دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

خودنظارتي همان تقواي جمعي است

جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 227356
حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این كه خودنظارتي همان تقواي جمعي است، فرمودند: بي‌مراقبتي جمع ها نسبت به مجموعه‌ خودشان، موجب می شود كه حتی آدم هایي هم كه در بین آن جمع ها تقواي فردي دارند، با حركت عمومي آن جمع ها بغلتند و به جایي بروند كه نمی خواهند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، ما یك تقواي فردي داریم كه هر كسي خود را تحت مراقبت دائم داشته باشد. تقواي كامل این است كه انسان به طور دایم خود را تحت مراقبت داشته باشد. مثل كسي كه در یك محوطه‌ پوشیده‌ از خارهاي دامنگیر دارد حركت می كند - این مثال، هم در روایات هست، هم در كلمات بزرگان هست- باید دایم حواسش باشد. یعني زیر پایش را نگاه كند. اگر غفلت كنید، خار دامن شما را می گیرد، لباس شما را پاره می كند، پاي شما را مجروح خواهد كرد.

تقوا را تشبیه كرده‌اند به حركت در خارستان. خب، این تقواي فردي است و لازم است، راه دستیابي به فوز و فلاح هم فقط همین است.

اگر كسي بخواهد به فلاح برسد، به فوز برسد، به نجات ابدي برسد، بایستي تقوا داشته باشد. هر مقدار این حالت بیشتر بود، فوز و فلاح بیشتر است.

یك تقواي جمعي هم داریم. تقواي جمعي این است كه جمع ها مراقب خودشان باشند. جمع به حیث جمع، مراقب خودشان باشند.بي‌مراقبتي جمع ها نسبت به مجموعه‌ خودشان، موجب می شود كه حتی آدم هایي هم كه در بین آن جمع ها تقواي فردي دارند، با حركت عمومي آن جمع ها بغلتند و به جایي بروند كه نمی خواهند.

در طول این 30 سال، ما از این ناحیه ضربه خورده‌ایم. یكي از جاهایي كه ضعف نشان داده‌ایم، همین بوده.

در دهه‌هاي قبل، یك جریاني در كشور وجود داشت به نام جریان چپ. آنها شعارهاي خوبي هم می دادنداما خودشان را مراقبت نكردند و تقواي جمعي به خرج ندادند.

در میانشان آدم هایي بودند كه تقواي فردي هم داشتند، اما نداشتن تقواي جمعي، كار آنها را به جایي رساند كه فتنه‌گر ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تكیه كند! آنها نیامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعار دهنده‌ ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تكیه كند. این خیلي خطر بزرگي است. آنها غلتیدند. بنابراین تقواي جمعي لازم است.

من پارسال به شما عرض كردم كه در داخل مجلس شوراي اسلامي، خودنظارتي بگذارید. این، همان تقواي جمعي است. مجموعه، خود را بپاید. حالا حرف هایي گوشه كنار زدند كه نماینده باید آزاد باشد، چه باشد. كسي با آزادي نماینده مخالف نیست؛ با كج رفتاري نماینده مخالف است. یك نماینده كج رفتار ممكن است مجلس شوراي اسلامي را بدنام كند، متهم كند.

* فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی (هشتم خرداد 1390)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *