دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

بیانیه شركت‌كنندگان درنشست دوستان سوریه

جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 238691
كشورهای شركت‌ كننده در نشست مشورتی یك روزه تهران، بر لزوم حل موضوع سوریه بر اساس رعایت موازین بین‌المللی، عدم دخالت در امور داخلی كشورها و احترام به حق حاكمیت ملی و تمامیت ارضی آنها تاكید كردند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، نشست مشورتی درباره سوریه با حضور 27 كشور جهان پنجشنبه شب با صدور بیانیه ای در تهران پایان یافت.

در بیانیه پایانی این نشست آمده است:'نشست مشورتی تهران درباره سوریه روز 9 آگوست 2012 تشكیل جلسه داد تا ضمن فراهم آوردن زمینه مناسبی برای گفت وگوی كشورها در فضایی صلح‌آمیز، به تقویت تلاش‌های همه جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد كه قصد دارند به مردم سوریه كمك كنند تا راهی برای برون‌رفت از بحران مداوم این كشور پیدا كنند.'

این نشست به ریاست 'علی اكبر صالحی' وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی و حضور وزیران و نمایندگان كشورهای روسیه، چین، بلاروس، موریتانی، اندونزی، قرقیزستان، گرجستان، تركمنستان، بنین، سریلانكا، اكوادور، افغانستان، پاكستان، الجزایر، عراق، زیمبابوه، عمان، ونزوئلا، تاجیكستان، هند، قزاقستان، ارمنستان، نیكاراگوئه، كوبا، سودان، اردن، تونس، فلسطین و سازمان ملل برگزار شد.

بر اساس بیانیه صادره، در این نشست پیشنهادهای زیر مطرح شد:

- ابراز نگرانی عمیق از تداوم درگیری‌ها و نقض حقوق بشر در سوریه و تلفات و خسارات گسترده در این كشور كه موجب ایجاد ناراحتی و مشكلات عدیده برای مردم سوریه شده است و همچنین ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان درگیری‌های مسلحانه و اقدامات تروریستی.

- تأكید بر لزوم پیگیری راه‌حل‌های سیاسی بر اساس گفت و گوی ملّی كه تنها راه حل و فصل بحران سوریه و فیصله دادن كامل به خشونت‌ها در این كشور است و همچنین ترغیب طرفین به فراهم‌سازی زمینه‌های گفت وگوی ملی.

- اعلام حمایت از مطالبات مشروع مردم سوریه برای اجرای اصلاحات در مسیر ایجاد دموكراسی و تقویت مشاركت سیاسی همه‌جانبه احزاب مختلف و گروه‌های مخالف در راستای حقی كه برای اداره كشورشان به صورتی صلح‌آمیز و در فضایی آرام و به دور از هر گونه مداخله خارجی دارند.

- استقبال و حمایت از تمامی مناصبی كه با حسن نیت و رعایت بی‌طرفی برای خاتمه دادن به بحران سوریه تشكیل شده‌اند و تقدیر از تلاش‌های انجام شده به وسیله 'بان كی مون' دبیر كل سازمان ملل متحد و 'كوفی عنان' فرستاده ویژه وی به خاطر طرح شش ماده‌‌ای و همچنین تأكید بر تداوم فعالیت‌های ناظران بین‌المللی برای استحكام بخشیدن به صلح و آرامش دائم در سوریه.

- تأكید بر لزوم رعایت موازین قوانین بین‌المللی در زمینه عدم دخالت در امور داخلی سایر كشورها و احترام به حق حاكمیت ملی و تمامیت ارضی آنها و درخواست برای پایان دادن به دشمنی‌ها از طریق اتمام كمك‌ رسانی نظامی به گروه‌های مسلح و همچنین هشدار در مورد تأثیرات خطرناكی كه حمایت از گروه‌های مسلح بر صلح و امنیت منطقه دارد.

- تأكید بر لزوم ارسال كمك‌های انسانی به مردم سوریه به منظور تسكین آلام مردم آن با همكاری دولت این كشور.

- تأكید بر لزوم انجام بررسی‌های لازم برای ایجاد یك گروه تماس متشكل از كشورهای شركت‌كننده در این نشست با هدف پایان دادن به خشونت و آغاز مذاكرات فراگیر بین دولت سوریه و مخالفان.

- ابراز نگرانی شدید از ورود گروه‌ها و فرقه‌های تروریستی به درگیری‌های سوریه و هشدار جدی در مورد گسترش تروریسم و آثار زیان‌بار آن بر صلح و امنیت منطقه.

- استقبال از طرح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دعوت از گروه‌های درگیر برای پایان دادن به درگیری‌ها و خشونت‌های سه ماهه همزمان با فرا رسیدن عید فطر كه یكی از مهمترین اعیاد تمامی مسلمین جهان است و فیصله دادن به خصومت‌ها در سوریه و پیگیری مذاكرات و راهكارهای مسالمت‌جویانه.

در پایان این نشست تمامی كشورهای شركت‌كننده مراتب تقدیر خود از جمهوری اسلامی ایران به خاطر برگزاری نشست مشورتی درباره سوریه ابراز كرده و بر لزوم تداوم این نشست‌های مشورتی برای تسكین رنج‌های مردم سوریه و به ارمغان آوردن صلح و امنیت به منطقه تأكید كردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *