شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۲

بازتاب‌های بین‌المللی دادگاه منافقین در تهران

پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 862468
جنایات منافقین در ایران چنان مشهود بود و تنفر ملت از آن‌ها چنان آشکار که شاید کمتر کسی متوجه ضرورت محاکمه آن‌ها و صدور حکم علیه آن‌ها شده بود.
بازتاب‌های بین‌المللی دادگاه منافقین در تهران
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، برگزاری دادگاه بررسی جنایات منافقین بازتاب‌هایی بین‌المللی یافته است. این دادگاه با تأخیری چهار دهه‌ای، سه شنبه هفته جاری در تهران برگزار شد. دادگاهی که متهمان آن چهار دهه قبل از ایران گریخته‌اند و اکنون غایب محکمه هستند، اما غیبت آن‌ها مانع بررسی جنایات‌شان نیست.

جنایات منافقین در ایران چنان مشهود بود و تنفر ملت از آن‌ها چنان آشکار که شاید کمتر کسی متوجه ضرورت محاکمه آن‌ها و صدور حکم علیه آن‌ها شده بود. اما همین عدم صدور حکم و عدم در دست داشتن احکام قضایی باعث شد سال‌های سال دست ایران برای توقیف و استرداد آن‌ها یا محکومیت بین‌المللی‌شان کوتاه باشد.

محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره این دادگاه گفته که «بعد از احکام صادره دست ما در مجامع حقوقی علیه کشور‌هایی که به منافقین پناه دادند باز می‌شود، چون وقتی این افراد از منظر ملت و کشوری مجرم شناخته شدند کشور‌های دیگر نمی‌توانند به آن‌ها پناه ببرند. بنابراین، دست وزارت خارجه برای استرداد آن‌ها باز می‌شود و دولت‌ها نمی‌توانند از آن‌ها حمایت کنند.»

برگزاری این دادگاه، در رسانه‌های بین‌المللی هم بازتاب داشته است. گرچه رسانه‌های ضد ایرانی کوشیدند بیش از صدای خانواده‌های آسیب دیده از تروریسم دارودسته رجوی، منعکس کننده صدای منافقین باشند یا حداقل آنکه علیه آنان موضع نگیرند. از جمله بی‌بی‌سی فارسی صرفاً منعکس کننده خبر بود و در خصوص اصل جنایات نظری نداد.

پایگاه ووکس در گزارشی درباره این دادگاه، نوشت که اولین جلسه دادگاه ایران روز سه‌شنبه برای محاکمه ۱۰۴ عضو گروه تروریستی منافقین برگزار شد. این جلسه در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. ووکس در ادامه نوشت: دادگاه در ۱۹ دسامبر جلسه بعدی خود را برگزار خواهد کرد.

شینهووا هم در مطلبی درباره این دادگاه، نوشت که دادگاه ایران روند رسیدگی به اتهامات گروهک منافقین را آغاز کرده است. به گزارش شینهووا، متهمان به نقض قوانین ایران، امتناع از تحویل سلاح به مقامات پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، نفوذ غیرقانونی به سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، دشمنی با مردم ایران و نظام اسلامی و ترور هزاران ایرانی در اقدامات تروریستی متهم هستند.

این رسانه در ادامه به عملیات تروریستی سال ۱۳۶۰ اشاره کرد و گفت: یکی از آن‌ها (عملیات‌های تروریستی منافقین) در سال ۱۹۸۱ مقر حزب جمهوری اسلامی را هدف قرار داد که در آن دست‌کم ۷۴ مقام دولتی جان‌باختند.

پایگاه چاینا سی‌ان هم در گزارشی درباره برگزاری این دادگاه در تهران نوشت که اتهام‌هایی در ارتباط با این ۱۰۴ نفر مطرح شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دشمنی با مردم و نظام ایران و ترور هزاران ایرانی اشاره کرد.

این پایگاه با اشاره به اقدام تروریستی منافقین در سال ۱۳۶۰، گزارش داد که با وجود «جنایت‌های متعدد» منافقین، دادگاه پیش‌تر به متهمان گفته بود که از طریق اطلاعیه‌های روزنامه‌ها وکلای خود را انتخاب کنند. با توجه به پایان مهلت دادگاه برای آن‌ها وکیل تعیین کرد.

پیش از این و در سال ۱۴۰۰ هم دادگاه شکایت ۴۲ نفر از اعضای سابق گروهک تروریستی منافقین علیه سران این گروهک تروریستی برگزار شد و آن‌ها به پرداخت ۷۶۶۰ میلیارد تومان غرامت بابت زندانی کردن اعضای خود و عدم اجازه خروج به آن‌ها و آزار و اذیت‌شان محکوم شدند.
https://jahannews.com/vdcb05bwwrhb0ap.uiur.html
jahannews.com/vdcb05bwwrhb0ap.uiur.html
برچسب ها: گروهک منافقین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بعد از 50سال؟ زود نیست؟!
Iran, Islamic Republic of
....