دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی و مهران مدیری

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 857883
سخنگوی قوه قضائیه گفت: اقدامات مختلفی از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران برای واداشتن به حمایت‌های سیاسی و قضائی از ملت مظلوم فلسطین و استفاده از ظرفیت‌های حقوقی قرار گرفته است.
آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی و مهران مدیری
به گزارش جهان نيوز، مسعود ستایشی صبح امروز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ در سی‌وهفتیمن نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به ادامه حملات وحشیانه رژیم جعلی و موقت صهیونیست به غزه گفت: با گذشت یک ماه از دفاع قاطع مظلومان فلسطینی از حیثیت اسلامی خود با عنوان طوفان الاقصی، مورد تهاجم صهیونیست‌های گرگ صفت و درنده‌خو قرار دارند.

وی ادامه داد: مقایسه قتل عام و نسل کشی صهیونیست‌ها با گرگ به واقع ظلم به این حیوان است. اقدامات مختلفی از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران برای واداشتن به حمایت‌های سیاسی و قضائی از ملت مظلوم فلسطین و استفاده از ظرفیت‌های حقوقی قرار گرفته است، ریاست قوه قضائیه هفته جاری طی نامه‌ای خطاب به رؤسای دستگاه قضائی کشور‌های اسلامی خواستار حمایت مردم مظلوم فلسطین شد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: همچنین در این نامه اقدام سازمان یافته کشور‌های اسلامی برای توقف عملیات رژیم صهیونیستی، تسهیل ارسال‌های بشر دوستانه و تشکیل دادگاه و مجازات آمران، باشران و مرتکبین این جنایات با استفاده از ظرفیت‌های محاکم ملی و... مطرح شده است. ستاد حقوق بشر پیگیری اجرایی شدن مکاتبه مذکور خواهد بود.

ستایشی با اشاره به برگزاری دادگاه حقوقی به مناسبت رسیدگی و دادخواهی خانواده معزز مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت دولت آمریکا گفت: سیاست دستگاه قضائی در دوره تحول بر این است که علاوه بر رسیدگی عادلانه جنبه کیفری دولت متخاصم آمریکا و گروهک‌های تروریستی تحت حمایت این کشور، جنبه‌های حقوقی آن نیز مورد بررسی قرار گیرد و حکم مقتضی صادر شود.

این مقام قضائی خاطرنشان کرد: مستندات قانونی وجود دارد که دستگاه قضایی موظف به بررسی این پرونده‌ها است؛ و بر اساس تاکیدات ریاست قوه قضائیه پرونده گروهک‌های الاهوازیه یا تندر و یا پرونده حقوقی جنایت دولت آمریکا در شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مورد بررسی قرار گرفت.

واکنش به حمایت‌های رسانه‌ای از گروهک‌های تروریستی

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: حمایت‌های پشتیبانی، سیاسی، تسلیحاتی و هدایت‌های رسانه‌های از این گروهک‌های تروریستی مصداق بارز حمایت از تروریست‌هاست که با هدف ایجاد حصار امن برای رژیم اشغالگر قدس و ایجاد ناامنی در منطقه برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در این راستا دادگاه رسیدگی به ایجاد گروهک‌های تروریستی از سوی دولت آمریکا مانند داعش و حمایت از آن‌ها با شکایت خانواده شهدای مدافع حرم در شعبه ۵۵ دادگاه بین‌الملل برگزار شد.

سخنگوی قوه قضائیه ضمن تشریح صلاحیت برگزاری این دادگاه از سوی دستگاه قضا به استناد قوانین مختلف گفت: خواندگان از اعضای دولت آمریکا برای حضور در این دادگاه دعوت شدند، اما تا کنون دولت آمریکا یا خواندگان لایحه‌ای به دادگاه ارسال نکردند.

ستایشی گفت: تحقیقات دادگاه حضور آمریکا را در تنازعات نیابتی تایید می‌کند و این اقدامات با هدف سلب امنیت منطقه و ایران است.

وی افزود: هفته گذشته در ادامه سفر‌های استانی، ریاست قوه قضائیه به همراه مسؤولان قضائی مهمان مردم باصفا و خونگرم کرمان بودند. در بخشی از این سفر استانی که ملاقات مردمی است، اشاره می‌کنم. در تمامی سفر‌های استانی این ملاقات مردمی برگزار می‌شود.

ثبت ملاقات مردمی با مسؤولان قضائی از طریق سامانه سامع

ستایشی گفت: در این سفر یک روزه معاون اول قوه قضائیه، مدیر کل ارتباطات مردمی و... به مدت قریب ۱۱ ساعت به صورت مداوم با ۲۵۶ از مردم عزیزمان در مرکز استان کرمان ملاقات کردیم و درخواست ۲۰۰ نفر دیگری بررسی شود و ۷۵۰ نفر از مردم استان با سایر اعضای شورای عالی قضائی به صورت چهره به چهره ملاقات کرده اند. روند ثبت درخواست ملاقات در سامانه سامع ثبت می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اقدامات صورت گرفته و پیگیری روند اجرایی شدن درخواست‌ها، روند خطیری است که سعی شده این مخاطره به مردم منتقل نشود. کرمان دومین سفر استانی بود که پس از انجام ملاقات از مردم نظرسنجی شد تا در خصوص نحوه برخورد، نوع مکان و... ابراز دارند، پس از جمع‌بندی این نظرسنجی با رضایت ۷۸ درصدی ملاقات شدگان همراه شد.

آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی گفت: پرونده در یکی از شعب دادگاه کیفری یک استان تهران در حال بررسی است، تا کنون پنج جلسه رسیدگی برگزار شده، این جلسات ادامه دارد. براساس اطلاع رسانی صورت گرفته اتهام متهمین این پرونده مشارکت در قتل و محاربه است. به محض اینکه شرایط اطلاع رسانی فراهم شد در مورد این پرونده اطلاع رسانی خواهد شد.

ستایشی در پاسخ به سوالی در رابطه به ارسال کمک بشر دوستانه به غزه گفت: کار‌های خوبی صورت گرفته است، جنایات رژیم صهیونیستی با حمایت حداکثری و عملیاتی دولت‌های غربی به ویژه دولت تروریستی آمریکا صورت می‌پذیرد.
 
وی ادامه داد: هدف اولیه ما این است که با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و امکانات بشر دوستانه مجامع بین المللی به ویژه کشور‌های اسلامی شکایت کنیم و این پرونده در دیوان کیفر بین‌المللی فعال شود و سران این رژیم در این دادگاه محاکمه بشوند.

این مقام قضائی خاطرنشان کرد: قطع دسترسی رژیم صهیونیستی به منافع و منابع و قطع ارتباط سیاسی می‌تواند تکمیل کننده این فرایند باشد که از طریق ستاد حقوق بشر کشورمان به جد و به نحو مستند در حال پیگیری است.
 

جزییات پرونده‌های فرماندار سابق قزوین

سخنگوی قوه قضاییه درباره جزییات پرونده‌های فرماندار سابق قزوین گفت: فرد مورد نظر سه فقره پرونده در سالهای، ۱۴۰۱، ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ با شکایت‌های شاکی خصوصی به اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای به قصد تشویش اذهان عمومی داشته و تحت تعقیب قانونی قرار گرفته و محکومیت نیز حاصل شده است و در برخی عناوین اتهامی نیز حکم برائت برای وی صادر شده است.

وی ادامه داد: این فرد در پرونده اول به جزای نقدی محکوم شده است و در پرونده دوم به تحمل ۱۳ ماه و ۱۷ روز حبس در دادگاه بدوی محکوم شده است، اما در دادگاه تجدیدنظر اجرای حبس مورد نظر به موجب مقررات به حالت تعلیق درآمده است همچنین در پرونده سوم این فرد به جزای نقدی یکصد میلیون ریال و مجازات تکمیلی محکوم شده است.

ستایشی افزود: در زمان تعلیق حکم پرونده دوم، پرونده سوم وی با شکایت اشخاص حقیقی ثبت شده است و براساس مقررات تعلیق، حکم صادره از شعبه اول تجدیدنظر از حالت تعلیق خارج شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در روند رسیدگی به این پرونده‌ها در مجموع بیش از ۱۳ نفر از قضات باتجربه مانند سایر پرونده‌ها نقش داشتند و تصمیم گیری کردند.

وی اضافه کرد: براساس قانون متهم حق اعتراض به صلاحیت قاضی در مرحله تجدینظر داشته است و هیچ ایرادی برای صلاحیت مطرح نکرده است، اما دادگستری استان برای رفع شائبه پرونده به یک کمیسیون ارجاع داده است که براساس اجماع نظر این کمیسیون، هیچ ارتباطی اعم از مستقیم و غیرمستقیم با پرونده دیگری دیده نشده است و در تایید دادنامه سوم که مورد ایراد صلاحیت قاضی بوده است به اجماع نظر می‌رسند.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: این محکومیت براساس شکایت اشخاص حقیقی بوده است و وی در دوره مسئولیت کنونی نیز تخلف و یا جرمی نداشته است و اکنون مطابق قانون آزاد و خارج از زندان هستند.

اقدامات حقوقی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه

سخنگوی قوه قضاییه درباره اقدامات حقوقی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت: کار‌های خوبی صورت گرفته است، جنایات رژیم صهیونیستی با حمایت حداکثری و عملیاتی دولت‌های غربی به ویژه دولت تروریستی آمریکا صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: هدف اولیه ما این است که با تمسک به ظرفیت‌های حقوقی و فعال کردن این ظرفیت‌ها همچنین امکانات بشردوستانه مجامع بین المللی و به ویژه کشور‌های اسلامی اقدام کنیم تا پرونده شکایت از این دادخواهی نسبت به این رژیم خون آشام در دیوان کیفری بین المللی فعال شود و سرکردگان این رژیم در دادگاه صالح محاکمه شوند، زیرا باید بیایند و پاسخگوی نهاد بین المللی باشند و آن دادگاه بین المللی باید به تکالیف قانونی خود در قبال حقوق بشر و در قبال مردم مظلوم فلسطین ادای وظیفه کند البته اهداف دیگری از جمله قطع دسترسی رژیم صهیونیستی به منابع و قطع ارتباط سیاسی و اعمال فشار سیاسی در کنار اقدامات حقوقی می‌تواند تکمیل کننده این فرایند باشد که از طریق ستاد حقوق بشر به طور جد دنبال می‌شود.
 
آرای دادگاه بین‌الملل برای پرونده‌های محکومیت دولت آمریکا مطابق قوانین است
سخنگوی قوه قضاییه درباره علت تاخیر در صدور رأی به محکومیت ۴۲۰ میلیون دلاری دولت آمریکا در حق ۱۴ بازمانده حمله تروریستی ارتش آمریکا به طبس گفت: رسیدگی به پرونده‌های بین‌المللی واجد حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های خاص حقوقی و قضایی است و باید با دقت کامل به این پرونده‌ها رسیدگی شود تا بعد از رسیدگی، رأی صادره از نظر حقوقدانان بین‌المللی و داخلی، کامل و جامع و مستند و قابل توجه و اجرا باشد.

وی ادامه داد: رویکرد قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی در مورد این پرونده‌های بین‌المللی با تمهیداتی که صورت پذیرفته، مبتنی بر تسریع پرونده‌های حقوقی و مهم است و به سرانجام رساندن این پرونده‌های حقوقی به موازات پیگیری‌های کیفری نسبت به پرونده‌های مورد توجه در دستگاه قضا است؛ بنابراین اهتمام عدلیه این است که خروجی این آراء عادلانه و واجد قوانین باشد.

وزارت کشور بر هزینه‌کرد نامزد‌های انتخاباتی نظارت کند
سخنگوی قوه قضاییه درباره انتخابات و نظارت بر هزینه‌های نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفند امسال برگزار می‌شود، گفت: در حوزه انتخابات به جد پیگیر اجرای قانون شفافیت و تأمین مالی انتخابات هستیم و معتقدیم که باید به صورت شفاف و مبرهن، اطلاع‌رسانی به نامزد‌ها باید انجام شود و این موضوع در دستور کار ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات ستاد انتخابات کشور هم هست.

وی افزود: در پیشگیری از این تخلفات، وزارت کشور سهم بالایی دارد و باید پیگیری رفع موانع، راه‌اندازی سامانه انتخابات و اطلاع‌رسانی به نامزد‌ها نسبت به سالم‌سازی و شفافیت انتخابات و نظارت دقیق بر منابع مالی و هزینه کرد آن‌ها اقدام کند و قوه قضاییه نیز نظارت و کنترل لازم را دارد و در خصوص برگزاری انتخابات با نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر هم‌افزایی دارد تا جلوی هرگونه تخلف و مفسده گرفته شود.

توضیح سخنگوی قوه قضاییه درباره شکایت صداوسیما از مهران مدیری
سخنگوی قوه قضاییه درباره شکایت صداوسیما از مهران مدیری گفت: در خصوص موضوع مطرح‌شده تشکیل پرونده در دادگستری تهران گزارش نشده است، اما ممکن است دعوای حقوقی مطرح باشد.

وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما به طرفیت شرکت همراه رسانه دادخواستی را تقدیم دادگاه و درخواست مطالبه وجه قرارداد کرده است و آقای مدیری هم متقابلاً دادخواستی را مطرح کرده که دادگاه در حال بررسی مطالبه پرونده است.

آخرین وضعیت پرونده تبعه سوئدی
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده تبعه دستگیر شده سوئدی بدون ذکر عناوین اتهامی این فرد گفت: پرونده تشکیل و منتهی به صدور کیفرخواست شده و به دادگاه صالح ارجاع شده است و به محض اینکه شرایط قانونی اطلاع رسانی فراهم شود در مورد این پرونده اطلاع رسانی خواهد شد.
https://jahannews.com/vdcg7u97wak9n74.rpra.html
jahannews.com/vdcg7u97wak9n74.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *