سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

كساني كه پناهنده ضامن آهو شده‌اند

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 247463
مرکز نگهداري معلولين ذهني پناهندگان ضامن آهو(روستاي پاژ) مشهد، مركزي براي نگهداري افراد معلول بالاي 14 سال است كه توسط خيرين اداره مي‏‌شود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در آنجا 49 پسر معلول بالاي 14 سال با نام پناهندگان ضامن آهو جمع شده‌اند و غم بي‌سرپرستي و ناتواني خود را با يكديگر تقسيم مي‌كنند.

جايي در روستاي پاژ واقع در كيلومتر 14 جاده كلات كه با وجود بعد طولاني مسافت از شهر مقدس مشهد از ديده‌ي بني آدمياني كه خود را از همان گوهر اين معلولين در آفرينش مي‌دانند، پنهان نمانده و همواره ياري‌رسان هم نوعان ناتوان‌شان هستند.

كمك به معلولين اين مركز پير و جوان نمي‌شناسد و آنچه در اين فضا بيداد مي‌كند، نيكوكاري است نيكوكاراني از جنس فرشته كه تنها راه ديدن بال‌هايشان، پيوستن به جمع كوچك اما بزرگ سوارانه‌ي آنهاست.

بال‌هايي كه بر سر آبي‌پوشان آسماني پناهندگان ضامن آهو گسترده شد، در اوج كمك به آنها سبكي و نزديكي به خداوند را با تمام وجود احساس كنند.

البته آنها هم با فرشتگان نجات خود بيگانه نيستند و زنان و مردان نيكوكار پدر و مادر خود مي‌دانند آخر غم بي‌سرپرستي فراتر از ناتواني تحملشان را بريده است در ميانشان علي نامي هم ديده مي‌شود كه بناست در كنار جشني به مناسبت ولادت حضرت رضا(ع) جشن تولد كوچكي هم براي او بگيرند تا حالا كه به خاطر ضريب هوشي بالاترش به اين مركز خدمت مي‌كند، از او تشكر و قدرداني هم كرده باشند.

بايد گفت كه خيرين ميهمانان ويژه‌اي اين جشن بودند، اما آنچه احساسات همه‌ي حاضرين را برانگيخت شادي معلولين اين مركز به دليل حضور گرم ميهمانان و تشويق‌هايشان بود.

بايد بوديد و با چشمان خود مي‌ديديد كه چگونه روبه حاضرين، گروه موسيقي دعوت شده كه به صورت افتخاري و با هدف ارتقاء روحي آنها مي‌نواختند را همراهي مي‌كردند، رفتن به جمع آنها سعادتي است كه به آنها روحي ديگر مي‌بخشد.

بياييد شادي‌هايمان را با كساني كه دور از ما اما از جنس ما هستند، تقسيم كنيم

واحد مشاركت‌هاي مردمي مشهد گفت: اين موسسه 105 خانوار داراي معلول را از سراسر مشهد و ازجمله روستاهاي كلاكوه و فرخد حمايت مي‌كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، 7 مهر در مركز توانبخشي و نگهداري شبانه روزي معلولين ذهني پسر بالاي 14 سال با نام پناهندگان ضامن آهو، جشني به مناسبت ولادت حضرت رضا(ع) با حضور خيرين و به همت شيرين شاهي عضو فعال روابط عمومي و واحد مشاركت‌هاي مردمي مشهد مقدس برگزار شد.

وي در خصوص تعداد معلولين تحت پوشش اين مركز توانبخشي گفت: در اين مركز توانبخشي 49 معلول ذهني پسر بالاي 14 سال وجود دارد كه علاوه برآن 105 خانوار داراي معلول از سراسر مشهد و ازجمله روستاهاي كلاكوه و فرخد را حمايت مي‌كند.

شاهي با اشاره به چگونگي پذيرش اين خانوارها خاطر نشان كرد: پذيرش خانواده‌هاي داراي معلول ذهني از طريق دادگستري و سازمان بهزيستي صورت گرفته كه پس از آن از خدمات رفاهي اين مركز همچون كار درماني و تعويض دفترچه بيمه بهره‌مند مي‌شوند.

وي افزود: توزيع سبد كالا در دو الي سه نوبت در طول ماه از محل كمك‌هاي بهزيستي و به ويژه كمك‌هاي نقدي و غير نقدي مردمي از ديگر فعاليت‌هاي اين مركز درراستاي حمايت از خانواده‌هاي تحت پوشش ضامن آهو است.

شاهي ضمن اشاره به ضريب هوشي تعيين شده اين معلولين كه 25 و برابر با يك كودك 3 يا 4 ساله است توضيح داد: مركز توانبخشي ضامن آهو در كنار پرداختن به وظيفه‌ي اصلي مبني بر نگهداري معلولين، به آموزش‌هاي خود ياري نيز مي‌پردازد.

اين عضو فعال واحد مشاركت‌هاي مردمي مشهد سن معلولين تحت سرپرستي اين مركز را به دليل مجهول الهويه بودن، نامعلوم عنوان كرد و افزود: حتي دادگستري هم از سن دقيق اين افراد بي‌اطلاع است و به طور تخميني آن را به مراكز اعلام مي‌كند.

وي همچنين به كمبودهاي اين مركز در زمينه‌ي تجهيزات و امكانات اشاره كرد و گفت: نيروهاي خدمت‌رسان به معلولين آسايشگاه شامل يك كلينيك درماني، روان‌پزشك، روان‌شناس و پرستار است و مشكل عمده عدم تجهيز آشپزخانه وهزينه‌ي بالاي ارسال غذا از مشهد به آنجاست.

شاهي با تاكيد بر اين كه امور بزرگ با قدم‌هاي كوچك به نتيجه مي‌رسد، اظهار كرد: با توجه به مصرفي بودن اين مكان حتي كوچك‌ترين ياري‌ها به اين مركز در جهت حل مشكلات و رفع موانع به تدريج نتيجه بخش خواهد بود.

وي در خاتمه از تمامي خيريني كه زحمت مسير طولاني را به جان خريد، و تنها با هدف كمك‌هاي مادي و معنوي به مركز نگهداري ضامن آهو آمدند بسيار تشكر و قدرداني به عمل آورد.

اين توفيقات و گفته‌ها آن عضو فعال در واحد مشاركت‌هاي مردمي، همه و همه نشان‌دهنده‌ي نياز شديد معلولين شهرمان و بر گفته‌هاي ديگر كه از همين جنس ‌اند مهر تاييد مي‌زند اي كاش بي‌تفاوت از كنار اين اخبار رد نشده و تنها ساعتي را به فكر در اين باره اختصاص دهيم تا شايد از بار سنگين افرادي كه در اين راه دوندگي‌ها كرده و آنها را از كمك‌هاي بي‌شائبه خود برخوردار مي‌سازند، كمي بكاهيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *