دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - 10 Jun 2024
 
۰

اقتصاد مقاومتی راهکار عبور از گذرگاه تهدید

يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 247283
اقتصاد مقاومتی رویکرد عملی عبور از گذرگاه تحریم و تهدید و مهمترین مؤلفه در رفتار انقلابی آحاد مردم در دوران محدودیتها و فشارهای اقتصادی است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اقتصاد مقاومتی بر پایه و اساس سرمایه‌ معنوی افراد و جامعه استوار است، بدون معنویت و سلامت معنوی، مقاومت شکننده است.

اقتصاد مقاومتی واژه و مفهوم جدیدی است که در هیچ یک از مکاتب شناخته شده اقتصادی چنین نظریه یا تجربه ای وجود ندارد، از آنجا که الگوهای اقتصادی مرسوم دنیا الگوی مناسبی برای پیشرفت همه جانبه اقتصاد نبوده است، الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت شکل بدیعی از الگوهای متداول برای پیشرفت، توسعه جامعه و منطبق با شرایط جامعه اسلامی طراحی و پیشنهاد شده است بنابراین این نوع الگو می تواند برای جهان اسلام الهام بخش و کارآمد باشد و اقتصاد مقاومتی از نظریه های این الگوی پیشرفت محسوب می شود.

رئیس دانشگاه گیلان در این باره گفت: در شرایطی که اقتصاد کشوراز سوی فشارهای ناشی از تحریم های اقتصادی مورد هجوم واقع شده، راهبرد اقتصاد مقاومتی می تواند گره گشا باشد.

عبدالله حاتم زاده افزود: دشمنان نظام بعد از اینکه در حوزه های نظامی، جنگ نرم و حوزه های فرهنگی در رویارویی با ملت ایران نا امید شدند اقتصاد کشور را هدف قرار دادند.

جنگ تمام عیار بعنوان تهاجم و تخاصم اقتصادی با محوریت شیطان بزرگ


وی اظهار داشت: پیوند امروز نظام و مردم یک پیوند عمیق، وسیع و ناگسستنی است، امروز با این ظرفیتها است که جمهوری اسلامی ایران می تواند در عرصه های مختلف و درباره مناسبات جهانی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایر عرصه ها حرف داشته باشد.

رئیس دانشگاه گیلان گفت: نظام جمهوری اسلامی با توجه به ویژگیهای خاص خود در ابعاد مختلف از جمله بعد اقتصادی نیازمند الگوهای ویژه ‌ایست، این الگوها هم باید منطبق بر آرمانها و عقاید اسلامی باشد و هم متناسب با ویژگی‌های بومی کشور طراحی شود.

وی افزود: برای رسیدن به اهداف و آرمانهای بلند، نظام جمهوری اسلامی نیازمند ساختارسازی و طراحی نهادهای ویژه ‌ای است و در این میان الگوی مقاومتی به سبب تعارض ذاتی نظام اسلامی با نظام سلطه باید در تمامی عرصه‌ های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار گیرد.

حاتم زاده اظهارداشت: در حوزه اقتصادی نیز الگوی اقتصاد مقاومتی‌ حائز ویژگی ‌های خاصی است که تقویت تولید ملی و عاملیت مردم در راس این ویژگی‌ ‌ها قرار دارند.

وی یادآورشد: توانمندسازی آحاد اقتصادی و بسترسازی برای توسعه، ورود عوامل بیشتر در فعالیتهای اقتصادی نیز مسئله مهمی است که در این میان باید مدنظر قرار گیرد.

الگوی اقتصاد مقاومتی در شرایط عملی تمرین مناسبی برای آحاد مردم

به هر ترتیب الگوی اقتصاد مقاومتی می تواند در شرایط عملی، تمرین مناسبی برای آحاد مردم باشد تا با مقاومت اقتصادی به استکبار و همه مردم درس عملی بدهند که در این شرایط هم می توان با رعایت راهکارها و دستورالعمل ها به توفیقات عظیم دست یافت و شرایط عبور از دامها و چالشها را فراهم کرد.

در حال حاضر دولت، مجلس، همه نهادها و دستگاهها وظیفه دارند اقتصاد مقاومتی را که در مقابل اقتصاد وابسته و مصرف کننده قرار می‌ گیرد بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

بدون شک هدف اصلی تحریم ها فشار بر اقتصاد کشور، توسعه بیکاری و تورم و در نهایت ایجاد نارضایتی در جامعه است، درک و تحلیل دقیق از شرایط موجود و بسیج امکانات و منابع برای مقابله با این برنامه وظیفه همه کسانی است که به عزت و سربلندی کشور می‌اندیشند.

نامگذاری سالهای اخیر همچون اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف کار مضاعف، جهاد اقتصادی و تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تمرکز درباره مسائل اقتصادی نوعی دوراندیشی هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی و مردمی کردن اقتصاد و توانمندسازی بخش خصوصی می‌ تواند شاه ‌کلید عبور از تحریمها باشد.

خلیل حنیف افزود: در توسعه اقتصادی ایجاد بستری که منجر به بهبود مستمر شرایط شود از هر امری ضروری ‌تر است از اینرو که باید به این مهم توجهی ویژه شود.

وی اظهارداشت: ملتی که با یاری خداوند متعال، همدلی و داشتن استراتژی صحیح از بحرانهای بزرگ عبور کند، این قدرت و پتانسیل را دارد که بتواند از تهدیدات موجود فرصتی برای ترقی و پیشرفت فراهم کند.

خوداتکایی و توجه به تولید ملی از ضرورت های اقتصاد مقاومتی


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوداتکایی و توجه به تولید ملی از ضرورتهای اقتصاد مقاومتی است که در کنار ارتقای کیفیت محصولات تولیدی داخل که وظیفه بخش صنعت است، رسانه‌ ها نیز می ‌توانند با استفاه از قدرت خود در تغییر ذائقه‌ها از مصرف کالای خارجی به داخلی و تقویت اقتصاد ملی نقش ایفا کنند.

وی در ادامه اقتصاد مقاومتی را به مثابه گذار از اقتصاد وابسته و غیرپویا به یک اقتصاد خود اتکا و پویا دانست و یادآورشد: در این اقتصاد سه ضلع مسئولان، وضعیت موجود اقتصاد و مردم مهمترین ارکان این اقتصاد را تشکیل می دهند.

با وجود این در اقتصاد مقاومتی می‌ توان با فرهنگ‌ سازی و ایجاد باور همگانی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، مردم در زمینه اقتصاد مقاومتی مهمترین نقش را دارند و رفتارهای اقتصادی مردم می ‌تواند بهترین راه ‌حل برای برون رفت از مشکلات باشد.

فرماندار شهرستان رشت نیز با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه یک واقعیتی است که باید محقق شود، گفت: این رویکرد راهبردی سد محکمی در برابر تحریمهای دشمنان است.

سید ولی الله عظمتی افزود: حمایت از تولید ملی در قالب اجرای طرح‌ اقتصاد مقاومتی به طور قطع تنها راهکاریست که می ‌تواند تحریمهای خصمانه غرب علیه ملت ایران را خنثی کند.

وی اظهارداشت: دشمن امروز با تصورات غلط از نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال تحریمهای گسترده علیه ایران برای رسیدن به اهداف خود است اما باید بداند که این تحریمها به فرصتی جهت شکوفایی بیشتر نظام تبدیل شده است.

اقتصاد مقاومتی نیازمند یک برنامه ‌ریزی راهبردیست

فرماندار رشت ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ ریزی برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید در سطح کشور نهادینه و مسئولان با توجه ویژه به این مهم، عرصه را برای اقتدار و عزت ایران اسلامی در بخش ‌های مختلف و اساسی تولیدی فراهم کنند.

به هر حال تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند یک برنامه ‌ریزی راهبردی است که بتوان براساس آن تحریمها را خنثی و تحول عمیقی در رشد تولید ملی و توسعه اقتصادی کشور ایجاد کرد، این طرح فرصتی مغتنم در بلند مدت با تکیه بر تولیدات داخلی است تا باعث افزایش رفاه، اشتغال، توسعه اقتصادی کشور، عدم وابستگی به واردات کالاهای خارجی و ارتقای سطح کیفی تولیدات داخلی ‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *