سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

پوتين بدنبال چيزي شبيه اتحاد جماهير شوروي

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 248673
«ولاديمير پوتين كه زماني فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در سال 1991 را "بزرگترين فاجعه ژئوپلتيك قرن" توصيف كرده بود، هم‌اكنون پس از گذشت دو دهه دوباره به دنبال ايجاد چيزي است شبيه اتحاد جماهير شوروي.»
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، شبكه خبري صداي آمريكا در گزارشي آورده است: "ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در سفر روز جمعه خود به تاجيكستان كه سابقا عضو اتحاد جماهير شوروي بود توافقنامه‌اي را براي تمديد حضور سه پايگاه نظامي روسيه در اين كشور امضا كرد كه بر اساس آن اين پايگاه‌ها تا 30 سال آينده پذيراي هفت هزار سرباز روسي خواهند بود.

روسيه در ازاي تمديد قرداد، قول داد به مهاجران تاجيك اجازه كار سه ساله دهد. هر ساله يك ميليون تاجيك شاغل در روسيه سه ميليارد دلار به تاجيكستان مي‌فرستند كه كمكي بسيار مهم براي كشور فقيرشان است.

همزمان با امضاي اين توافقنامه، هواپيماهاي روسيه، تاجيكستان، قزاقستان و قرقيزستان كه همه سابقا عضو اتحاد جماهير شوروي بودند، يك مانور هوايي مشترك 10 روزه با نام "آسمان پاك" آغاز كردند.

در همين حال اعضاي مجلس دوماي روسيه به خاطر شكست ميخائيل ساكاشويلي، رئيس‌جمهور گرجستان در انتخابات پارلماني جشن گرفتند، نخست‌وزير جديد گرجستان كه بيژينا ايوانيشويلي نام دارد يك ميليارد است كه قسمت اعظم ثروت خود را در دهه 90 ميلادي و در مسكو به دست آورده است. بنابراين انتظار مي‌رود روابط روسيه و گرجستان كه در سال 2008 با يكديگر جنگيده بودند، بهبود يابد.

آلكساندر روندلي، رئيس بنياد مطالعات استراتژيك و بين‌المللي گرجستان در تفليس مي‌گويد: مقامات روسيه معتقدند هم‌اكنون زمان به نفع آنها شده است. مسكو نزديك به دو قرن بر گرجستان حكومت كرد و 70 سال از آن در زمان روي كار بودن اتحاد جماهير شوروي بود و هم اكنون نيز خواستار احياي روابط با گرجستان است؛ روابطي كه پس از جنگ دو كشور در سال 2008 بسيار تيره شده است.

روندلي مي‌‌افزايد: روسها خواهان احياي روابط ديپلماتيك هستند، آنها مي‌خواهند كه گرجستان اين واقعيت را بپذيرد و همچنين قبول كند كه روسيه در قفقاز پيشروي داشته است.

روياي پوتين

يك سال پيش كه ولاديمير پوتين، كانديداي انتخابات رياست جمهوري روسي بود اعلام كرد قصد دارد اتحاديه‌اي به نام اتحاديه "اروآسيا" را تا سال 2015 تاسيس كند.

لورنس شيتس، مسئول پروژه قفقاز جنوبي براي گروه بحران بين‌الملل اظهار داشت: يكي از قدم‌هاي بزرگ در راستاي رسيدن به اين هدف ادامه تاثير روسيه و گرجستان است.

شيتس كه در دفتر خود در تفليس صحبت مي‌كرد، گفت: پوتين به دنبال افزايش تاثيرگذاري روسيه در خارج از كشور است تا چيزي شبيه اتحاد جماهير شوروي ايجاد كند و همچنين بر گرجستان فشار آورد تا دوباره اين كشور به زير سيطره نفوذ روسيه درآيد.

آلكساندر لوكاشنكو، رئيس‌جمهور بلاروس روز جمعه اظهار داشت كه تلاش مي‌كند تا گرجستان را به "كنفدراسيون كشورهاي مستقل" بياورد؛ كنفدراسيوني كه از پايه‌هاي سستي برخوردار است و شامل 9 كشور از 15 كشوري مي‌شود كه سابقا عضو اتحاد جماهير شوروي بوده‌اند.

گرجستان، "خط قرمز" ناتو

در تفليس ايوانيشويلي كه نخست‌وزير جديد گرجستان است با مقام ارشد ناتو در قفقاز جنوبي ديدار كرد و به او قول داد كه دولتش همچنان پيگير عضويت گرجستان در ناتو باشد.

براي پوتين، عضويت گرجستان در ناتو به منزله عبور از يك خط قرمز غيرقابل پذيرش است.

رئيس‌جمهور روسيه تصوير يك فدراسيون شامل كشورهاي مستقل را در ذهن دارد كه كرملين رهبري آنها را از لحاظ دفاعي و اقتصادي عهده‌دار باشد. پروژه ارز مشترك براي اين كشورها پيشتر ارائه شده است اما به خاطر مشكلاتي كه براي منطقه يورو ايجاد شده اين پروژه كم رنگ شده است.

ليليت گوورگيان، تحليلگر مسائل روسيه و اتحادجماهير شوروي در موسسه اچ آي اس گلوبال از دفتر خود در لندن اقدامات پوتين را تحت نظر دارد.

او مي‌گويد، روسيه به دنبال تبديل شدن به يك قدرت جهاني است و به دنبال افزايش تاثيرگذاري سياسي و اقتصادي خود است و اين موضوع براي پوتين منطقي به نظر مي‌آيد كه در ابتدا تاثيرگذاري‌هاي سياسي و اقتصادي اتحاد جماهير شوروي در گذشته را احيا كند.

تاثيرگذاري بر اوكراين

اولين اقدام پوتين در ماه ژانويه صورت گرفت، زماني كه روسيه، بلاروس و قزاقستان عضو يك اتحاديه گمركي با رهبري روسيه شدند. انتظار مي‌رود تاجيكستان و قرقيزستان به‌زودي عضو اين گروه شوند اما يك مانع بزرگ وجود دارد و آن اوكراين است؛ دومين كشور بزرگ از لحاظ جمعيت در ميان كشورهاي عضو اتحاد جماهير شوروي تا پيش از سال 1991. كرملين فكر مي‌كرد كه اوكراين در سيطره تاثيرگذاري روسيه است زيرا زماني كه ويكتور يانوكويچ در ژانويه سال 2010 به عنوان رئيس‌جمهور جديد اين كشور انتخاب شد، وي به سرعت قرارداد حضور نيروهاي روسيه در پايگاه دريايي سواستوپل را براي مدت 25 سال تمديد كرد. اما با اين وجود وي در مقابل درخواست‌هاي مسكو براي عدم عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا مقاومت نشان داده و تلاش كرده تعادلي ميان تمايل كي‌يف براي عضويت در اتحاديه اروپا و درخواست‌هاي مسكو ايجاد كند.

در طول 18 ماه گذشته هر يك از فرستادگان روسيه به اوكراين براي امضا توافقنامه‌ها بيشتر دست خالي به خانه بازگشته‌اند.

گوورگيان مي‌گويد: درباره توانايي پوتين و دولت روسيه براي ايجاد تغيير در كشورهاي عضو اتحاد جماهير شوروي در گذشته مبالغه وجود دارد. ممكن است كه مقامات روسيه داراي برنامه‌هايي باشند و براي رسيدن به اين برنامه‌ها تلاش كنند اما به نظر نمي‌رسد كه آنها داراي قدرت كافي براي به دستگيري كنترل دولت كشورهاي مذكور باشند.

ضرب‌الاجل 2015

چرا پوتين مي‌گويد كه خواهان تاسيس اتحاديه اروآسيا تا سال 2015 است؟ تا آن زمان، برخي تحليلگران در مسكو پيش‌بيني مي‌كنند كه آمريكا به طور كامل از عراق و افغانستان خارج شده باشد و واشنگتن دوباره توجهات خود را بر روي روسيه متمركز خواهد كرد.

البته اگر ميت رامني، كانديداي جمهوري‌خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا در انتخابات ماه آتي اين كشور پيروز شود اين روز زودتر فرا خواهد رسيد.

اين كانديدا، روسيه را به عنوان اولين دشمن ژئوپلتيك آمريكا محسوب مي‌كند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *