جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

حداكثر استفاده را از ماه رمضان ببریم

سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 236896
حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: با تقویت رابطه قلبي خودمان با عالم معنا و با استحكام پیوند ولایت خودمان با اهل بیت (علیهم‌السلام) حداكثر استفاده را از ماه رمضان ببریم.
ما احتیاج داریم به این كه از این ساعات، از این روزها و شب هاي پربركت حداكثر بهره را ببریم؛ با تقویت رابطه قلبي خودمان با عالم معنا، با عالم غیب، با ابتهال و تضرع و خشوع در مقابل رب‌الارباب، و با استحكام پیوند ولایت خودمان با اهل بیت (علیهم‌السلام) و این خاندان مكرم. این اساس همه كارهاي نیكي است كه می تواند از یك انسان مومن و كوشنده در راه حق سر بزند.

اگر از این ساعات استفاده نكردیم، از این فرصت استفاده نكردیم، روزي براي ما مایه حسرت خواهد شد؛ 'و انذرهم یوم الحسره اذ قضي الامر و هم في غفله و هم لا یومنون'( سوره مریم آیه39) در میانه غفلت و ناباوري، این فرصت ها از دست می رود و در آن روزي كه هر ساعت ما، هر دقیقه ما، هر حركت ما، هر كلمه حرف ما حسابي دارد و محاسبه‌اي پاي آن هست، این غفلت مایه حسرت خواهد شد.

آنگاه وقت هم دیگر گذشته است؛ 'اذ قضي الأمر' كار از كار گذشته است؛ آن روزي كه ما متوجه بشویم، ملتفت بشویم.

مرحوم آقاي میرزا جواد آقاي ملكي (رضوان اللّه‌ علیه) در كتاب شریف 'مراقبات'شان یك جمله‌اي به مناسبت ساعت لیله القدر دارند، كه من یادداشت كردم. البته این مربوط به همیشه است، اما ایشان به این مناسبت فرموده‌اند.

اگر غفلت كنیم، این فرصت ها را تضییع كنیم، از دست بدهیم، وقتي روز قیامت می شود و اعمال انسان ها را حاضر می كنند و صورت ملكوتي اعمال ما در آنجا حضور مي‌یابد، شما نگاه می كنید، مي‌بینید همین عملي كه می توانستید انجام بدهید و ندادید، این كلمه حرفي كه می شد بزنید كه در آن خیر مردمي بود و نزدید، این قدمي كه می شد بردارید كه كسان مستحقي از آن منتفع می شدند و برنداشتید، این كار كوچك، به وسیله كساني انجام شده است؛ عده‌اي تلاش كردند، جد و جهد كردند و چه ثواب عظیمي خداي متعال آن روز به آنها می دهد.

ما در آن روز از آن ثواب محرومیم. وقتي انسان مشاهده می كند دیگري كه این عمل را انجام داد، این كار خیر را انجام داد، این قدم را برداشت، این عمل عبادي را انجام داد، به چه دستاورد عظیمي در آن روزي كه همه محتاجند، دست پیدا كرده است، ایشان (ملكی تبریزی) می فرماید 'ابتلیت بحسرة یوم الحسرة'؛ اینجاست كه انسان دچار حسرت می شود؛ چه حسرتي! كه اي كاش این كار را من انجام داده بودم، این قدم را برمی داشتم، این حرف را زده بودم، این كار را یا این حرف را ترك می كردم.

بعد ایشان می فرمایند كه حسرت 'یوم الحسرة' مثل حسرت هاي معمولي نیست. انسان در دنیا هم گاهي اگر یك كاري را بكند، دستاوردي خواهد داشت؛ نمی كند، بعد دچار حسرت و ندامت می شود. اما این كجا و آن كجا؟

ایشان می فرمایند این حسرت آنقدر سخت است، آنقدر دردآور است كه در مقابل آن، آتش جهنم كوچك است. به تعبیري، حسرت مثل سرب گداخته در درون انسان سرازیر می شود.

* فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب در جمع مسوولان و كارگزاران نظام (سوم مرداد 1391)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *