يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
 
۰

مرد عنكبوتي پشت نيمكت‌هاي مدارس

سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۲۲
کد مطلب: 244062
رئيس اتحاديه لوازم التحرير: اگر حمايت‌هاي دولت از توليدكنندگان اين لوازم به تعويق بيفتد هيچ كارخانه داخلي توان ماندن در بازار رقابتي لوازم التحرير را نخواهد داشت و در آينده‌اي نه‌چندان دور تمامي بازار به دست توليدكنندگان خارجي مي‌افتد
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران،  اگر چه معاون ابتدايي وزارت آموزش و پرورش از ممنوعيت ورود لوازم‌التحرير غير ايراني و غير اسلامي به مدارس خبر داده اما نگاهي گذرا به بازار لوازم التحرير نشان مي‌دهد كه با وجود اشباع شدن بازار از توليدات خارجي نبايدتوقع داشت كه دانش‌آموزان بدون اين لوازم به سر كلاس‌هاي درس بروند.

امسال هم مثل سال‌هاي تحصيلي گذشته شخصيت‌هاي كارتوني خارجي همكلاسي دانش‌آموزان در مدارس مي‌شوند. اين روزها بازار خريد لوازم‌التحرير حسابي داغ است. دفترها و كلاسورهاي منقوش به شخصيت‌هاي كارتوني در هر مغازه‌اي ديده مي‌شوند و كمتر مي‌توان در ميان آنها وسايلي را ديد كه با فرهنگ اسلامي- ايراني سنخيتي داشته باشند. اگر چه ورود عروسك باربي سال هاست به كشور ممنوع شده اما تصاوير اين عروسك به همراه لوازم جانبي زندگي‌اش بر روي بيشتر توليدات لوازم التحرير ديده مي‌شود.

مرد عنکبوتی سفت و سخت پشت كيف‌هاي مدرسه و كوله‌پشتي‌ها چسبيده و بدون توجه به صحبت‌هاي معاون وزير آموزش و پرورش همچنان در روي جلد دفاتر مدرسه جا خوش كرده و كمتر از 2 هفته ديگر سال تحصيلي را در سر كلاس‌ها آغاز مي‌كند. لاك‌پشت‌هاي «نينجا» كه مورد علاقه بيشتر پسر بچه‌ها هستند با نقاب‌هاي قرمز رنگ شان بر روي مدادها و مدادتراش‌ها و خط كش‌ها در كمين دشمنانشان نشسته‌اند و « سوپر من» و « هري پاتر» با اينكه چند سال است از مرز نوجواني و جواني گذشته‌اند اما همچنان مورد علاقه دانش‌آموزان هستند،گويي زنگ آغاز سال تحصيلي بدون آنها به صدا درنمي‌آيد. «بن تن» و «گارفيلد» نيز از ديگر شخصيت هاي كارتوني هستند كه مي‌توان تصاوير آنها را بر روي لوازم التحرير ديد. با گشت و گذاري كوتاه در بازار لوازم التحرير مي‌توان به آساني به اين نكته پي برد كه كمتر مي‌توان سراغي از لوازم التحرير ايراني يافت و ناچار بايد به دنبال خريد وسايلي بود كه هيچ نشاني از نمادهاي ايراني و اسلامي‌ندارند.

در حالي كه گفته مي‌شود لوازم التحرير ايراني بسيار مرغوب‌تر از لوازم التحرير وارداتي است، عباس هدايتيان، رئيس اتحاديه لوازم التحرير به واردات 90 درصدي لوازم التحرير به كشور اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در طول سال‌هاي گذشته حمايتي از توليد داخلي لوازم التحرير نشده و توليد كننده بايد مواد اوليه مورد نياز خود را با ارز آزاد تهيه كند. اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته لوازم التحرير اولويت پنجم دولت بوده اما پرداخت ارز 1226 توماني ‌به توليد كننده قطع شده و توليدكنندگان با مشكلات عديده‌اي در اين زمينه مواجه شده‌اند.»

هدايتيان با يادآوري تعطيل شدن كارخانه‌هاي مداد‌سازي در كشور مي‌گويد: «‌به علت حمايت نكردن از توليدكنندگان داخلي بسياري از كارخانه‌هاي مداد‌سازي تعطيل شده‌اند، اين درحالي است كه اگر توليد اين كارخانه‌ها ادامه مي‌يافت كيفيت آنها به مراتب بهتر از بسياري از مدادهاي وارداتي بود.»

چين، تايوان، كره، مالزي و ژاپن از كشورهايي هستند كه مي‌توان مصنوعات آنها را در بازار لوازم التحرير ايران مشاهده كرد و در غياب لوازم التحرير ايراني،‌خانواده‌ها چاره‌اي جز خريد اين لوازم و همراه كردن آنها با دانش‌آموزان ندارند.به گفته هدايتيان «اگر حمايت‌هاي دولت از توليدكنندگان اين لوازم به تعويق بيفتد هيچ كارخانه داخلي توان ماندن در بازار رقابتي لوازم التحرير را نخواهد داشت و در آينده‌اي نه چندان دور تمامي بازار به دست توليدكنندگان خارجي مي‌افتد.» اين در حالي است كه در هر سال تحصيلي گردش مالي قابل توجهي در حوزه نوشت افزار در كشور روي مي‌دهد كه متاسفانه بخش بزرگي از اين سرمايه به سمت كشورهايي چون چين، هند،‌مالزي و كره مي‌رود و سهم توليدكنندگان داخلي از اين بازار بسيار كم است. از سوي ديگر وجود نداشتن كارخانه خودكار‌سازي، مدادتراش، خط كش و پاك كن در كشور سبب شده تا تمام نياز كشور به اين كالا ها از ديگر كشورها تامين شود و نخستين گزينه،‌گزينه خريد اصلي شهروندان اين كالاها باشند.

تهاجم فرهنگي به دانش‌آموزان

هجوم اجناس خارجي به مدارس صداي كارشناسان تعليم و تربيت را درآورده است. در سال‌هاي نه چندان دور تنوع لوازم التحرير مدارس نهايتا به چند نوع رنگ مختلف منتهي مي‌شد و دفاتري كه در اختيار دانش‌آموزان قرار داشت اكثرا به يك شكل بود اما امروز به ندرت مي‌توان اثري از لوازم التحرير ساخت وطن پيدا كرد. اين روزها مشكل خانواده‌ها ‌هنگام خريد لوازم التحرير با فرزندان بيشتر از گذشته شده است. دايره انتخاب دانش‌آموزان بسيار گسترده‌تر از گذشته شده و قيمت‌ها بسيار بالا است، به گونه‌اي كه بسياري از خانواده‌ها از عهده خريد لوازم التحرير گرانقيمت برنمي‌آيند. مصرف گرايي و اقبال به نمادهاي غربي اين روزها حرف اول را در مدارس مي‌زند. علي سليمي،‌كارشناس آموزش و پرورش با يادآوري هجوم لوازم التحرير خارجي به كشور مي‌گويد: «غفلت مديران فرهنگي باعث شده تا خبري از محصولات ايراني در بازار لوازم التحرير نباشد.»

وي درباره اين نكته كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي 2 سال قبل طرح مطالعاتي نظارت بر لوازم التحرير را ارائه كرد ولي تاكنون اين طرح هيچ خروجي نداشته و هيچ جايگزيني نيز براي آن معين نشده است، ‌به تهران امروز مي‌گويد: «در كارزار فرهنگي بين باربي، هري پاتر‌ و مرد عنكبوتي با دانش‌آموزان ايراني جاي دارا و ساراي ايراني خالي است و هيچ خبري از اين دو عروسك كه قرار بود نمادي از فرهنگ اسلامي- ايراني باشند و سالهاي گذشته با سر و صدا به بازار آمدند، نيست.» وي با يادآوري اين نكته كه دشمن بسيار دقيق و با برنامه‌ريزي در حال كار كردن بر روي قشر عظيمي از دانش‌آموزان است، مي‌گويد: «بسياري از خانواده‌ها بدون توجه به اين مسئله اين وسايل و لوازم را در اختيار كودكان شان قرار مي‌دهند. اين درحالي است كه كودكان به دليل تاثير پذيري بيشتر بيش از ديگران در معرض طمع و توطئه‌هاي دشمن قرار دارند.»

اين كارشناس آموزشي با ابراز تاسف از هجوم الگوهاي غربي به كشور در قالب لوازم التحرير مي‌افزايد: «با نوشتن بخشنامه و توزيع آن در مدارس نمي‌توان توقع داشت لوازم التحرير خارجي به داخل مدارس راه پيدا نكنند. زماني كه تمام بازار از اين لوازم خارجي اشباع شده و ذائقه فرزندان ما به‌وسيله توليدكنندگان خارجي عوض مي‌شود و در غياب لوازم التحرير ايراني نمي‌توان توقع داشت خانواده‌ها با دست خارجي به جنگ با تهاجم فرهنگي بروند و در عوض شاهد نتايج خوبي هم بود.»

با اين حال نمي‌توان تمام تقصير‌ها را به گردن توليدكنندگان خارجي و واردكنندگان اين كالا‌ها انداخت. زماني كه توليدكنندگان خارجي به مرور ذائقه مخاطب ايراني را عوض كردند معدود كالاهاي ايراني توليد شده نيز نتوانست در برابر جذابيت اين كالاها دوام بياورد و توليدكنندگان ناچار شدند براي مقابله با اين كالاها و در غياب نظارت نهادهای مسئول، نقوش و تصاوير غربي را بر كالاها چاپ كنند تا بتوانند در بازار بي‌سر و سامان لوازم‌التحرير سودي هر چند اندك داشته باشند، سودي كه به قيمت بي‌هويتي دانش‌آموزان ايراني تمام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *