چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

ماکرون به دنبال اورانیوم در قزاقستان

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 857031
رئیس جمهور فرانسه پس از از دست دادن نیجر به عنوان تامین کننده اورانیوم این کشور، روز چهارشنبه برای تامین این ماده مهم به قزاقستان سفر کرد.
ماکرون به دنبال اورانیوم در قزاقستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، رسانه‌های فرانسوی روز چهارشنبه نوشتند که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه پس از از دست دادن نیجر به عنوان تامین کننده اورانیوم این کشور، قصد خرید اورانیوم را از قزاقستان دارد.

به گزارش وبگاه «رادیو بین‌المللی فرانسه» امانوئل ماکرون، در اولین مرحله از سفر خود به آسیای مرکزی روز چهارشنبه وارد قزاقستان غنی از اورانیوم شد. هدف اصلی او تامین مواد خام و احتمالاً یک قرارداد پرسود برای نیروگاه هسته‌ای فرانسه است،  اما بسیاری در قزاقستان از این مسئله راضی نیستند.

ماکرون در دیدار با «قاسم جومارت توکایف»  رئیس جمهور قزاقستان، گفت که دو کشور قصد دارند قراردادهای تجاری مهمی را امضا کنند.

به گفته تحلیلگران، قزاقستان به دلیل منابع عظیم اورانیوم مورد توجه ماکرون قرار گرفته است. این کشور ۱۲ درصد از منابع اورانیوم جهان را در اختیار دارد و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۱۸۰۰ تن اورانیوم  تولید کرده است.

یکی از تامین‌کنندگان سنتی اورانیوم فرانسه، نیجر  پس از سرنگونی حکومت در ژوئیه، دیگر قابل اعتماد نبود، از این رو ماکرون به دنبال گزینه‌های جایگزین است. فرانسه در حال حاضر ۱۸ نیروگاه هسته‌ای با ۵۶ راکتور دارد. قرار است این رقم در سال‌های آینده و همچنین نیاز به اورانیوم به طور قابل توجهی افزایش یابد.

ماکرون در فوریه ۲۰۲۲ در پاسخ به نیاز به کاهش انتشار سوخت های فسیلی اعلام کرد که ۵۱.۷ میلیارد یورو برای ساخت ۱۴ رآکتور هسته‌ای جدید در یک دوره ۲۸ ساله هزینه خواهد کرد.

در همین حال، روسیه از افزایش فعالیت دیپلماتیک غرب در کشورهای آسیای مرکزی ابراز نگرانی کرده است. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه  در روزهای گذشته گفت که غرب در تلاش است تا همسایگان، دوستان و متحدان روسیه را از خود دور کند.
https://jahannews.com/vdcbfzbw8rhbsgp.uiur.html
jahannews.com/vdcbfzbw8rhbsgp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *