنون 4 دولت اروپايي را به سقوط كشانده و در عين حال باعث تنش هاي شديد ميان آلمان و فرانسه از يك سو و كشورهايي نظير يونان و اسپانيا و ديگر كشورهاي ضعيف از جانب ديگر شده است.
وينس كبل در ادامه سخنانش گفت: «به نظر من بايد اين مسئله را بررسي كنيم كه اگر حوزه يورو به شيوه اي از هم گسسته شود كه پروژه اروپايي را ويران كند- و خطر وقوع چنين مساله اي نيز وجود دارد- عواقب آن كاملا غيرقابل شمارش و نامعلوم خواهد بود.»

اين مقام انگليسي با اشاره به اهداي جنجالي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا در هفته گذشته افزود:هدف از معرفي واحد پولي يكسان اين بود كه كشورهاي اروپايي براي مقابله با ملي گرايي افراطي و درگيري هاي حاصل از آن دور هم جمع شوند و از وقوع حوادثي مشابه رويدادهاي پس از جنگ جهاني دوم جلوگيري كنند.

وي با اشاره وقوع ناسيوناليسم فاشيستي كه منجر به جنگ جهاني دوم شد، افزود: «ما تمايل داشتيم اين موضوع را فراموش كنيم تا اين كه هفته پيش با اهداي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا به ما يادآوري شد كه اين پروژه اروپايي ايجاد شد تا اروپا را از ملي گرايي افراطي و درگيري نجات دهد. هيچ تضمين خودكاري وجود ندارد كه اين مساله مجددا روي نخواهد داد.»

سخنان وزير تجارت انگليس در حالي عنوان شده كه چند روز پيش ديويد كامرون درباره سقوط اقتصادي كشور خود ابراز نگراني كرده و گفته بود: قدرت هاي قديمي جهان در حال اضمحلال هستند. من نگران جايگاه بريتانيا در عرصه رقابت جهاني هستم. اگر دست به عمل نزنيم و حاضر نباشيم تصميمات سخت و دردآوري اتخاذ كنيم، بريتانيا ديگر كشوري نخواهد بود كه در گذشته بود. زمان بازگويي حقيقت فرا رسيده است. بايد شنا كرد يا به اعماق فرو رفت. اقدام كنيد يا غرق شويد!

به گفته كامرون اوضاع اقتصادي انگليس بسيار خطرناك است و مشكلات منطقه پولي يورو مي تواند اين وضعيت را بدتر بكند.

در همين حال شبكه آمريكايي سي ان بي سي در گزارشي اعلام كرد: با ادامه روند كنوني، آمريكا از ابتداي سال آينده ميلادي (دي ماه امسال) به پرتگاه مالي سقوط خواهد كرد.

اين شبكه گفت: از ابتداي سال آينده بخشي از بخشودگي هاي مالياتي در آمريكا كه از دوره جرج بوش تصويب شده بود حذف خواهد شد و هزينه هاي دولتي هم كاهش خواهد يافت. تحليلگران اقتصادي مي گويند اين دو اقدام باعث ركود اقتصادي در آمريكا از ابتداي سال آينده خواهد شد.

موسسه «سيتي گروپ» پيش بيني كرد از ابتداي سال آينده با ركود اقتصادي در آمريكا، ارزش سهام در بورس نيويورك ده تا بيست درصد كاهش يابد.

اين شبكه مي افزايد: سيتي گروپ تاكيد كرد دلار آمريكا حدود پنج درصد از ارزش خود را در برابر ديگر ارزهاي بين المللي از دست خواهد داد و بيكاري در آمريكا در سال آينده هم از نه و نيم درصد فراتر خواهد رفت. رئيس بانك مركزي آمريكا تاكنون بارها از كنگره خواسته است براي حل اين مشكل وارد عمل شود، زيرا در غير اينصورت اقتصاد اين كشور در سال آينده با ركود روبرو خواهد شد.

رئيس بانك مركزي آمريكا تاكيد كرد بحران بدهي ها در اروپا تاثير بسيار منفي بر اقتصاد اين كشور هم داشته است. مشكل آمريكا آن است كه اگر تدابيري براي جلوگيري از ركود اقتصادي اتخاذ كند، كسري بودجه دولت اين كشور افزايش خواهد يافت. اين گزارش حاكي است: بدهي هاي عمومي آمريكا هم اكنون به 7/67 درصد توليد ناخالص داخلي رسيده و تحليلگران هشدار مي دهند اگر بخشودگي هاي مالياتي ادامه داشته باشد، حجم بدهي هاي عمومي آمريكا به صددرصد توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد.

گوينده اين شبكه افزود: وحشت از آينده مبهم در آمريكا، تاثير منفي بر شركتها و خانواده ها در اين كشور گذاشته است. خانواده هاي آمريكايي به علت نگراني از اوضاع آينده اقتصاد اين كشور و احتمال وقوع فاجعه اقتصادي در آن در خريدهاي خود با احتياط عمل مي كنند. كاهش مصرف در آمريكا باعث كاهش توليد در اين كشور خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *