سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

نظر احمدی نژاد درباره انتخابات آمریکا

سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 246503
رييس‌جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه امروز يك بيداري عمومي در عرصه بين‌المللي در حال رخ دادن است كه لازم است ذهن و توان جامعه بشري بر اين اتفاق بزرگ متمركز شود، اظهار داشت: مشكلات امروز در دنيا در حقيقت مشكل مشترک همه ملت‌ها بوده و نظام حاكم بر جهان كه ريشه بسياري از اين مشكلات است، همه ملت ها را تحت تأثير قرار داده و براساس همين نظام و چارچوب‌هاي برآمده از آن است كه برخي‌ها به خود اجازه مي‌دهند به سرزمين و ثروت‌هاي ديگر كشورها دست‌اندازي كنند.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دكتر محمود احمدي‌نژاد در حاشيه سفر به نيويورك به منظور شركت در شصت و هفتمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد در گفتگو با تلويزيون الميادين لبنان در پاسخ به اين سوال كه آيا امسال انتقادات خود به عملكرد نهادهاي قدرت و ثروت جهاني در اداره دنيا را از جايگاه رييس جنبش عدم تعهد بيان خواهيد كرد؟ گفت: مشكلات امروز در دنيا در حقيقت مشكل همه ملت‌ها بوده و نظام حاكم بر جهان كه ريشه بسياري از مشكلات است، همه ملت ها را تحت تأثير قرار داده است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه در نشست سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران، اعضاء در يك فضاي بسيار دوستانه درباره مسائل مهم دنيا گفتگو كرده و پيشنهاداتي را براي حل مسائل ارائه كردند و همه با هم حول محورهاي مشترك به تفاهم رسيدند، اظهار داشت: بيشتر مسائلي كه مد نظر جمهوري اسلامي ايران بود در اين اجلاس از سوي ديگر كشورها نيز به عنوان دغدغه‌هاي آنان مطرح شد.

رييس‌جمهور با بيان اينكه به طور طبيعي مسائل و مباحثي را به نمايندگي از كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد نيز در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد مطرح خواهم كرد، تصريح كرد: نتايج نشست جنبش عدم تعهد در تهران، بسيار جامع و پاسخگوي نيازها و مشكلات امروز جهان بود.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري در خصوص راهکارهاي ارتقاء تفاهم‌ نظر ميان اعضاي جنبش عدم تعهد كه حدود دو سوم اعضاي سازمان ملل را شامل مي‌شوند، خاطر نشان كرد: اگر مسائل زيربنايي ميان کشورها حل و فصل شود موضوعات ديگر نيز به تبع آنها حل و فصل خواهند شد؛ بسياري از اين مباحث جزئي، ناشي از عدم تفاهم بوده كه آن نيز ناشي از دوري ملت‌ها از يكديگر است و اگر امكاني فراهم شود تا ملت‌هاي مختلف بتوانند با يكديگر به گفتگو بنشينند، اختلاف‌نظرها و مباحث جزئي حل و فصل خواهد شد.

رييس جمهور در پاسخ به سوالي درباره شرايط حساس بين‌المللي و مانور كشورهاي غربي در كنار برخي كشورهاي منطقه در خليج فارس و اينكه آيا مي توان از درون اين تحولات به راه‌حل ميانه‌اي رسيد، گفت:

درست است كه در بعضي از مناطق دنيا التهاباتي وجود دارد، اما امروز تحولي بزرگ‌ و زيربنايي‌تر در عرصه بين‌المللي در حال وقوع است كه همان تغيير نگاه و رويكرد ملت‌ها به مسائل جهاني و روابط مردم با يكديگر است.

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه تحولات موردي و مقطعي بسياري در تاريخ رخ داده و امروز نيز جريان دارند كه همه آنها گذرا هستند، اظهار داشت: آنچه در آينده تعيين‌كننده خواهد بود، تحولات دروني جوامع و ملت‌ها است كه بر اساس آن همه ملت‌ها در حال نيل به نقطه واحدي هستند.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه از اين دست مانورها كه اکنون در خليج فارس در حال برگزاري است، چه پيامي دريافت مي‌كنيد و با توجه به اخباري كه از مشاركت رژيم صهيونيستي در اين مانورها حكايت دارد، آيا براي وقوع هر اتفاق و احتمالي آمادگي كافي داريد؟ تصريح كرد: برگزار كنندگان اين مانور صراحتاً اعلام كردند كه مخاطب اين مانور ايران نيست، اما در عين حال ما به اين نكته واقف هستيم كه برخي‌ با چنين اقداماتي به دنبال قدرت‌نمايي هستند، اما به اين مسائل اهميت نداده و معتقديم اتفاق خاصي رخ نخواهد داد.

دكتر احمدي‌نژاد ادامه داد: صهيونيست‌ها همواره به دنبال ماجرا‌جويي بوده و طي 65 سال گذشته 5 جنگ در منطقه به راه انداختند و اساساً با ماجراجويي زنده بوده و مأموريت آنها در منطقه همين است، اما يقيناً نمي توانند اقدام قابل توجهي انجام دهند و جمهوري اسلامي ايران آنها را در معادلات خود دخيل نمي‌كند.

رييس‌جمهور اظهار داشت: صهيونيست‌ها آرزو دارند كه ماجراجويي كرده و به كشورهاي منطقه از جمله ايران ضربه بزنند، اما تصور نمي‌كنم شرايط بين‌المللي به آنها چنين اجازه‌اي بدهد؛ ما معتقديم كه مانور در حال اجرا در خليج فارس كاملاً نمايشي و پوچ است، مساله اساسي اين است كه صهيونيست‌ها خود را در آخر خط مي‌بينند و فكر مي‌كنند با ماجراجويي مي‌توانند فرصتي براي ادامه حيات خود بيابند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه انتظار داريد كدام يك از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا به پيروزي برسد؟ تصريح كرد: ما درباره انتخابات آمريكا اظهار نظري نخواهيم كرد و معتقديم اين موضوعي است که مردم آمريكا بايد درباره آن تصميم گيري کنند، اما يقين داريم كه امروز مردم دنيا و از جمله مردم آمريكا ديگر از جنگ‌افروزي و تجاوز استقبال نمي‌كنند، چرا كه تبعات هر جنگ به همه ملت هاي دنيا تحميل مي‌شود و امروز دنيا ديگر ظرفيت جنگ جديدي را ندارد.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوالي درباره وقوع تغييرات گسترده در كشورهاي عربي و ظهور دولت‌هاي جديد در منطقه كه جمهوري اسلامي ايران نيز از روي كار آمدن آنها استقبال و حمايت كرده است، تصريح كرد: معتقديم همه ملت‌ها بايد با يكديگر دوست بوده و همه مناطق جهان از جمله منطقه خاورميانه توسط ملت‌ها اداره شود، چرا كه مردم همه كشورهاي منطقه با يكديگر برادر بوده و بايد در فضايي دوستانه مسائل را حل و فصل كنند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه هر غفلتي از سوي كشورهاي منطقه، فرصت‌ را در اختيار دشمن قرار مي‌دهد، تصريح کرد: ظاهر قضايا اينگونه نشان مي‌دهد كه عده‌اي صهيونيست جمهوري اسلامي ايران را تهديد مي‌كنند، اما واقعيت اين است كه امروز همه كشورهاي منطقه در خطر هستند؛ چرا كه مستكبرين همه ملت‌ها و دولت‌ها را تابع خود خواسته و علاقمندند كليه ثروت و اختيارات ملت‌ها در دست آنان باشد و در اين راستا براي تمام كشورهاي منطقه برنامه‌ريزي كرده‌اند.

دكتر احمدي‌نژاد با تأكيد بر اينكه همه كشورها بويژه كشورهاي اسلامي نياز به اصلاحات دارند، خاطر نشان كرد: هيچ‌ كشوري از اين موضوع مستثني نيست و بويژه ما مسلمانان بايد كشورهايمان با رنگ و بوي اسلامي اداره شود و مردم در كشورهاي اسلامي بايد عزيز و از كرامت، آزادي و حقوق اساسي خود برخوردار باشند و همه امور واقعاً توسط خود مردم اداره شود.

رييس‌جمهور اضافه كرد: بايد اصلاحات را با روش‌هاي اسلامي و بر مبناي فرهنگ و اعتقادات خود طراحي و به دور از دخالت‌ها و توطئه‌هاي بيگانگان اجرا كنيم، اگر چنين اتفاقي رخ دهد و مردم به طور واقعي اداره امور را به دست بگيرند، خودشان بهترين حافظان كشورشان خواهند بود.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري درباره نگاه متفاوت كشورها در خصوص سوريه و رسيدن به وحدت نظر در اين خصوص، گفت: اين مسائل را مي توان با تفاهم، حل و فصل كرد؛ البته به شرط نشستن در كنار يكديگر، گفتگو و احترام به حقوق اساسي مردم از جمله آزادي، احترام، حق انتخاب و عدالت.

رييس‌جمهور راه حل مسائل سوريه را تفاهم و توجه به خواست ملي عنوان كرد و افزود: درگيري و خشونت راه حل مسائل سوريه نيست و كشته شدن افراد در سوريه از هر يك از طرف‌هاي درگير، ناراحت كننده است.

دكتر احمدي‌نژاد با تأكيد بر اينكه نبايد اجازه دهيم اختلافات شخصي و تاريخي در مسير حل مسائل سوريه دخيل شده و موضوعات را پيچيده كند، اظهار داشت: درگيري، راه‌حل مناسبي براي رفع مشكلات نيست؛ چرا كه حتي اگر گروهي با جنگ و درگيري به هدف خود برسند، باز هم جنگ پايان نخواهد يافت و گروه رقيب، جنگ را عليه گروهي كه با درگيري غالب شده است ادامه خواهد داد و بر همين اساس جنگ مبناي مناسبي براي حل مسائل نيست.

رييس‌جمهور ادامه داد: بايد خواست مردم، محور گفت‌وگو براي حل مسائل باشد.

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به برگزاري نشست وزراي خارجه در قاهره براي حل مسائل سوريه خاطر نشان كرد: براساس حكم نشست سران جنبش عدم تعهد، تلاش داريم گروه تماسي تشكيل دهيم تا طرفين اختلاف در سوريه را به مذاكره دعوت كنند و اميدوارم كشورهاي بيشتري از جمله پاكستان و عراق نيز فرصت بيابند در اين تلاش ها مشاركت كنند؛ چرا كه كمك به حل مشكلات سوريه يک تكليف اخلاقي و انساني بوده و يقيناً بيگانگان نمي توانند و نمي خواهند كه مشكلات سوريه حل و فصل شود.

رييس جمهور افزود: اگر همه كشورهاي منطقه با هم متحد باشند، ديگر هيچ قدرتي نمي‌تواند كشورهاي منطقه را اشغال و مردم آن را كشته يا آواره كند.

وي در پاسخ به سئوالي درباره تلاش مستکبران براي ايجاد ايران هراسي در منطقه و به راه انداختن اختلافات و درگيري هاي مذهبي توسط آنان اظهار داشت: ظرفيت هاي زيادي براي گفتگو و تفاهم در فرهنگ و اعتقادات ملتهاي منطقه وجود دارد؛ اگر چه ممكن است نظر دولتها با يكديگر متفاوت باشد اما مسئولان كشورها بايد با اتكا به اين ظرفيتها و ايجاد تفاهم در منطقه براي حل مشكلات كمك كنند.

رييس جمهور در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه آيا به اهانتهاي صورت گرفته به ساحت پيامبر گرامي اسلام (ص) در مجمع عمومي سازمان ملل اعتراض خواهيد كرد؟ اظهار داشت: اين موضوعي است كه قطعاً كشورهاي زيادي درباره آن موضع گيري خواهند كرد و اين در حالي است که اصل اين توهينها يك شيطنت صهيونيستي بوده تا آنها بتوانند با چنين جنجال آفريني هايي راه نجاتي براي خودشان بيابند و ايران قطعاً در مجمع عمومي سازمان ملل اين حركت را محكوم كرده و خواستار آن خواهد شد تا توهين به مقدسات متوقف شود.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سئوالي در خصوص جدي تر شدن مناسبات درگيرانه ميان تركيه و سوريه ، تصريح كرد: بعيد مي دانم تركيه وارد يك درگيري رويارو با سوريه شود، چرا كه اين موضوع بيش از هر كس به زيان خود آنان است.

رييس‌جمهور ادامه داد: اين خواسته دشمنان است كه اوضاع در منطقه به هم بريزد و كشورهاي منطقه بايد مراقب اين توطئه بوده و هوشمندانه عمل كنند.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سئوال كه ايران تا چه حد در موضوع سوريه، با کشورهاي روسيه و چين همكاري خواهد كرد؟ گفت: نظر ما درباره مخالفت با دخالت خارجي در سوريه با خيلي از كشورهاي ديگر مشترك است و اكثر كشورهاي جهان با اين نظر موافق هستند و دخالت خارجي در كشورها را از اساس به زيان ملتها مي دانند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سئوال ديگري درباره روابط ايران با كشورهاي شمال آفريقا، اظهار داشت: ايران روابط خوبي با اين كشورها داشته و علاقمند به پيشرفت، آباداني و آزادي اين كشورهاست و البته معناي اين حرف آن نيست كه در ديدگاههاي اين كشورها تفاوتي وجود نداشته باشد اما قطعاً مي توان با گفتگو و همدلي روابط را در عرصه هاي مختلف گسترش داد.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سئوال كه بحران در سوريه چه تأثيراتي بر آينده جريان مقاومت دارد، تصريح كرد: مقاومت در منطقه به مسئله اي عمومي تبديل شده و اگر نظر مردم منطقه را درباره رفتارهاي رژيم صهيونيستي جويا شويد، خواهيد ديد كه حتي يك درصد مردم نيز با اين ر‍ژيم موافق نيستند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز روحيه مقاومت عمومي در ملتها شكل گرفته است، خاطر نشان كرد: همه ملتها طرفدار حقوق ملت فلسطين بوده و اين ماهيت واقعي مقاومت است.

دكتر احمدي‌نژاد گفت: امروز مقاومت عمومي در بدنه ملتها، مانع موفقيت تلاشها براي پذيرش رژيم صهيونيستي از سوي ملتها شده و اين رژيم را به بن بست رسانده است؛ مقاومت عمومي ملتها در برابر تحقق اهداف صهيونيست ها ايستاده و اين قدرتي شكست ناپذير است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *