شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۶
سخنگوی وزارت خارجه:

شهادت نیروهایمان در سوریه را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم/ منابع آزاد شده در قطر در دسترس ایران بوده و هست

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 861175
کنعانی با کذب خواندن ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه واشنگتن به دنبال توسعه دامنه جنگ در غزه نیست، گفت: متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل، در گروگان آمریکاست.
شهادت نیروهایمان در سوریه را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم/ منابع آزاد شده در قطر در دسترس ایران بوده و هست
به گزارش جهان نيوز، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) ۱۳ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

* محکومیت دور جدید جنایات رژیم صهیونیستی
وی در ابتدای این نشست خبری جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی و استمرار جنایات جنگی این رژیم علیه ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری را شدیدا محکوم کرد و گفت: بسیار دردناک است که جنایات بی‌رحمانه رژیم علیه شهروندان و غیرنظامیان در فلسطین به ویژه زنان و کودکان با شدت و حدت باورنکردنی ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز صبح خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه این رژیم یکی دیگر از بیمارستان‌های فعال در غزه بیمارستان کمال عدوان را مورد بمباران قرار داده که در نتیجه آن ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند و این اقدامات چیزی جز نسل‌کشی نیست.

* هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی
وی در پاسخ به سؤالی درباره همراهی آمریکا با رژیم صهیونیستی در جنایات اخیر در غزه و اقدامات ایران برای بازداشتن کاخ سفید از مدیریت جنایات در غزه، به نقش مستقیم و غیرقابل انکار دولت آمریکا در جنایات جنگی رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین اشاره کرد و گفت: طوفان الاقصی به عنوان اقدام مشروع فلسطین نشان داد که رژیم صهیونیستی دارای هیمنه پوشالی است و پایه‌های امنیتی و سیاسی و نظامی این رژیم به رغم همه ادعاهای نمایشی، کاملا لرزان و بی ثبات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: متاسفانه این رژیم در پی تلاش برای جبران بخشی از شکست فاحش خود در عملیات طوفان الاقصی، دست به انتقام گیری از مردم غزه زد و اقدام به کشتار بیش از ۱۶ هزار نفر از شهروندان فلسطینی که بیش از ۷۰ درصد کودکان و زنان هستند، کرد.

*  دولت آمریکا اکنون یک طرف جنگ است
این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه دولت آمریکا در مقابل این همه کشتار و فجایع به جای اقدام بازدارنده عملا در کنار این رژیم قرار گرفت، اظهار داشت: دور جدید حملات نظامی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه بعد از توقف کوتاه مدت هفت روزه زمانی آغاز شد که وزیر خارجه آمریکا در تل آویو و در اتاق جنگ کابینه رژیم صهیونیستی حضور داشت و این نشان می‌دهد آمریکا در کنار رژیم متجاوز ایستاده است.

وی ادامه داد: گزارشاتی منتشر شده که آمریکا تجهیزات و تسلیحات را در اختیار این رژیم قرار داده و دست این رژیم را از تسلیحات برای استمرار جنایات خود پر کرده است. این جای تأسف است.
کنعانی به اظهارات وزیر دفاع آمریکا در این باره اشاره کرد و افزود: وزیر دفاع آمریکا اشاره می‌کند به اینکه حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل هیچگاه قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود و کمک‌ها را به اسرائیل تسریع کردیم تا اطمینان حاصل کنیم حماس دوباره اقدام هفت اکتبر را تکرار نکند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت آمریکا رسما اعتراف می‌کند که نه یک جزء بلکه اساسا اصل جنگ علیه ملت مظلوم فلسطین است. این موضوع مورد توجه افکار عمومی و ملت‌هاست. دولت آمریکا اکنون یک طرف جنگ است. این اظهارات و اقدامات با آنچه آمریکایی‌ها اعلام کرده و بارها پیغام دادند که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم و به رژیم اسرائیل برای حفاظت از جان شهروندان فلسطین تذکر دادیم، کذب محض است. این یک دوگانگی کاملا آشکار است. 

* شورای امنیت گروگان آمریکا شده است
سخنگوی وزارت خارجه در تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص نیز بیان کرد: ایران حمایت از مظلوم و ملت تحت اشغال و تحت تجاوز و جنگ فلسطین را برای خودش یک اصل اساسی و انسانی و اولویت مهم تلقی می‌کند و این مسأله و اولویت انسانی باید مورد توجه همه دولت‌ها و ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و  شورای امنیت باشد.

کنعانی ادامه داد: متاسفانه شورای امنیت در گروگان دولت آمریکا در بحث غزه و فلسطین قرار گرفته و نشان داده سازوکارهای بین‌المللی در انجام وظایف خود برای حفظ جان بیگناهان در فلسطین و تامین صلح و امنیت بین‌المللی از توانایی کافی برخوردار نیستند و دولت آمریکا از قدرت خودش و میزبانی خودش در مقر سازمان ملل برای ایجاد روندهای نامطلوب در شورای امنیت سوءاستفاده می‌کند.
وی گفت: ایران همه تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار بسته و با دولت‌های موثر و سازمان‌های بین‌المللی از جمله با سازمان ملل و اعضای دارای مواضع حمایتی از ملت فلسطین در شورای امنیت و سازمان همکاری اسلامی و ... تعامل کرده و به این گفت‌وگوها و تعاملات ادامه می‌دهد. ایران از هر فرصتی برای حمایت از ملت فلسطین و ایفای نقش برای بازدارندگی در مقابل ماشین جنگی رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند.

کنعانی بیان کرد: این جنایت علیه بشریت است و اگر بدون مکافات و مجازات باقی بماند، تهدیدی برای بشریت و جامعه جهانی است.

* منابع آزاد شده در قطر در دسترس ایران بوده و هست
وی درباره تصویب لایحه‌ای در کنگره آمریکا درباره بلوکه کردن دارایی‌های آزاد شده ایران در قطر اظهار داشت: این لایحه برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب سنای آمریکا و رئیس جمهور این کشور است. دولت آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود و توافق انجام شده با واسطه ایران در ارتباط با منابع ارزی آزاد شده با مشارکت کشورهای ثالث موظف است و متعهد است و  باید به مسؤولیت‌های خود پایبند باشد و عمل کند و در این خصوص نیز تضمین‌های لازم را گرفتیم.

کنعانی توضیح داد: برای اینکه ما در تعاملات خود با دولت آمریکا بر مبنای اعتماد عمل نمی‌کنیم و دولت آمریکا در طول سالیان متمادی نشان داده که قابل اعتماد نیست و در چارچوب تعهداتی که توافق شده، صحبت می‌کنیم.

کنعانی بیان کرد: این منابع در دسترس ایران بوده و هست و ایران می‌تواند متناسب با نیازهای خود از آن استفاده کند و خواهد کرد.

* سفر وزیر خارجه عمان به تهران
به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر خارجه عمان به تهران بیان کرد: در این دیدار درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و ... گفت‌وگو کردیم. مسأله فلسطین مورد اهتمام جدی دو کشور است. ایران و عمان معتقد به تلاش‌های حداکثری برای توقف حملات علیه غزه هستند و اینکه محاصره غزه به صورت کامل رفع و کمک‌های انسانی ارسال شود و عملیات نظام‌مند رژیم صهیونیستی برای کوچاندن مردم غزه متوقف شود.

وی ادامه داد: دو کشور متفق هستند که آنچه توسط رژیم صهیونیستی در حال انجام است، قابل تحمل نیست و استمرار آن مانع برقراری صلح و امنیت در منطقه است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به جلسه شب گذشته امیرعبداللهیان و همتای عمانی در تهران گفت: این اتفاق نظر دیشب حاصل شد که در استمرار مشورت‌ها بین دو کشور تلاش‌های دیپلماتیک را ادامه دهند. دولت عمان نشان داده که نسبت به صلح و ثبات در منطقه اهتمام جدی دارد و نسبت به قضایای منطقه‌ای همواره مسؤولانه عمل کرده است. دو کشور قبلا همکاری‌ها و تجارب خوبی در موضوعات مختلف منطقه‌ای داشتند و این اتفاق نظر دیشب شکل گرفت و تأکید مضاعف شد که تلاش‌های مشترک را در حوزه‌ منطقه‌ای، سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل تقویت کنند.

* استقبال از ابتکارها و تلاش‌های عمان
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: موضوع اساسی گفت‌وگوهای دیشب دوجانبه و فلسطین بود. اما دولت عمان با سوابق تلاش‌ها و ابتکار عمل‌ها نسبت به موضوع مذاکرات رفع تحریم اهتمام زیادی دارد. ایران از اهتمام توأم با حسن نیت دولت عمان قدردانی می‌کند و از چنین ابتکارها و تلاش‌هایی استقبال می‌کند.

* مناسبات با عراق
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره سفر نایب رئیس پارلمان عراق به تهران و دیدارش با امیرعبداللهیان و سفر سرلشکر باقری به بغداد گفت: اینها در استمرار همکاری‌های سازنده و دوستانه و برادرانه دو کشور در زمینه‌های مختلف مورد اهتمام ایران و عراق است. موضوع مهم مورد گفت‌‌وگو در دیدار هیأت پارلمانی عراق علاوه بر همکاری‌های دوجانبه پارلمانی، مسأله فلسطین و نحوه استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور و کشورهای اسلامی برای حمایت از مسأله فلسطین و پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بود.

کنعانی خاطرنشان کرد: از ابتدای تحولات در غزه دولت عراق موضع دقیق و شرافتمندانه‌ای در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی داشت. سفر هیأت عالیرتبه نظامی ایران به عراق در استمرار همکاری‌ها و دید و بازدیدهای مشترک مقامات دو کشور و جهات نظامی و دفاعی ذیربط دو کشور انجام شد. 

وی بیان کرد: دو کشور در ارتباط با امنیت در منطقه منافع مشترک دارند. امنیت برای دو کشور جزو اولویت اساسی است. امنیت مرزهای مشترک دو کشور بسیار حائز اهمیت است و اینکه دو کشور برای تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن برای ارتباطات سازنده اقتصادی، تجاری و رفت و آمدهای مردمی بین دو کشور تأکید دارند و اینکه مرزهای دو کشور توسعه و شکوفایی در راستای منافع دو ملت باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: همکاری‌های نظامی و آموزشی و دفاعی خوبی در راستای افزایش ظرفیت‌های نظامی دو کشور و تبادل تجربیات بین طرفین وجود داشته و این سفر در استمرار این همکاری‌ها کمک می‌کند تا همکاری‌های مشترک در چارچوب منافع مشترک ادامه یابد.

به باور کنعانی امنیت در منطقه برای دو کشور ایران و عراق حائز اهمیت است.

* حضور آمریکا در منطقه مخل امنیت
وی درباره ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و آینده معادلات امنیتی در منطقه و حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیز گفت: امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه و به هم پیوسته است.ایران همواره تأکید کرده که این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند با همکاری یکدیگر به عنوان صاحبان منطقه امنیت منطقه را برای همدیگر و منافع مشترک تامین کنند.

کنعانی ادامه داد: تجارب سالیان گذشته نشان داده حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های منطقه‌ای و گذرگاه‌ها مخل امنیت و ثبات در منطقه بوده است. طرف‌هایی هستند که مایلند با استفاده از حضور نظامی در آب‌های منطقه‌ای و گذرگاه‌ها به عنوان حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی استفاده کنند. طرف‌های منطقه‌ای رفتار آمریکا را رصد و پایش می‌‌کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: دولت آمریکا نمی‌تواند واکنش دولت‌ها و گروه‌های مقاومت در منطقه را با اتهام زنی به این و آن متوجه کسی غیر از خودش کند. حضور آمریکا در منطقه مخل امنیت بوده است و حمایت تمام عیار آمریکا از این رژیم مخل ثبات و امنیت منطقه است. 

کنعانی بیان کرد: آنچه می‌تواند به تامین امنیت در منطقه کمک کند خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از منطقه و آب‌های منطقه و دست کشیدن از حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی است.

* انتظار از رافائل گروسی
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران و ابراز نگرانی از فعالیت‌‌های ایران بیان کرد: از مدیرکل آژانس انتظار داریم مواضع خود را در چارچوب وظایف حرفه‌ای و فنی و تخصصی خود به دور از شائبه‌های سیاسی مطرح کند. طرف‌های مشخصی هستند که مایلند آژانس را از کارکرد حرفه‌ای و تخصصی خود منحرف و به سمت رویکردهای سیاسی هدایت کنند. این رویکرد سازنده نخواهد بود و نمی‌تواند نقش سازنده‌ای در همکاری‌ها و مناسبات حرفه‌ای ایران با آژانس ایفا کند. 

*** 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها و گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بیان کرد: در مورد موضوعاتی که وزیر خارجه با بورل مطرح کرد موضوعات سیاسی ما با اروپا قابل توجه است. متاسفانه اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات مرتبط با ایران از جمله موضوعات مربوط به برجام و همکاری با آژانس با مواضعی که بعضا اتخاذ می‌کنند و بیانیه اخیر سه کشور اروپایی، یک رویکرد غیرسازنده و غیر کمک کننده در ارتباط با موضوعات دوجانبه و مسائل مرتبط با همکاری‌های ایران با آژانس در پیش گرفته است. 

وی گفت: بارها تأکید کردیم در حالی که ایران ذیل برجام به صورت کامل به تعهداتش پایبند بوده و حداقل ۱۵ گزارش آژانس موید همین پایبندی کامل ایران بود، این آمریکا بود که یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج و تحریم‌های ظالمانه زیادی را علیه ایران اعمال کرد و قالب تحریم‌های گذشته که برداشته بود بعد از برجام برگرداند. این اقدامات نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه براساس برجام، تعهدات متقابل است، اظهار داشت: ایران یک سال بعد از خویشتنداری و بی عملی دولت‌های اروپایی حقوق خودش را در ارتباط با برجام ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اعمال و برخی گام‌های جبرانی را اتخاذ کرده است. اخیرا مقامات اتحادیه اروپا و مدیرکل آژانس و سه کشور اروپایی مواضع و دیدگاه‌هایی را اتخاذ کردند که اساسا به معنای نادیده گرفتن همه واقعیات گفته شده است.

کنعانی ادامه داد: آنها هیچ توجهی به عدول آمریکا از تعهداتش و ناتوانی طرف‌های اروپایی در انجام تعهداتشان ندارند. موضوعات مورد نظر ایران در گفت‌وگوی تلفنی با بورل به ایشان منتقل شد. همکاری‌ها با آژانس مورد تبیین قرار گرفت و اینکه ایران براساس موافقتنامه جامع پادمان به همکاری‌های خود با آژانس ادامه می‌دهد و همکاری‌های ایران با آژانس سازنده و مبتنی بر مسؤولیت پذیری جمهوری اسلامی ایران بوده. اینکه برخی طرف‌های اروپایی نباید با استفاده از اجلاس‌ها و نشست‌های آژانس به دنبال پیگیری و اتخاذ رویکردهای سیاسی و تحقق اهداف سیاسی در ارتباط با ایران باشند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: مسأله فلسطین و غزه به صورت جدی با بورل در گفت‌وگوی تلفنی مورد تبادل نظر قرار گرفت و دیدگاه‌های صریح ایران و انتظارات از اتحادیه اروپا مطرح شد. ایران به مواضع خوب برخی از کشورهای اروپایی در ارتباط با بحران جاری غزه و مواضع خوبی که در ضدیت با حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی اتخاذ کردند توجه دارد و به آنها اهتمام می‌ورزد.

فیلم

*شهادت نیروهایمان در سوریه را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم
وی درباره شهادت دو مستشار ایرانی در سوریه توسط رژیم صهیونیستی که سؤال خبرنگاری بود بیان کرد: ایران در ارتباط با هر تعرضی که به منافع ایران در منطقه وارد شود پاسخ می‌دهد و خواهد داد. هیچ اقدامی علیه ایران، منافع و امنیت ایران و نیروهای مستشاری ما در سوریه بدون واکنش نخواهد ماند. آنهایی که اقدام کرده و می‌کنند قبلا تجربه کرده‌اند ایران هیچ اقدام ضد ایرانی از سوی دشمنان ملت ایران را بی پاسخ نگذاشته و نخواهد گذاشت.

کنعانی در پاسخ به سؤالی گفت: دیدگاه‌های ایران درباره برجام بر مبنای حقوقی و قانونی متقنی استوار است. استدلال قوی هم داریم. از گفت‌وگو هیچ وقت فرار نکردیم و میز مذاکره را ما ترک نکردیم و به روند مذاکره و روندهای سیاسی مادامی که تامین کننده منافع ایران باشد، پایبند هستیم. رویکردهای سیاسی که دیگران قبلا تجربه کرده  ونتیجه نگرفتند توصیه می‌کنیم تکرار نکنند و خطاهای گذشته را مجددا تجربه نکنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد گروه‌های مقاومت در منطقه گفت: آنچه در عمل می‌بینیم رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش دامنه جنگ است. جنگ حدود دو ماهه را علیه ملت فلسطین و در باریکه غزه انجام داده و هیچ نتیجه ملموسی به دست نیاورده است. رژیم صهیونیستی در پرتو استمرار جنگ نه تنها شکست راهبردی هفتم اکتبر را جبران نخواهد کرد بلکه شکست‌های راهبردی دیگری را تحمیل خواهد کرد. اگر دولت آمریکا منطقی و درست فکر می‌کرد ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کرد. قطعا استمرار جنگ هیچ پیروزی برای رژیم صهیونیستی در حوزه میدان به ثبت نخواهد رساند. شکست‌های اخلاقی رژیم صهیونیستی و حامیان آن را تعمیق خواهد کرد. البته این رژیم هیچ جایگاه اخلاقی نزد افکار عمومی جهان ندارد ولی تلاش این رژیم برای ساخت ظاهر نمایدن دموکراتیک از خود نشان داد که این رژیم نه الگوی دموکراتیک است بلکه رژیمی است که ذات و ماهیت آن بر تروریسم بنا نهاده شده است و از این ماهیت تروریستی غیر از رفتار تروریستی خارج نخواهد شد. ملت فلسطین نشان داد که تسلیم تجاوز نخواهد شد.

وی گفت: اینکه چه سناریویی متصور است پیش بینی نمی‌توانم بکنم ولی برای این رژیم هیچ پیروزی نظامی تصور نمی‌کنیم. مسیر نظامی بن‌بست و برای آن رژیم و حامیانش شکست تمام عیار خواهد بود. برای جنایات این رژیم جامعه جهانی مسؤولیت دار و باید به وظایف خود عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آنهایی که از این رژیم حمایت می‌کنند به ویژه آمریکا در آنچه این رژیم مرتکب می‌شود مسوولیت دارند.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تشکیل کارگروه در وزارت خارجه برای تحریم سوختی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: تحریم این رژیم یک ضرورت است. رژیمی که هم تروریستی است و هم مرتکب جنایات جنگی بیشمار به ویژه در دو ماه اخیر شده است. جامعه بین‌المللی مسؤولیت دارد وقتی شورای امنیت نمی‌تواند به وظیفه تعریف شده خود عمل کند و به درخواست بیش از 120 کشور در مجمع عمومی به قطعنامه‌ای که رای دادند جامه عمل بپوشاند و ماشین جنگی و کشتار این رژیم را متوقف کند دولت‌ها مسؤولیت دارند. ایران تحریم رژیم صهیونیستی را اقدام ضروری و اخلاقی و در چارچوب حمایت از حقوق حقه ملت فلسطین تلقی می‌کند. بر همین مبنا و تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه این رژیم باید تحریم شود کارگروهی در وزارت خارجه تشکیل و این موضوع را بررسی و با جهات ذیربط داخلی گفت‌وگو و مشورت شده است. سلسله اقدامات دیپلماتیکی را ایران با کشورهای مختلف  صورت داده است و طبیعی است این تلاش‌های دیپلماتیک ماست و تحقق آن مشروط به همکاری سازنده توأم با نگاه اصولی دیگر کشورهای اسلامی و عربی و دیگر کشورهای جهان نیز هست. حمایت از مسأله فلسطین یک اصل اخلاقی و مسؤولیت بین‌الملی است و ایران به تلاش‌های خود ادامه می دهد و امیدوار است دیگران نیز این اقدام را در دستورکار قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امیرعبداللهیان به مسکو گفت: این سفر در چارچوب شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر انجام می‌شود و این نشست فردا برگزار و ایران در سطح عالیتربه به ریاست امیرعبداللهیان شرکت می‌کند.

وی درباره سفر رئیس جمهور کوبا نیز اظهار داشت: این سفر در چارچوب دعوت رسمی به عمل آمده از سوی آقای رئیسی انجام شده است. هیأت مقدماتی این سفر سه روز قبل وارد تهران شد که در ارتباط با موضوعات مدنظر و اسناد مورد توافق دو کشور گفت‌و‌گو کنند و پیش نویس اسناد را آماده کردند. در ادامه سفر رئیس جمهور به کوبا این سفر انجام شد. روابط با کوبا دیرینه و مبتنی بر انگیزه دو کشور برای گسترش روابط در حوزه‌های اقتصادی و تجاری است. اراده خوبی در این زمینه وجود دارد و روند همکاری‌ها رو به رشد است و درباره موضوعات بین‌المللی و مسائل مرتبط با صلح و امنیت بین‌المللی دو کشور از دیرباز رویکردها و مشورت های خوبی داشتند. در حوزه آمریکای لاتین مواضع دولت‌ها و ملت‌ها در ضدیت با نظام سلطه و ... شاهد وجود دیدگاه‌های مترقی و اثرگذار و واضح بودیم و اینها به این کمک می‌کند که پیوندهای مردمی ایران با کشورهای این حوزه جغرافیایی تقویت و ارتقا یابد.

به گزارش فارس، کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ادعای سنتکام مبنی بر دخالت ایران در حمله به کشتی‌های اسرائیلی گفت: سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می‌کنیم و حضور نیروهای تروریستی سنتکام مخل آرامش و ایجاد کننده بی ثباتی و ناامنی برای کشورهای منطقه بوده است. ادعاهایشان بی سند و مدرک است و قابلیت راستی آزمایی ندارد. از منظر ایران این ادعاها فاقد ارزش پاسخگویی است. 

وی گفت: معتقدیم آمریکایی‌ها اکنون در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به اقداماتی نظیر بی ثباتی در منطقه متهم کنند. آمریکا یک طرف جنگ در منطقه هستند  و مسؤول دو ماه کشتار مردم فلسطین هستند و در جایگاه اخلاقی برای طرح ادعاهای واهی نه علیه دولت‌ها و نه گروه‌های مقاومت در منطقه هستند. گروه‌های مقاومت در منطقه برای پاسخ به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما به آنها دستورالعمل می‌دهیم. این گروه‌ها نمایندگان ملت‌های خود هستند و واکنش آنها واکنش طبیعی در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ادعاهای بی اساس ارسال پهپادهای ایرانی به یمن و دیگر جاها به ویژه در یمنی که سال‌هاست در محاصره قرار دارد از آن دست ادعاهای فرافکنانه‌ای است که در راستای تلاش برای انحراف اذهان عمومی ملت‌ها و سرپوش گذاشتن بر جنایات رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا صورت می‌‌گیرد. به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی به دیگران به رفتارهای بی ثبات کننده در منطقه پایان ببخشد. 

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: کسی نباید ملت فلسطین را مجددا تجربه کند و رژیم صهیونیستی اگر اهل عبرت بود از جنایات گذشته خود درس می‌گرفت. آنها جنگ 33 روزه را با شعار نابودی حزب‌الله آغاز کردند و در پایان جنگ جز شکست و سرافکندگی چیزی به دست نیاوردند. اکنون با نیروی بزرگ مقاومت در لبنان روبرو هستند. فکر می‌کنند حماس صرفا یک گروه چند صد نفره و چند هزار نفر است، در حالی که حماس نمادی از آزادیخواهی ملت فلسطین است. ملت فلسطین بر آزادی سرزمین خود و دستیابی به حقوق مسلم و قانونی خود تأکید می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: کسی نمی‌تواند با کشتار ملت فلسطین حق این ملت را از بین ببرد. آرمان و اندیشه حماس ریشه در اندیشه ملت فلسطین دارد. دیگر ملت‌ها و جریان‌های مقاومت و دیگر دولت‌ها اجازه نخواهند داد رژیم صهیونیستی رویای باطل و پوچ خود را محقق کند. رویای اشغال فلسطین و اخراج ملت فلسطین از سرزمین فلسطین هرگز عملی نخواهد شد. ملت فلسطین با ایثار و مقاومت و صبوری در مقابل توسعه طلبی رژیم صهیونیستی ایستاد. تداوم حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی ملت فلسطین را از آرمان خواهی باز نخواهد داشت و دیگر ملت‌ها دست بسته نخواهد ماند. دولت آمریکا قبل از دیر شدن از حمایت از رژیم صهیونیستی دست بردارد و ماشین کشتار این رژیم را متوقف کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای بلومبرگ درباره پیام ارسال شده از سوی عربستان بیان کرد: اخبار زیادی با اهداف و انگیزه‌های خاص سیاسی به صورت هدفمند در برخی رسانه‌های خاص منتشر می‌شود. توجهی به این ادعا نخواهیم کرد. روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته و دو کشور مصمم هستند مناسبات دوجانبه خود را مبتنی بر منافع مشترک پیش ببرند. اسناد و زیرساخت‌های حقوقی خوبی برای روابط دوجانبه دو کشور و گسترش همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه وجود دارد و این اراده مشترک در زمینه‌های مورد علاقه تحقق خواهد یافت.

وی درباره میزبانی پارلمان اروپا از سرکرده گروهک منافقین و صدور قطعنامه ضد ایرانی عنوان کرد: این یک دوگانگی آشکار از سوی اروپاست. اینکه یک سازمان تروریستی را از لیست خود بردارد و با آن تعامل کند به این معنا نیست که ماهیت تروریستی این سازمان از بین رفته است. دست این سازمان به خون بیش از ۱۷ هزار نفر از شهروندان ایرانی آلوده است. لکه ننگ موجود بر دامان این گروه‌‌های تروریستی با آب ناپاکی که برخی طرف های اروپایی می‌خواهند بر دامان این گروه‌ها بریزند هرگز پاک نخواهد شد.ایران این رفتارهای دوگانه را فراموش نخواهد کرد.

کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا وزیر خارجه عمان حامل پیامی از سوی آمریکا بود پاسخ داد: خیر.

وی در پاسخ به  سؤالی بیان کرد: به همکاری‌های فنی با آژانس پایبندیم و به این همکاری ها ادامه خواهیم داد. از مدیرکل آژانس انتظار رفتار سازنده و حرفه‌ای داریم و اینکه از تلاش‌های سیاسی و غیرسازنده برخی طرف‌ها متاثر نشوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی غرب از برنامه موشکی و دفاعی ایران گفت: برخی طرف‌ها برای سرپوش گذاشتن بر واقعیات آنچه در فلسطین در حال انجام است مایلند با طرح موضوعات انحرافی و برخی دغدغه‌های واهی و بی ریشه و اساس اذهان عمومی را به سمت دیگری منحرف کنند. اینها رویکردهای سیاسی و با انگیزه‌های خاص سیاسی صورت می‌گیرد. آنهایی که دست در دست رژیم صهیونیستی قرار داده و مرتکب این همه جنایت شدند مطمئن باشند ملت‌های جهان با طرح موضوعات انحرافی از واقعیت آنچه در فلسطین در حال انجام است منحرف نخواهند شد و از حمایت از ملت فلسطین منصرف نخواهند شد.
https://jahannews.com/vdcfeydctw6dvya.igiw.html
jahannews.com/vdcfeydctw6dvya.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عده ای با جانشان حافظ امنیت هستند، ولی متاسفانه عده ای بی حجابی میکنند. شهدا شرمنده ایم
Iran, Islamic Republic of
شهدا بابت برخی مدیران شرمنده ایم .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
خب الان بگيد پاسخ شهداي قبلي مثل احمدي روشن و رضايي نژاد و صياد شيرازي ودكتر فخري زاده و آشتياني و حاج قاسم سليماني را كي داديد چه جوري داديد تا بعد ببينيم پاسخ اين دو شهيد بزرگوار را چگونه خواهيد داد ؟؟!
ببینیم چطور بی پاسخ نخواهید گذاشت!!! فرمانده عالی سپاه (قاسم سلیمانی) را ترور کردند هنوز که هنوز است منتظر انتقام سخت هستیم!!!!
Iran, Islamic Republic of
کم کم به این نتیجه میرسیم همون چهار تا موشک به عین اسد شد انتقام و تمام .
Iran, Islamic Republic of
این وضعی که برای اسرائیل و آمریکا ایجاد شده الان خودش انتقام سخت است .! شیطان بزرگ و فرزند نامشروعش اسرائیل در ظاهر مادی قدرت کمی نیستند که الان به لجن کشیده شدن . و ان شاءالله به فضل خدا روز به روز به نابودی آنان نزدیکتر می شود .