سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

راه 57 منتشر شد

يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب: 232490
57 مین شماره ماهنامه راه با عنوان ویژه نامه «شعر و موسیقی ضد استکباری » منتتشر شد.
به گزارش جهان، مطلع این شماره، برگزیده جملات امام خمینی (ره) درباره مبارزه با آمریکاست که با عنوان «هر چه فرياد داريد سر آمريكا بكشيد» در کنار جملات مقام معظم رهبری در همین باره با عنوان «امروز دل ملتهاى اسلامى پر از نفرت از امريكا و مستكبران است» منتشر شده است. «آمریکاسـتیزی چرا؟» هم فرازی از گفتارهای پروفسور روژه گارودی –فیلسوف فقید مسلمان فرانسوی- در همین باره است.
 
«جشنِ خشم» معرفی جشنواره شعر و موسیقی ضد امریکایی طبس به قلم دبیر اجرایی جشنواره است.
 
تجدید بیعت با قول و غزل
 
نخستین پرونده این شماره با عنوان «تجدید بیعت با قول و غزل» به بررسی ضرورت رویکرد مجدد به موسیقی اصیل انقلابی و ضد استکباری می پردازد. «چند روایت متواتر درباره موسیقی» بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون همین مسئله است.
 
«حق بودن انقلاب در همين سرودها است» عنوان گفتگویی با گفتگو با نادر طالب زاده درباره فرهنگ اعتراض و بایدهای جنگ فرهنگی با امریکا است. «شاید این بار؛ جشنواره موسیقی عمار!» یادادشتی از اسماعیل محمدی، «فرهنگ، موسیقی، سیاست: فلسفه موسیقی اعتراضی و نوع ضد امریکایی آن» مقاله ای از دکتر محمد صفری –مستندساز و پژوهشگر فرهنگی در مرکز فرهنگی میثاق- و همچنین یادداشتی با عنوان «صدور انقلاب به زبان موسیقی»، همه به همین موضوع اشاره دارند.
 
«از همه نهادها قطع امید کرده ایم» گزارش میزگرد جشنواره موسیقی شعر و موسیقی طبس با شرکت استادان هادی آرزم و محمد گلریز – خواننده اشعار مشهور انقلاب- است که داوری بخش موسیقی جشنواره را بر عهده داشته اند. همچنین «موسیقی اعتراضی یا ابتذال وارداتی؟»، مصاحبه با میلاد دخانچی، کارگردان مستند نیویورک زیرزمینی است که مستندش در جشنواره طبس هم اکران شد.
 
هادی آرزم، دبیر جشنواره شعر و موسیقی طبس هم در گفتگویی جداگانه و کوتاه با عنوان «شرایط این نسل، سخت تر است» به بررسی شرایط و مخاطرات نسل جوان موسیقی انقلاب پرداخته است.
 
پرونده صدای انقلاب
 
پرونده صدای انقلاب هم به بررسی موسیقی ضداستکباری انقلاب اسلامی پرداخته است. گفتگو با اسفندیار قره باغی خواننده سرود معروف «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» و معرفی سایت استاد در نوشتاری با عنوان وب‌سایت «صدای انقلاب» برای یک «چریک»! در همین رابطه اند.
 
در این پرونده گزارشی درباره رویکردها و سیاست های سایت جشنواره طبس می خوانید و همچنین گفتگویی با حامدزماني؛ خواننده ترانه «قلاده های طلا» با تیتر: «هنر اصيل راهش را در دل آدم‌ها پيدا مي‌كند».
 
سرودِ ستیز
 
پرونده سرودِ ستیز به بررسی شعر و ترانه های ضد استکباری شاعران انقلاب اسلامی پرداخته است. گزارشی تحت عنوان «بررسی اجمالی ترانه‌های ضد آمریکایی رسانه ملی» به قلم علیرضا بهمیاری، معرفی جلد پنجم کتاب «شعر مقاومت ملل» ترجمه ضیاء الدین ترابی با عنوان «چقدر خسته چقدر زخم» و گزیده اشعار ضد استکباری شاعران انقلاب اسلامی، در همین چارچوب اند.
 
همه ما نام شهيد مهدي رجب بيگي را شنیده ایم و او را به عنوان یک روزنامه نگار جهادگر و دانشجوی پیرو خط امام می شناسیم، اما ویژه نامه جشنواره طبس در کنار زندگی نامه ای که با عنوان «سراینده سرود مرگ به کارتر» از این شهید منتشر کرده، شعر و سرودهای ضد امریکایی وی را هم بازنشر داده است.
 
در این پرونده شعر ضد آمریکایی از استاد شفیعی کدکنی با عنوان «نیویورک» خواهید خواند و شعری از شاعر فقید انقلاب؛ سلمان هراتی با عنوان «زمستان قرن بیستم». «تائیس ستیز» هم درباره استاد علی معلم دامغانی است که همه او را با ترانه سرود ضدامریکایی «طرحی از تائیس» می شناسند. «ننگ به نیرنگ» به زندگی و سرودهای ضدامریکایی حمید سبزواری به روایت کتاب «از سبزوار تا سرزمین رویا» پرداخته است و «غلیان غزل» به زندگی و اشعار ضدامریکایی علیرضا قزوه.
 
«این آمریکا چیست؟» چند شعر از علی محمد مودب- شاعر جوان انقلاب و داور بخش شعر و ترانه جشنواره طبس- است و برگزیده ترانه‌هاي ضد آمريكايي جشنواره طبس هم به معرفی این شاعران و ترانه سرایان جوان خواهد پرداخت. پایان بخش این پرونده هم متن ترانه های «تحریم» و «قلاده های طلا» است که هر دو با صدای حامد زمانی خوانده شده اند: «مگه این عشق هم تحریم می‌شه»
 
موسیقی ضدامریکایی مقاومت فلسطین
 
«هرگز به «هنر برای هنر» اعتقادی نداشته‌ام» عنوان گفت‌وگویی با فرانك آبینانتی آهنگساز آمریكایی است که ترانه «جنین» را برای مردم فلسطین ساخته است. همچنین با میکیس تئودوراکیس، آهنگساز یونانی فیلم مشهور «حکومت نظامی» که سرود ملی فلسطین را ساخته است، آشنا خواهید شد.
 
در ادامه منتخب اشعار ضد امریکایی شاعران عرب با ترجمه لیلا فتحی و ویراست مرتضی حیدری آل کثیر خواهید خواند و همچنین اشعاری از شاعران آمریکاستیز ترک.
 
موسیقی ضد امریکایی امریکای لاتین
 
موسیقی ضد امریکایی امریکای لاتین از غنی رترین و مشهورترین نحله های موسیقی ضداستکباری ملت های محروم جهان است که عموما با دو نام شناخته می شود: «پابلو نرودا»ی شاعر و «ویکتورخارا»ی آهنگساز و نوازنده گیتار. مقاله «شیلی، آهنگ نو و ویکتور خارا» به قلم گریگ لوکارد و همچنین مقاله مفصل «جنبش آوای نو: موج نوی موسیقی اعتراضی امریکای لاتین» از سید سلیم غفوری – مستندساز، مترجم و فعال فرهنگی- به تحلیل این موسیقی پرداخته اند. «سفر به سادگي» هم عنوان گفت و گويي با هوراشيو سالينا بنيانگذار گروه موسیقی شیلیایی اینتی ایلمانتی با ترجمه سوسن اميرخيزي است که سالها در کنار ویکتورخارا و گروهش در زمینه موسیقی آوای نو فعالیت می کرده است.
 
همچنین زندگی نامه سیاسی و موسیقایی ویکتور خارا با عنوان «نغمه‌های من نغمه‌های آزادی هستند» و نیز پابلو نرودا با عنوان «زبان سرخ مردم شیلی» در ادامه آمده است. گزیده ای از اشعار ضد امریکایی پابلو نرودا با تیتر «چاقوی قاتل واری که از نیویورک روانه شده است» و نیز اشعار دیگر شاعران معترض امریکای لاتین با عنوان «جنبش» پایان بخش این فصل خواهد بود.
 
موسیقی سیاسی سیاهان
 
«راه» سپس به درون جامعه امریکا رفته تا نحله های مختلف موسیقی اعتراضی خود امریکائیان را هم بازشناساند. «به مالکوم ایکس» گزیده اشعار مبارزات سیاهات امریکا برگرفته از کتاب «چقدر خسته چقدر زخم» است و در ادامه درباره موسیقی «رگا» خواهیم خواند، موسیقی اعتراضی سیاهان جامائیکا. «نگذارید شما را فریب بدهند!» عنوان مقاله ای از رضا نساجی است که به بررسی موسیقی رگا از منظر جامعه شناسی تاریخی پرداخته است. «کوتاه از زندگی باب مارلی» هم اشاره ای است به زندگی نامه سیاسی و هنری این هنرذمند معترض که نماد موسیقی اعتراضی رگا است.
 
بازخوانی موسیقی ضد جنگ امریکا
 
پرونده موسیقی ضد جنگ امریکا که بیشتر حول بررسی ترانه های ضد جنگ ویتنام گردآوری شده، دومین پرده از موسیقی اعتراضی مردم امریکاست. مقاله کوتاه «جنگ ویتنام و اینکه موسیقی زیرزمینی از کجا آمد؟» و همچنین «تجربه ويتنام تكرار مي شود؛ موسيقي، پيشتاز اعتراض به جنگ» در همیبن رابطه اند.
 
در پایان هم گزیده اشعار ضد جنگ در امریکا را خواهید خواند که با عنوان «علیه جنگ ویتنام» منتشر شده است.
 
موسیقی جنبش وال استریت
 
آخرین پرونده شماره 57 نشریه راه هم به مناسبت مبارزات عدالتخوانه اکثریت 99 درصدی مردم امریکا، مجموعه ای از اشعار ضد سرمایه داری امریکا را با عنوان «وال استریت رسول ساز» برگزیده و در کنار اشعاری از شاعران ایران درباره جنبش وال استریت با عنوان «همصدایی با مردم معترض» منتشر کرده است.
 
 
 
57 مین شماره ماهنامه راه ویژه نامه «شعر و موسیقی ضد استکباری » را می توانید از روزنامه فروشي ها تهیه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *