سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

چرا دریاچه سقالکسار به “پاکیزه‌ترین دریاچه شمال” معروف است؟

چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 877080
به گزارش جهان نيوز، استان گیلان، سرزمینی سرسبز و سرزنده، با جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر خود همواره مقصدی محبوب برای گردشگران سراسر کشور بوده است.

در میان این زیبایی‌ها، دریاچه سقالکسار در روستایی به همین نام، به‌خاطر عدم ورود فاضلاب و زباله به‌عنوان پاکیزه‌ترین دریاچه شمال شناخته می‌شود.

مردمان زیادی برای تماشای مناظر زیبای این دریاچه و جنگل اطراف آن به روستای سقالکسار سفر می‌کنند و از پاکیزگی آن لذت می‌برند.

ازآن‌جاکه این دریاچه در فاصله کمی از شهر رشت واقع شده است، شما نیز با رزرو هتل رشت می‌توانید برای بازدید از این منطقه برنامه‌ریزی کنید
 

 

دریاچه سقالکسار کجاست؟


دریاچه سقالکسار در استان گیلان، در ۱۵کیلومتری جنوب رشت و بین راه آقا سید شریف و جیرده قرار دارد.

به‌طور دقیق‌تر، این دریاچه در دهستان لاکان و روستای سقالکسار واقع شده است.

این دریاچه ۱۵هکتاری توسط یک سد خاکی ایجاد شده است و آب آن از چشمه‌های طبیعی و بارندگی‌ها تامین می‌شود.

آب زلال و طبیعت بکر آن را به یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌های استان گیلان تبدیل کرده است که هرساله مسافران زیادی را جذب خود می‌کند.

اگر هتل رشت را برای اقامت انتخاب کرده باشید، علاوه‌بر این‌که فاصله زیادی تا این دریاچه منحصربه‌فرد ندارید، می‌توانید به جاذبه‌های گردشگری اطراف آن هم سر بزنید.

برای رسیدن به این دریاچه، باید از روستایی به نام سقالکسار بگذرید.

این روستا با معماری سنتی و طبیعت سرسبز خود، مکانی دیدنی برای گردشگران محسوب می‌شود.

بقعه آقا سید شریف یکی از مکان‌های مذهبی مهم خطه شمال کشور است که در نزدیکی این دریاچه قرار دارد.

علاوه‌براین، جنگل‌های زیبای لاکان و آبشار دودوزن که یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان است نیز فاصله زیادی با این دریاچه ندارند.

چگونه از رشت به سقالکسار برویم؟

هم با خودروی شخصی خود و هم اتوبوس می‌توانید به این دریاچه زیبا سفر کنید.

برای سفر با خودروی شخصی، از جاده رشت‌─فومن حرکت کنید.

بعد از حدود ۱۰ کیلومتر، به تقاطع لاکان که رسیدید، به‌طرف چپ بپیچید و جاده لاکان را ادامه دهید.

بعد از ۵ کیلومتر به روستای سقالکسار خواهید رسید.

برای دسترسی به دریاچه، باید به انتهای روستا بروید.

اگر هم قصد سفر با اتوبوس را داشتید، اتوبوس‌ها از ترمینال رشت به‌سمت سقالکسار حرکت می‌کنند و بعد از ۳۰ دقیقه به مقصد می‌رسند؛ البته محل توقف اتوبوس‌ها خود روستای سقالکسار است؛ بنابراین شما باید بعد از پیاده‌روی ۱۰دقیقه‌ای، خودتان را به ورودی دریاچه برسانید.

اما امکان سفر با تاکسی‌ها از ایستگاه میدان شهرداری رشت به‌سمت سقالکسار نیز وجود دارد.

برخلاف اتوبوس‌ها، تاکسی شما را تا درب ورودی دریاچه می‌رساند.
 

چرا دریاچه سقالکسار پاک‌ترین دریاچه شمال است؟


نظافت دریاچه و ناحیه اطراف آن برای مردم این منطقه اهمیت بسیار زیادی دارد.

آن‌ها با خرد جمعی خود در تمیز نگه‌داشتن سقالکسار بسیار سخت‌کوش هستند.

حتی در گذشته طرح خلاقانه‌ای توسط مسئولان شهری ارائه می‌شد که مسافران را هم تشویق به تمیز نگه‌داشتن محیط می‌کرد.

در این طرح، به هر مسافر یک کیسه زباله داده می‌شد که اگر آن را پرشده تحویل نگهبان خروجی دهند، ۵۰ درصد از مبلغ ورودی پرداخت‌شده به مسافر بازگردانده خواهد شد.

اگرچه با گذشت زمان این طرح کمرنگ شد؛ اما هنوز هم سقالکسار یکی از پاکیزه‌ترین روستاهای ایران محسوب می‌شود و دریاچه بسیار تمیز و زیبایی هم دارد.


 

چه تفریحات و امکاناتی در دریاچه سقالکسار وجود دارد؟


بسیاری از مسافرانی که هتل رشت را به مقصد دریاچه سقالکسار ترک کرده‌اند، می‌توانند حداقل چند ساعتی در این منطقه بمانند و از تفریحات مختلف آن لذت ببرند.

اطراف این دریاچه، درختان تنومند و زیبایی وجود دارد که خانواده‌ها با پهن کردن زیرانداز در زیر سایه آن‌ها به استراحت کردن می‌پردازند یا سرگرمی‌های خانوادگی انجام می‌دهند.

عده‌ای دیگر هم مشغول کباب درست کردن و صرف ناهار در محیط سرسبز جنگلی اطراف دریاچه هستند؛ اما به‌جز این‌ها، سرگرمی‌های دیگری هم وجود دارد که سفر یک‌روزه شما به این منطقه را لذت‌بخش می‌کند.
 

پیاده‌روی


ساده‌ترین و بهترین تفریح خانواده‌ها که هیچ هزینه‌ای به‌همراه ندارد، پیاده‌روی دور دریاچه یا محیط جنگلی اطراف آن است.

با قدم زدن دور این دریاچه بزرگ می‌توانید از تنفس اکسیژن تمیز و تماشای آب زلال لذت ببرید.

علاوه‌براین، در طول مسیر پیاده‌روی احتمالا با حیوانات اهلی مثل گاو یا گوسفندان برخورد خواهید کرد که مشغول چرا یا استراحت هستند.
 

قایق‌سواری


عمق مناسب دریاچه سقالکسار این امکان را فراهم کرده است تا مسافران بتوانند انواع قایق‌های پدالی یا پارویی را کرایه کرده و از حرکت روی پاکیزه‌ترین دریاچه ایران لذت ببرند؛ بنابراین خودتان را برای یک مسابقه قایق‌سواری خانوادگی هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده در سفر به این دریاچه زیبا آماده کنید.
 

عکاسی


عکس‌ها نقش پررنگی در زنده ماندن خاطرات ما از سفرها دارند.

در سفر به روستای زیبای سقالکسار و کمی وقت‌گذرانی در کنار دریاچه پاکیزه و زیبای آن، حتما یک گوشی هوشمند خوب یا دوربین عکاسی به‌همراه داشته باشید؛ چرا که منظره بی‌نظیر این ناحیه با ترکیب دریاچه، چمن‌زار و جنگل مناسب ثبت تصاویری به‌یادماندنی و زیبا است.

به‌خاطر داشته باشید که شنا کردن و ماهیگیری در دریاچه سقالکسار ممنوع است و عدم رعایت این قوانین می‌تواند به‌معنای اخراج شما از این منطقه تفریحی محافظت‌شده باشد.
 

امکانات سقالکسار


از امکانات دریاچه سقالکسار می‌توان به سرویس بهداشتی، نمازخانه، رستوران، فروشگاه، پارکینگ و چای‌خانه سیار اشاره کرد.

دور دریاچه یک کافه با امکان سرو چای خوش‌طعم گیلانی، قلیان، غذاهای محلی و غیره وجود دارد که می‌توانید با نشستن در آلاچیق‌های نزدیک به آب، حتی در فصول گرم سال هم از خنکی هوا لذت ببرید.


 
 

با رزرو هتل در رشت، سفری خاطره‌انگیز به گیلان بسازید


اگر به‌دنبال سفری خاطره‌انگیز به شمال ایران هستید، بعد از رزرو هتل رشت، کمی از فضای شهری فاصله بگیرید و به جاذبه‌های گردشگری اطراف این شهر ازجمله دریاچه سقالکسار سفر کنید.

این دریاچه با آبی زلال و پاک، یکی از پاکیزه‌ترین دریاچه‌های شمال است که با کمتر از نیم ساعت رانندگی از مرکز رشت به آن دسترسی پیدا خواهید کرد.

برای رزرو هتل در مرکز شهر رشت نیز می‌توانید از خدمات سامانه رزرو آنلاین هتل فلای تودی بهره‌مند شوید.

سایت فلای تودی با ارائه تنوع گسترده‌ای از هتل ها در مرکز استان گیلان، به شما کمک می‌کند تا باتوجه‌به نیازها و بودجه خود، بهترین و ارزان ترین هتل رشت را انتخاب کنید.
https://jahannews.com/vdch6qn6v23nqvd.tft2.html
jahannews.com/vdch6qn6v23nqvd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *