دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

انتقاد از افزایش 330 هزار میلیاردی نقدینگی

سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 246501
رئیس مجلس تأکید کرد که طی 7 سال گذشته میزان نقدینگی در کشور از 65 هزار میلیارد تومان به 395 هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش جهان به نقل از  فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در پردیس علوم دانشگاه تهران، در سخنانی با بیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته توجه بیشتری به علوم پایه داشتند، اظهار داشت: دانشگاه تهران جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌هایی است که در علوم پایه پیشرفت‌هایی داشته است.

وی با بیان اینکه باید ارزیابی و محاسبه روشن‌تری از شرایط کشور داشته باشیم، گفت: نقایصی در کشور داریم، در یک نگاه کلی به وضعیت کشورمان از نظر توسعه، ساز و کارهای تضمینی توسعه چه از نظر سیاست‌گذاری و چه از نظر قانون‌گذاری تا حد زیادی اعمال شده است.

«به عنوان مثال سند چشم‌انداز 20 ساله، سند معتبری است که بر پایه آن کشور باید نظم پیدا کند و بر اساس آن نیز قوانین مختلف تصویب شده است؛ یکی از مسائل مهم توسعه‌یافتگی این است که دولت کوچک شود و کارها به مردم واگذار شود، البته در حوزه سیاست‌ها و تقنین کارهای زیادی برای بسترسازی انجام شده است.»

وی ادامه داد: از نظر وضعیت بین‌المللی با چالش‌هایی مواجه هستیم و گاهی این موارد می‌تواند تأثیراتی در حوزه داخلی کشور نیز بگذارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه در این منطقه ما وضعیت چالش‌برانگیزی داریم از این رو باید از ظرفیت‌های مختلف آن استفاده و راه حل پیدا کنیم، بر لزوم توجه به اقتصاد درونی کشور تأکید کرد و گفت: تحلیل‌گران کاملاً به این امر واقفند که ثقل کار دشمن موضوع اقتصاد کشور است و هر چه در این زمینه بهتر عمل کنیم، آنان آدرس غلط می‌گیرند، حتی از نظر مقابله با حریف نیز این بعد تأثیرگذاری زیادی دارد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه امنیت داخلی چالش مهمی نداریم، یادآور شد: البته گاهی ممکن است دانشمندان ما را ترور کنند.

رئیس مجلس اضافه کرد: از نظر اقتصادی کشور ما دچار چالش است، علیرغم پیشرفت‌هایی که صورت گرفته چه در حوزه فناوری و چه در بخش علمی؛ همواره یک عدم توازن‌هایی وجود دارد و در حوزه کارهای دانشگاهی نیز مشکلاتی هست.

«از نظر شرایط اقتصادی در حوزه کلان کشور با چالش‌هایی مواجه هستیم، گاهی می‌بینیم غربی‌ها مقالاتی می‌نویسند مبنی بر اینکه با تحریم‌های آنان، زلزله اقتصادی در ایران به وجود آمده، باید به آنان گفت اگر می‌خواهند با این سخنانشان مسرور شوند، مانعی ندارد؛ البته ما مشکلاتی داریم که مقدار زیادی از این مشکلات معقول است و برای آنکه در کارها سازماندهی داشته باشیم، نیازمند نظام‌های دقیق هستیم، اما مقداری از این مشکلات به خاطر هوسرانی‌های سیاسی است که آنان ماجراجویانه نسبت به ایران نگاه می‌کنند.»

به گفته وی، یک نگاه واقع‌بینانه در اینجا نشان می‌دهد که ما با چالش‌هایی مواجه هستیم و چالش‌های ما چند نکته محوری دارد، یکی از این چالش‌ها "رشد نقدینگی" در کشور است، طی7 سال گذشته میزان نقدینگی در کشور از 65 هزار میلیارد تومان به 395 هزار میلیارد تومان رسیده است، بنابراین باید دانست اگر شرایط کشور در برخی زمینه‌های رونق تولید دچار رکود شود، این نقدینگی به سوی اهداف دیگری از جمله 'ارز' پیش می‌رود، از سال‌ها پیش گفته می‌شد که رشد نقدینگی در کشور می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

علی لاریجانی چالش دیگر امروز کشور را نرخ بالای بیکاری دانست و متذکر شد: هم‌اکنون نرخ بیکاری در کشور طبق آمارهای رسمی بالای 14 درصد و میزان تورم حدود 22 درصد اعلام شده که زقم بسیار بالایی است؛ از نظر ضریب جینی حرکت مثبتی صورت گرفته و بر اساس عدالت حرکت کردیم.

وی عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها را دیگر چالش کشور توصیف کرد و گفت: این موضوع می‌تواند برای صنعت‌گران کشور مشکلاتی را به وجود آورد.

رئیس مجلس با بیان این نکته که هم‌اکنون 70 درصد صنعت کشور دولتی است، تأکید کرد: پس از ابلاغ و تصویب قانون اصل 44 قانون اساسی، حرکت‌هایی صورت گرفت، هر چند واگذاری‌ها درست انجام نشد. صنعت ما هم‌اکنون یا دولتی یا شبه‌دولتی است، در حالی که اقتصاد کشور باید رقابتی شود و این رقابت‌ها منجر به پیشرفت کارها می‌شود.

لاریجانی با یادآوری اینکه بودجه تحقیقات و پژوهش در مجلس افزایش یافت، گفت: بالا بردن بودجه پژوهش مفید است؛ شاید چیزی که در غرب پیگیری می‌شود، از این سنخ است که مؤسسات اقتصادی آنان برای آنکه ابداعات و ابتکارات را ایجاد کنند، مؤسسات دانش‌بنیان ایجاد می‌کنند.

«در حوزه تهدید خارجی از نظر شرایط اقتصاد درونی به یک نکته می‌رسیم که برای بازدارندگی در حوزه چالش‌های بین المللی باید به توسعه پایدار در کشور توجه کنیم و باید دانایی‌محور باشیم تا بتوانیم در شرایط بین‌المللی حاضر شویم از این رو هم در حوزه سیاست باید از نخبگان دانشگاهی استفاده شود و هم در حوزه‌های صنعتی؛ اگر این مسئله را مهم بدانیم با توجه به حجم نقدینگی در کشور راه اصولی این است که به تولید داخلی توجه کنیم؛ ما ظرفیت‌های اقتصادی زیادی در کشور داریم که بالقوه هستند و بالفعل نشدند، لذا باید در جهت‌‌گیری‌هایمان به احیای ظرفیت‌های داخلی کشور توجه کنیم.»

وی ادامه داد: کشورهایی موفق هستند که سیستم‌های چابک و فعالی را برای این ارتباطات ایجاد می‌کنند، مهم اراده‌هایی است که باید به وجود آید و پژوهش‌های کاربردی باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد؛ البته موضوع نظم دادن به نیازهای تحصیلاتی کشور نیز بایستی متناسب با تولید کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشورمان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: هم‌اکنون حجم زیادی از دانشگاه‌های کشور ما گسترش یافته اما اینکه چه نوع فضائلی را باید متناسب با نیازهای کشور رونق دهیم، امر مهمی است، از این رو به نظرم یک مأموریت مهم برای دانشگاه‌های ما این است که باید توسعه پایداری را بر اساس حضور نخبگان در عرصه‌های مختلف سامان دهند.

وی با بیان اینکه توجه کردن به رونق‌بخشی تولید نیز نکته دیگری است که باید در نظر داشت، خاطرنشان کرد: برای رونق درونی کشور حتماً ساز و کارهای ارتباطی بین دانشگاه‌های کشور ضروری است.

لاریجانی یادآور شد: در حوزه فناوری هسته‌ای گام‌های خوبی برداشته شد و ظرفیت‌های جدیدی برای کشور به وجود آمد و توان ملی کشور افزایش یافت اما خودمان را مقیّد نکردیم که از ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده کنیم و باید از این فرصت بیشتر بهره ببریم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس مجلس در خاتمه با بیان اینکه در مجلس دوستانی هستند که در این زمینه کمیته کاری را به وجود آوردند تا ارتباط و سیستم سازگاری بین صنعت و دانشگاه ایجاد کنند، ابراز امیدواری کرد که مسئولان در این مسیر با چشم بینا گام بردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *