جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

چند هزار طلبه در قم حضور دارند؟

جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 228525
مدیر حوزه علمیه استان قم از حضور 50 هزار طلبه در قم خبر داد و گفت: طلاب باید قدر فرصت‌ها را بدانند و علاوه بر فراگیری علوم دینی به خودسازی نیز بپردازند.
به گزارش جهان، حوزه نیوز نوشت:

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال، شب گذشته در جمع طلاب مدارس علمیه فیضیه و دارالشفا قم طی سخنانی با تاکید بر اهمیت طلبگی، اظهار داشت:‌ طلبگی امر خطیری است که نصیب هرکسی نمی‌شود؛ چرا که طلاب و روحانیون وظیفه هدایت انسان‌ها بسوی سعادت را برعهده دارد.

وی با اشاره به حدیثی از امام‌علی (ع)، افزود:‌ پایداری و قوام دنیا که خداوند به عنوان ظرف تکامل بشر قرار داده در گرو چند عنصر مهم است که با اهمیت ترین آن عالمی است که به علم خود عمل می‌کند،

مسئول حوزه مدیریت حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: اگر در یک جامعه فقیه و عالم، با تقوا نباشد، آن جامعه بیهوده بوده و مسیر درستی را طی نخواهد کرد.

*پرونده درخشان مدرسه فیضیه

مدیر حوزه علمیه استان قم در ادامه سخنان خود با اشاره به جایگاه دو مدرسه علمیه فیضیه و دارالشفا، گفت:‌ این مدارس بخش اعظمی از تاریخ حوزه را به خود اختصاص داده‌اند و پرونده درخشانی دارند؛ اگر عظمت این مدارس را بررسی کنیم متوجه می‌شویم آنچه فیضیه را در مقام و جایگاه فعلی خود قرار داده، شخصیت امام خمینی(ره)‌و مراجع بزرگواری بوده که نقش اساسی و محوری در آن ایفا کرده اند.

وی به نقش مدرسه فیضیه در تربیت طلاب در دوران طاغوت اشاره کرد و یادآور شد:‌ رژیم پهلوی به موقعیت این مدرسه پی برده بود و آن‌را تحت نظارت کامل داشت؛ به گونه ای که وقتی وارد مدرسه می‌شدید، حضور عناصر ساواکی، چهره آن را مخدوش کرده بود و سرانجام کار به جایی کشید که به بهانه های مختلف فیضیه را تعطیل کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال ادامه داد: این مدرسه با توجه به موقعیت خود که در کنار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) قرار دارد،‌برکات فراوانی داشته است.

مدیر حوزه علمیه استان قم اضافه کرد: وقتی به دستور آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) مدرسه فیضیه بازسازی و تعمیر شد، بنده و جمعی از طلاب دیگر جزء اولین گروهی بودیم که وارد آن شده و مشغول تحصیل شدیم و از‌ آن زمان تاکنون برکات زیادی را از این مدرسه مشاهده کرده‌ام.

*حضور 10 هزار طلبه در مدارس علمیه قم

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به این که 50هزار طلبه در قم زندگی می‌کنند،‌گفت:‌از این تعداد 10هزار طلبه ساکن مدارس علمیه هستند که توفیق زندگی در فیضیه شامل حال همه نشده و عده معدودی در آن مشغول تحصیل هستند؛ لذا با توجه به موقعیت این مدرسه، طلاب باید قدر این فرصت را دانسته و ضمن اهتمام به دروس حوزوی، تلبس به لباس روحانیت را هرگز ترک نکنند.

مسئول حوزه مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در پایان با بیان این مطلب که فیضیه خاستگاه بزرگان و علمای حوزه است، تاکید کرد:‌امروز هم طلاب ساکن در این مدرسه باید راه گذشتگان خود را ادامه داده و ضمن فراگیری علوم دینی، به خودسازی پرداخته و معنویت خود را افزایش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *