يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

کلاه گشاد آمریکا بر سر اردنی‌ها

پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۴۹
کد مطلب: 232079
سفارت آمریکا درامان (پایتخت اردن) بیشتر از دو هفته پیش با ارائه اطلاعاتی مبنی بر پیروزی احمد شفیق در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر دولت اردن را گمراه کرد.
به گزارش جهان، جام نیوز به نقل از روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن، بیش از دو هفته قبل، سفارت آمریکا در امان از طرق دیپلماتیک این پیام را به وزارت امور خارجه اردن رساند که احمد شفیق و نه محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین رئیس جمهوری آینده مصر است.

این نامه از طریق یک دیپلمات به وزارت امور خارجه اردن منتقل شد و در مدت کوتاهی از کابینه به محافل اصلی تصمیم ساز سیاسی در اردن رسید.

این نامه برای مسئولان اردنی این سوال را ایجاد کرد که آیا اطلاعات سفارت آمریکا درباره پیروزی احمد شفیق در انتخابات ریاست جمهوری مصر، نوعی اقدام گمراه کننده بوده یا اینکه واشنگتن خبری درست را به دوست مهم خود در منطقه منتقل کرده است؟

اردن پس از دریافت این خبر، طبق استراتژی کاری سریعی را در چارچوب معادلات سیاسی داخلی تدوین کرد و این در حالی بود که به گفته یک مسئول برجسته و مهم و از شخصیت‌های سیاسی و پارلمانی اردن، دستگاه های امنیتی اردن پیش بینی کرده بودند که به احتمال قوی اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر پیروز می‌شود.

استراتژی به قدرت رسیدن احمد شفیق در مصر به قانون انتخاباتی جنجال برانگیز "رای واحد" جام تازه ای بخشید و آن را به عنوان قانونی که مختص طرد و دور کردن اسلام گرایان است، مطرح کرد.

تنها طی چند ساعت، تصمیم سازان در پارلمان اردن و دیگر نهادهای این کشور مشغول رسیدگی به قانون رای واحد شدند و ملاحظات و خواسته های طاهر المصری رئیس مجلس سنا که سعی داشت توجه به این مساله را جلب کند که قانون رای واحد دیگر مناسب این زمان و مکان نیست، موثر واقع نشد و وی پیشنهاد کرد که قانون چند رایی در کمیته راه کارهای ملی مورد بررسی قرار گیرد.

بر این اساس، عبدالکریم الدغمی رئیس مجلس نمایندگان اردن یک شام سیاسی در منزلش با حضور 24 نماینده مجلس ترتیب داد که کودتایی ناگهانی علیه طرح "چند رایی" و بازگشت به پیمان رای واحد بود بر این اساس که اخوان المسلمین کاملاً از بازی خارج هستند.

در آن هنگام، این نظریه در محافل تصمیم سازان اردنی منتشر شد که می‌توانیم انتخابات پارلمانی را حتی با وجود تحریم اخوان المسلمین برگزار کنیم ولی این مساله حتی خوشایند عبدالله الخطیب دشمن سیاسی اسلام گرایان و رئیس هیات مستقل مدیریت انتخابات واقع نشد.

پس از آن به محض اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر، تصمیم سازان اردنی دو مساله را دریافتند، اول اینکه تاخیر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر به مدت سه روز، شک و تردید و ابهاماتی را می‌انگیزد و نشان دهنده تحولات پشت پرده است و اینکه دیپلماسی اردن در درک این مساله شکست خورده است، به طوری که سفارت اردن در قاهره ، ارزیابی درستی از اوضاع نداشته است و مساله دوم اینکه اطلاعات درز شده از سوی دستگاه دیپلماسی آمریکا، گمراه کننده بوده است.

بعد از تاخیری چند روزه در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر، مرسی در وقت تلف شده پیروز شد و بر مسند ریاست جمهوری نشست و به عرب‌ها اطمینان داد که برای صادر کردن انقلاب مصر تلاش نخواهد کرد اما واکنش طرف اردنی، استقبال گرم شیخ همام سعید ناظر کل اخوان المسلمین اردن از پیروزی مرسی بود.

به گفته محمد الحدید فعال سیاسی، تجربه ثابت کرده است که برخی از مسئولان ارزیابی خود از اوضاع ندارند اما مسئولان اردنی سه تصمیم اتخاذ کردند که تا حدودی بر استراتژی نوین خود تا کمی قبل از اعلام پیروزی مرسی غلبه کرد، تصمیم اول ، لغو وتوی امنیتی درباره ارتباط و تماس و گفتگو با اخوان المسلمین بعد از ساقط شدن نظریه برگزاری انتخابات بدون اخوان بود و تصمیم دوم، استقبال از خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و دادن اجازه حضور طولانی‌تر از معمول در اردن و تصمیم سوم، تصمیم پادشاه اردن مبنی بر بازنگری در بخشی از قانون انتخابات و افزایش تعداد کرسی‌های فهرست ملی از 17 کرسی به 27 کرسی بود که با هدف تلاش برای جلب دوستی جریان اسلام گرا صورت گرفت.

پس از بروز پیچیدگی‌هایی در جزئیات قضیه، تصمیم سازان اردنی دستپاچه شده و برخی از آنان به دفتر پادشاهی اردن پیشنهاد کردند که برگزاری انتخابات به مدت دو ماه به تعویق بیافتد تا همه بتوانند خود را برای برگزار کردن آن آماده کنند.

ولی دفتر پادشاهی اردن این پیشنهاد را رد کرد و بر برگزاری انتخابات سراسری سالم تا قبل از پایان سال 2012 تاکید کرد و نهادهای امنیتی نیز در تلاشی برای توافق با اسلام گرایان با شیخ زکی بنی ارشید شخصیت برجسته گروه اخوان المسلمین اردن گفتگو کردند و وی دور پس از این تماس نادر خود با نهادهای امنیتی اعلام کرد که هیچ معامله ای منعقد نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *