يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۳۷

وزيردولت‌هاشمی:هدفمندي‌يارانه‌ها، روستائيان را مفت‌خور كرده است

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۲۰
کد مطلب: 228640
وزير كشاورزي دولت‌هاي كارگزاران و اصلاحات كه سابقه 12 سال وزارت را يدك مي‌كشد مجدداً مواضع تند و توهین آمیز خود را تكرار كرد.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، عيسي كلانتري در گفتگوي اخير خود با روزنامه اعتماد ضمن آن كه ادعاي چند ساله‌اش درباره مرگ كشاورزي را تكرار كرده، درباره هدفمندي يارانه‌ها هم گفته است كه ‌اين طرح موجب گسترش مفت‌خوري شده است.

او مدعي شده كه «با توجه به شاخص‌هاي كلان اقتصادي فقط تعداد مفت خوران زياد شد. خيلي از كساني كه در روستاها هستند و هر خانوار 200 هزار تومان مي‌گيرند، كار خود را كنار گذاشتند و با يارانه‌هاي نقدي زندگي مي‌كنند.»

هرچند روند فعلي اجراي هدفمندي يارانه‌ها داراي ايرادات جدي است، اما لحن كلانتري را مي‌توان ناشي از همان رويكرد دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات به مردم خصوصاً اقشار كم‌درآمد و ضعيف دانست كه اين بخش از جامعه را شايسته له شدن زير چرخ‌هاي الگوهاي توسعه غربي مي‌دانستند.

دبيركل فعلي خانه كشاورز در حالي اين انتقادات را مطرح مي‌كند كه در زمان وزارتش ايران را به افتخار بزرگترين واردكننده گندم جهان نايل كرده بود و اوضاع كشاورزي در آن زمان نيز آش دهان‌سوزي نبود.

البته نمي‌توان گفت توليدكنندگان بخش كشاورزي با مشكلي مواجه نيستند اما اين مشكلات صرفا‌ً ناشي از سياست‌هاي غلط دولت فعلي نيست و بخشي از آن مربوط به سال‌هاي وزارت كلانتري است. زيرساخت‌هاي اصلي كشاورزي آب، خاك و مكانيزاسيون است كه در طول برنامه‌هاي اول، دوم و سوم هيچ كدام از اهداف اين زيربخش‌ها محقق نشده است.

گفتني است كلانتري در گذشته هم از اين دست اظهارات مطرح كرده بود. مثلا در زمان انتخابات رياست جمهوري سال 88 كه او از حاميان پر و پا قرص موسوي بود، گفته بود كه: «اگر  13 ميليون آذري رأي دهند، موسوي رئيس جمهور است و در غير اين صورت بايد چادر به سر كرده و از ايران فرار كنيم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لااقل سيب زميني - پياز- گوجه - هم زياد بود هم ارزون
ایشان در بهترین منازل استراحت نموده و نمی دانند که روستائیان عزیز برای یک لیوان آب جهت تامین آب زمین های خود شب و روز کار می نمایند تا منبع درآمد آنان که همان کشاورزی است برای خانواده قطع نگردد و نمی داند که خشکسالی چه کرده ....
Iran, Islamic Republic of
خيلي بيجا فرمودند ايشان در زمان تصدي خودش چه كاري براي روستاييان كرد؟ ثانیا" به فرض يارانه به مردم محروم ندهند آنگاه گردن كلفتهايي مثل .. و... يهويي همه را قورت ميدادند وفرار ميكردند . حداقل اجازه بدهيد مردم بيچاره هم سهمي ببرند ! جناب كلانتري؟
چرا واقعیت را نمی پذیرید؟! باید قبول کرد که هدفمندی به این شکل نه تنها کشاورزی بلکه صنعت و حتی مشاغل دولتی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. الان بسیاری از افراد چون به همین پول هدفمندی قانعند از کار کردن در مراکز صنعتی و ... خودداری می کنند
Iran, Islamic Republic of
مگر دروغ گفته؟ در شهر ما و در مركز شهر انبوهي از روستائيان مهاجر از صبح تا عصر در كنار هم با تسبيح بازي مي كنند و خوش مي گذرانند و مردم شهر در حيرت مانده اند و اينها با گرفتن يارانه و زندگي معمولي بدنبال كار نيستند و برخي هم با كمك دريافتي از كميته امداد در آمد مضاعفي دارند. اي دوستان هر نظري را سياسي جلوه ندهيد واقعيت ها را كه مي بينيد انكار نكنيد . بخدا جامعه دچار ناهنجاري هايي شده است كه انكار آنها بدون شوخي بگويم ريشه انقلاب را خواهد زد . ما به اين انقلاب دل بسته ايم. ما اقتدار اسلام را خواهانيم . اما مي بينيم كه....
130 سال از کشف نفت در ایران گذشته و بیشتر آن را طبقه های خاصی خورده اند حالا هم یک سال است دست روستائیان رسیده. مفت خور این روستایی است یا کسی که وزیر مرتبط با اینها بود وزیری که همیشه در استخر و ورزشگاه و ... بود !؟!!
United States
آخه یکی نیست به این مغز متفکر بگه ، با 200.000 تومان چقدر میتواند برای یک کشاورز که تولید کننده است اثر مطلوب بگذارد ، حالا چه رسد به اینکه کارش را تعطیل کند و بنشیند خانه از پول یارانه امرار معاش کند . البته اینجا مشخص میشه که ما قبلا چه کارگزاران دلسوز و متعهد و مکتبی داشته و داریم ، که امام رحمه الله علیه و امام خامنه ای از این افراد و مردم ایران زمین اسلامی چه خون دل ها که به خاطر حفظ انقلاب و کشور نخورده اند . به هر حال ایمان داریم که ظلم پا برجا نمیماند . خدایا عذاب اینان را زیاد و فرج مولایمان را برسان . آمین یا رب العالمین .
به ایشون بگید یه عمری شما مفت خوری کردید حالا یه مقدارم روستاییای عزیز ....
بنام خدا
با وجود اينكه كلا با كارگزاران و اصلاحات چيها بدليل ضديت انها با اسلام مخالف بوده و هستم ليكن در اين مورد او واقعيت را گفته ؛ چون با پرداخت يارانه نقدي در جامعه يك حالت رخوت و سستي و اسراف و خريدهاي بي دليل بوجود امده كه ظاهرا احمدينژاد هم مشوق انست (نظير خريد خودرو و وسائل لوكس و تزئيني با قرض از يارانه ها و وام هاي ليزينگي ).
Iran, Islamic Republic of
شايد ايشان از كلمه مناسبي استفاده نكرده باشدند اما واقعيت را گفته‌اند. الآن در خيلي از مناطق ميوه‌ها روي درختان در حال خراب شدن هستند به علت اينكه كارگري پيدا نمي‌شود كه حال كار كردن داشته باشد!
Iran, Islamic Republic of
حالا اين همه امثال شماها و همفكرانتون مفت خور شديد و پول ملت رو به بهانه هاي مختلف بالا كشيديد يه چند صباحي هم قشر ضعيف و رنج كشيده كشور مفت بخورند
به نظرتون دنيا به آخر مي‌رسه آقاي كلانتري!؟
البته اگه شما مانند قديم مي تونستيد دستي به بيت‌المال داشته باشيد و همچون گذشته مفت خوري كنيد قطعا هم كشاورزي كشور نمرده بود هم كشاورزا مفت خور نبودند
آقا جان شماها آب بخوريد مردم ميدونن چرا خورديد و براي چي حالا افاضات ... جاي خود داره جناب آقاي كلانتری
اون کسی که کشاورزی میکنه هرگز دست از کارش نمیکشه و ما که از نزدیک با کشاورزها مانوس هستیم، هنوز موردی رو ندیدیم که به خاطر گرفتن یارانه دست از کارش بر داشته باشه .

پس اونی که مفت خورده و ظاهرا همچنان تمایل به مفت خوردن داره ، شما و امثال شما هستید اقای کلانتری !
Iran, Islamic Republic of
30 سال شما شهری ها بر گرده روستایی ها سوار بودید و مفت می خوردید حالا هم یک دوره بگو روستایی ها مفت بخورند!!!
متاسفم از اینکه روزی، این چنین افرادی وزیر ما بودند!
Iran, Islamic Republic of
اگه مفت خوری خوب نیست چطور خود این آقا دست از مفت خوری بر نمی داره. تازه با این یارانه ها و تورم که نمیشه دست از کار کشید و کار نکرد.
Iran, Islamic Republic of
با اذعان باینکه ادبیات بکار رفته در کلام آقای کلانتری اصلا درست نیست ولی بررسی نظر ایشان بدون سابقه ی قبلی، انصافا خیلی هم غیر واقع نیست. دریافت یارانه و گذران زندگی توسط آن در بعضی روستاها که جمعیت خانواده ها زیاد است و هزینه ها کم، عزت نفس افراد را کم می کند. افراد بجای استفاده از دسترنج خود ،توسط یارانه زندگی می کنند.(البته کسی که در تهران زندگی می کند، تصور زندگی توسط یارانه نیز برایش مشکل است).
بنابراین اگر دولت توسط درآمد حاصل از هدفمندی، زمینه ی اشتغال را فراهم کند،مثلا در روستاها با توسعه ی کشاورزی صنعتی و صنایع تبدیلی زمینه ی کسب و کار و درآمد بیشتر را فراهم نماید، عزت افراد هم از بین نمی رود و تنبلی هم دامنگیر بعضی افراد نمی شود.
Germany
اینکه میوه ها روی درختان مونده به دلیل حال نداشتن کارگران نیست بلکه به دلیل به صرفه نبودن چیدن میوه هاست چون از کشاورز ارزون می خرن ولی گرون به مردم می فروشن و کشاورز بیچاره نمی تونه بااون پول کارگر استخدام کنه برای چینش میوه
از کی دادن حق مردم که 33 سال با خون وجون ومال پای انقلاب و دینشان ایستاده اند شده مفت خوری؟؟؟؟؟ وای از دست این افرادی که از نردبان همین مردم بالا رفته اند ولی حالا آنها را نمی شناسند.
Iran, Islamic Republic of
این حرف ایشان کاملا درست است چون هدفمندی یارانه هابه ضررشهرنیشنان بوده است وبه نفع روستاییان چون مخارج زندگی درشهرهابسیاربیشتراززندگی درروستاهااست . شهرنیشنان مجبورند همه مایحتاج زندگی خود اعم ازخوردنی و ... راباپول کلان تهیه بکنند ولی روستاییان درتهیه بسیاری ازلوازم زندگی مثل لبنیات و ... مستقل هستند وپولی پرداخت نمی کنند .
Iran, Islamic Republic of
اقای عیسی خان کلانتری اینطوری که شما میگید درست نیست مرد حسابی شما در زمستان برای دو ماهتان 20 هزارتومان پول گاز میدید در حالیکه ماها برای هر ماه حدود 3 بشکه نفت برای یه خانه 50 متری نقلی مصرف میکنیم که برای هربشکه نفت حدود 25 هزارتومان میدیم که سرجمع برای دو ماه 150 هزار تومان میدیم حالا بنده خدا بگو که روستایی مفت خور شدند اخه?!!!، روستایی به خاطر قناعت و صرفه جویی هزینه شان کمتر است در ضمن این اقا درست میگن بسیاری از روستا ها در سایه سیاست دولت بیکار و علاف گشتند نمونه اش روستای ما که در محدوده کشت و صنعت مغان قرار داریم به خدا در این روستا هیچ کداممان حتی یک وجب زمین زراعی هم نداریم و اسممان را گذاشتند روستایی ، روستایی که نه زمین زراعی داره و نه اب آیا میشه بهش روستا گفت.در ضمن اگه زندگی اینطوری پیش بره ظرف دو دهه دیگه تمامی روستاییان کشور به شهرها مهاجرت خواهند کرد قابل توجه دولتمردان که باید بیشتر به روستاییان بها دهند و در ضمن واقعیت های زیادی نیز وجود دارد که مجال نوشتن در اینجا نیست
Iran, Islamic Republic of
سلام :
اقای کلانتری و سایر هم سفره های ایشان لطفاً یواش .
معلومه که خیلی وقته از خیلی مسائل نا آگاه هستید .
من روستا و دهی را خبر دارم که در ابتدای انقلاب 15 نفر معلم از شهر برای تدریس به آن روستا می آمدند وبا سیاست هائی که شما دست اندرکاران آنزمان اعمال کردید . نه تنهااز حدوذ 15 سال به بعد تا به حال نه تنها دانش آموزی در آن روستا نمانده بلکه اصولاً افراد فعالی در آنجا نیست که بخواهند یارانه روستائی بگیرند و یک تعداد پیر مرد و پیر زن که قادر به مهاجرت نبوده و منتظر بانگ رحیل اند نشسته اند در آن جا که نمونه این طور روستا فراوانند حالا آقای با انصاف اگر تمام این یارانه ها را هم از اونها بگیرند و بدهند به مدیرانی که موحبات بوجود آمدن آن شرایط را فراهم نموده اند رضایت حاصل خواهد شد و یا باز هم آن مدیران طلب کار خواهند بود ؟
Iran, Islamic Republic of
مفت خور فرزندان و خانواده افرادی است که از رانت ها و اطلاع رسانی ها و باند بازی ها و رشوه خواری ها و صد ها امتیاز این شکلی که پدران و بزرگ خاندانشان بهشون رسانیده اند ، به نان ونوائی رسیده و حالا هم از برکت پول های زائیده شده در بانک ها و زد وبند های بازار، دستشون تو دست هرکس و ناکسی یا در ایران و یا خارج مشغول جولان هستند و این 45000 تومان را هم نمیتوانند ببینند که به یک روستلئی داده میشود ، همان کشاورزی که عمرش در بیابانها و مزارع گذرانده و نه سر پیاز بوده و نه ته پیاز و دقیقاً مثل خود پیاز است که هرکسی چشمش به ان بیافتذ اشکش در خواهد آمد. اقای کلانتری ها خیال کنید این مبلغ را هم از اونها گرفتند و دادند به اونهائیکه مد نظر شماست و هرکدام مالک نصف جهان شدند اونوقت که چی ؟ راستی راستی ببینید ما چقدر بیچاره ایم که این متفکرین برای ما شده اند تئورسین و سرنوشت ساز . خدایا خودت همه را هدایت کن .
United States
یک جواب نقضی به آقای کلانتری دارم : بعضیها از اواخر دهه شصت مفت خور شده اند و بنا هم ندارند به حالت قبل برگردند عده ای هم تازه دارند مقدار کمی میچشند تا ببینند آنهایی که از اوائل دولت سازندگی به این روز افتاده اند چه مزه ای می‌برده اند.!!!!!!!!!!
در لغتنامه این آقایان از این واژه ها زیاد میتوان یافت. باید تعریف حق خوری را هم ایشان بیان فرمایند تا معنی این واژه هم برای ملت روشن گردد. البته ملت آگاه کاملا آشنا هستند . حق خوری از دیدگاه این آقایان یعنی بخشیدن اراضی منابع طبیعی به بهانه طرح طوبی به افراد خاص ،یعنی بخشیدن اراضی منابع طبیعی بکر به باندهای از پیش تعیین شده،یعنی عقد قراردادهای واردات گوشت به افراد خاص ،یعنی عقد قرارداد واردات میوه به افراد خاص و همه و همه یعنی همان افراد خاص و...... چقدر رو دارند اینها واقعا که ...
Iran, Islamic Republic of
بيائيد وجدانمان را قاضي كنيم ، آيا واقعا" (البته تا حدي ) حرفهايش درست نبوده است ؟ نقل قولي از بزرگان است كه اگر دشمنان شما هم انتقادي دارند ، آنرا بررسي كنيد شايد نتايج خوبي داشته باشد .
سلام اگر ما روستاييان مفت خور شده ايم از امثال اقاي كلانتري ياد گرفته ايم اينكه حق ما از امثال شماها مي گيرند وبه خودمان برمي گردانند مفت خوري است همين مفت خورها به قول شما بيشتر پاي انقلاب ايستاده اند ياامثال شماها كه حتي حاضر نيستيد كه بچه هايتان در دانشگاههاي ايران درس بخوانند؟!!!
Iran, Islamic Republic of
پول یامفت رو کسی میگیره که اینجوری به مردم روستایی توهین میکنه ....
Iran, Islamic Republic of
اينكه كلمه زشت است اما اينكه تاثير گذاشته بر كشاورز موافق هستم
Iran, Islamic Republic of
30سال شهریها وقشر پردرآمد مفت خور بودن بگذارید چندصباحی هم روستاییان طعم مفت خوری(به قول ایشان)رابچشند. نمی شود که همه اش ما مفت خور باشیم وباربه دوش روستاییان بیچاره،ماشین آخرین مدل ما بنزین مفت بخورد ومزاحمت برای نوامیس مردم ومردم آزاری را معمولا در پی داشته باشد ولوسترها وچراغ برای سگهایمان روشن کردن مال ما باشد،زیرآفتاب صبح تاشب کارکردن وشب با یک لامپ گذراندن مال روستاییان باشد و هزاران استفاده از یارانه مفت روی کالاها مال ماباشد وهزار نداری مال روستاییان ،به خدا از این نظرات از سر شکم سیری خفه شدیم دکتررررر!!
شاهکار امثال این غیرمفتخور چی بوده؟ ایران رکوردار واردات گندم!!!!!!!!!!
این آدم ... که این حرف رو زده را ببرید تو روستاها ببینه مردم با چه مکافاتی دارن زندگی می کنند اونوقت می فهمه کلمه مفتخور لایق کیا هست
Iran, Islamic Republic of
بنده از ارادتمندان کارگزاران و اصلاحات هستم
اما خداوکیلی این آقا حرف مفت زده و یاوه بافته است..
Latvia
خجالت اوره
Iran, Islamic Republic of
لحن كلانتري را مي‌توان ناشي از همان رويكرد دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات به مردم خصوصاً اقشار كم‌درآمد و ضعيف دانست كه اين بخش از جامعه را شايسته له شدن زير چرخ‌هاي الگوهاي توسعه غربي مي‌دانستند!
آخه مخالفت با مفت خوری و بی کاری چه ربطی به این حرف له شدن داره!!!؟
Iran, Islamic Republic of
براي كشت يك هكتار سيب زميني 5 ميليون هزينه كرده ايم، حالا كه موقع بر داشت است فقط هزينه برداشت محصولمون 1 ميليون است ، قيمت كل محصول برداشت شده هم 1 ميليون خدا وكيلي 6 ميليون هزينه كردن و 1 ميليون قيمت كل محصول برداشت شده ،مي صرفه كه اصلا" ما اين محصول رو جمع كنيم از تو زمين؟
آقايون ، اي كساني كه ادعا مي كنين و خودتون رو خدمتگزار ملت مي دونين ، اصلان معلومه چي مي گين؟
حالا اكه كاري نمي كنين واسه ما ، ديگه ما رو مفت خور خطاب نكنين
Iran, Islamic Republic of
آخه مگه 200 هزار تومان می تونه باعث مفت خوری بشه تو این دوره و زمونه.
این آقا واقعا یک زمانی وزیر بوده است؟! متاسفم . کشور ما در دست چه کسانی اداره می شده.
آقای وزیر باید یک روز جواب این بندگان خدا را بدهید. خدا اون بالا نشسته داره نگاه می کنه خودش هم می بینه کی مفت خوره کی زحمتکش
United States
حالا يك نفر يه خبطي كرده چه ربطي به اسم هاشمي داره ؟
United States
این تیپ آدمها بودند که در زمان هاشمی مملکت را به گند کشیدند و الآن به جای معذرت خواهی از ملت جسارت هم میکنند.