جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

پاسخ روشن عراق به اعتماد ایران

سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب: 225886
عراق توانست به خوبی از عهده اعتماد جمهوری اسلامی بر بیاید و بتواند در حضور نمایندگان کشورهایی که خود از پشتیبانان جنگ عراق بودند توانمندی خود را در زمینه امنیت ثابت کرده و این پیام را به گوش جهانیان برساند که حضور بیشتر از این نیروهای آمریکایی در خاک عراق به بهانه تأمین امنیت تنها یک بهانه جویی برای از دست ندادن منافع بیشتر است وگرنه عراق به تنهایی نیز قادر به گذران امور خود است.
به گزارش جهان به نقل از بولتن نیوز، ایران به دنیا نشان داد که عراق می‌تواند امنیت کشورش را تأمین کند و حضور مقامات بلند پایه 7 کشور مهم جهان در این کشور و برگزاری نشستی که نگاه های بین المللی بر روی آن است اثباتی برای این مدعاست.

پس از کش و قوس های فراوانی که برای تعیین محل برگزاری دور قبلی مذاکرات در استانبول انجام شد جمهوری اسلامی در یک اقدام پیش دستانه و منحصر به فرد اعلام کرد که خواهان ادامه مذاکرات استانبول در کشوری به غیر از ترکیه یعنی عراق است . همان زمان بسیاری از کارشناسان خارجی و نزدیکان 1+5 انجام این مذاکرات در بغداد را غیر ممکن دانستند و تأکید کردند که عراق از شرایط لازم برای برگزاری اجلاسی مهم در این سطح برخوردار نیست و نمی تواند امنیت و آرامش لازم را برای این نشست تامین کند . این افراد همچنین گزینه های مختلفی از جمله برگزاری مجدد ادامه مذاکرات در استانبول و یا ژنو را هم پیشنهاد دادند اما اصرار مقامات کشورمان برای برگزاری مذاکرات در بغداد دلایل متعددی داشت که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده است.

در سال های اخیر ایران همواره طرفدار برقراری صلح و امنیت در کشور همسایه اش بوده است و هر چند که عراق در ذهن مردم کشورمان خاطره خوبی به جای نگذاشته اما مواضع رسمی ما همواره بر روی کار آمدن دولتی برخواسته از متن مردم در این کشور بوده است . از سال 83 و پس از حضور نیروهای اشغالگر آمریکا در خاک عراق تا همین امروز که دروغ بزرگ آمریکایی ها برای وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق آشکار شده است جمهوری اسلامی همواره از معدود کشورهایی بوده است که نگران اوضاع امنیتی عراق و خواهان به دست گرفتن این امنیت توسط خود عراقی ها بوده است. بارها رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار مقامات عراقی بر این موضوع صحه گذاشته اند که ایران طرفدار برپایی نظم و آرامش توسط خود نیروهای عراقی و خروج بیگانگان از این کشور است.

همین حمایت های گسترده معنوی بود که عراق را به جهتی برد که به پشتوانه همسایه قدرتمندش ایران به سمت به دست گرفتن اوضاع به پیش برود . نشانه های پیشرفت در امنیتی که به دست خود عراقی ها برقرار شده بود را می توان در کم تر شدن تعداد انفجار های سازمان یافته ترورریستی در نقاط مختلف این کشور نسبت به روزهای اولیه اشغال، برگزاری با آرامش مراسم های گسترده مذهبی در روزهای مختلف سال با محوریت عتبات عالیات ، بازگشت آرام آرام مردم این کشور به روال عادی زندگی و... دید.

در چنین شرایطی دادن امتیاز میزبانی مذاکرات هسته ای از طرف ایران به کشور عراق در حقیقت سند آشکاری بر حمایت کامل ایران از امنیت در این کشور عربی است. در حقیقت ایران به دنیا نشان داد که عراق بدون حضور نیروهای آمریکایی هم می تواند از خاک خود محافظت کرده و امنیت کشورش را تأمین کند و حضور مقامات بلند پایه 7 کشور مهم جهان در این کشور و برگزاری نشستی که نگاه های بین المللی بر روی آن است اثباتی برای این مدعاست .

عراق هم توانست از آین آزمون به خوبی سربلند بیرون بیاید و مذاکرات را در نهایت آرمش و به خوبی هرچه تمام تر برگزار کند. نیروهای عراقی توانستند در طول دو روز برگزاری مذاکرات و 4 روز حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این کشور امنیت این نشست را به طور کامل تأمین کرده و نوری مالکی هم به طور شایسته میزبانی مذاکرات را انجام دهد.

این موضوع نشان دهنده این است که عراق توانست به خوبی از عهده اعتماد جمهوری اسلامی بر بیاید و بتواند در حضور نمایندگان کشورهایی که خود از پشتیبانان جنگ عراق بودند توانمندی خود را در زمینه امنیت ثابت کرده و این پیام را به گوش جهانیان برساند که حضور بیشتر از این نیروهای آمریکایی در خاک عراق به بهانه تأمین امنیت تنها یک بهانه جویی برای از دست ندادن منافع بیشتر است وگرنه عراق به تنهایی نیز قادر به گذران امور خود است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *