شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱
۴۵

مقایسه دوران ۲۵ ماهه شهرداری زاکانی با ۳۰ ماهه حناچی؛ کدام شهردار در توسعه حمل‌ونقل عمومی و برقی‌سازی بهتر عمل کرد؟

شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 856228
این گزارش مرور اقدامات انجام‌شده برای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در دوران ۲۵ ماهه علیرضا زاکانی و ۳۰ ماهه پیروز حناچی در شهر تهران است.
مقایسه دوران ۲۵ ماهه شهرداری زاکانی با ۳۰ ماهه حناچی؛ کدام شهردار در توسعه حمل‌ونقل عمومی بهتر عمل کرد؟
به گزارش جهان نيوز، شهردار سابق تهران معتقد بود «آلودگی هوا» و «ترافیک» در صدر مطالبات تهرانی‌هاست؛ چاره اما از نگاه حناچی توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و برقی‌سازی ناوگان بود.

وی در گفت‌وگو با جماران عملکرد دوران خود را در حوزه توسعه ناوگان مثبت ارزیابی اما گزارش روشنی در حوزه برقی‌سازی ارائه نکرد. حناچی البته منتقد جدی عملکرد زاکانی در همه حوزهای حمل‌ونقل عمومی است. تا چه اندازه اما این انتقادات به‌جا است؟ عملکرد ۲۵ ماهه علیرضا زاکانی در حوزه برقی‌سازی ناوگان و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، تا چه اندازه قابل مقایسه با کارنامه ۳۰ ماهه پیروز حناچی در شهرداری تهران است؟

اول| مترو؛ مهم‌ترین ابزار کنترل ترافیک
هیچ‌کدام از دیگر مُدهای حمل‌ونقل قابل مقایسه با خطوط تونلی پایتخت نیست؛ خطوطی که می‌تواند میلیون‌ها سفرِ شهروندان تهرانی را میزبانی کند. از دهه هفتاد ساخت و بهره‌برداری از نخستین ایستگاه‌های مسیر زیرزمینی پایتخت آغاز شد. خط ۵ اولین مسیر متروی پایتخت بود که اسفندماه ۱۳۷۷ برای جابجای مسافران از تهران به کرج و بالعکس به‌بهره‌برداری رسید. قالیباف متروی تهران را با افتتاح ۷ ایستگاه از خط ۷ تکمیل و تحویل شورای اصلاح‌طلبان داد. این افتتاح‌ها چندان دوام نیاورد؛ همه ایستگاه‌های خط ۷ با روی کار آمدن شورای پنچم به بهانه مشکلات مرتبط با ایمنی، تعطیل شد.

تمام تلاش شهرداران منتخب این شورا در واقع تکمیل و بازگشایی هفت ایستگاه افتتاح‌شده در دوران قالیباف (میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس (گیشا)، شهید نواب صفوی، کمیل، بریانک، میدان محمدیه و بسیج) و افتتاح ایستگاه‌های تقریباً آماده خط ۶ بود. روایت پیروز حناچی در این‌باره شنیدنی است.

وی در مصاحبه با جماران می‌گوید: «حدود ۴۰ کیلومتر به طول مترو اضافه کردیم؛ البته اولویت یکِ ما نبود. هر چند لازم بود و کلنگ خط ده را برای شروع زدیم و حدود ۳۹ ایستگاه را به بهره‌برداری رساندیم. این ایستگاه‌هایی بودند که از قبل کارهای عمرانی‌شان انجام شده بود، اما ایستگاه آماده بهره‌برداری نبود. مثلاً هواکش‌ها آماده نبود و نازک‌کاری هم نشده بود. در دوره ما این ایستگاه‌ها تکمیل شد و در مجموع ۳۹ ایستگاه در دوره ما به بهره‌برداری رسید.»

حناچی به‌صورت ضمنی به اینکه این ایستگاه‌ها در زمان قالیباف قبلاً افتتاح شده بودند، را می‌پذیرد. با این وجود بالمجامله همین آمار را به‌عنوان دستاورد ۳۰ ماهه پیروز حناچی یادداشت می‌کنیم.

اما عملکرد ۲۵ ماهه علیرضا زاکانی در حوزه مترو چگونه بوده است؟ افتتاح ۱۴ ایستگاه متروی جدید و یک ایستگاه متروی پرند؛ ۱۳ ورودی برای ایستگاه‌ها، به‌همراه ۴۱ کیلومتر مسیر تونلی جدید.

مهم‌ترین اقدام این دور از مدیریت شهری، پیگیری برای تأمین واگن‌های مترو است.

بدیهی است ازدحام ایستگاه‌ها و کاهش سرفاصله قطارها، جز با تزریق واگن‌های جدید میسر نخواهد شد. جایی که آقای حناچی می‌گوید تنها موفق به وارد کردن ۷۸ دستگاه واگن جدید شده است. اما دوره جدید مدیریت شهری توانست در سفر به چین با پرداخت ۱۵درصد پیش‌پرداخت لازم، قرارداد تأمین ۷۹۱ دستگاه واگن را نهایی کند. واگن‌هایی که حدود یک‌سال دیگر وارد خطوط تونلی پایتخت شده و عملاً ظرفیت متروی تهران را دو برابر خواهد کرد. بعلاوه مسیر اورهال واگن‌های فرسوده نیز در جریان بوده و ماهی ۶ رام قطار (۵ قطار AC و یک قطار DCپلاس) تحویل مردم می‌شود.

دوم| اتوبوس؛ ساده، در دسترس و کار راه‌انداز
بیشترین آمار اتوبوس‌های پایتخت مرتبط با دوران شهرداری قالیباف است. وقتی در خیابان‌ها حدود ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس مشغول فعالیت بود. از این مقدار اما تنها حدود ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال تحویل ششمین دوره مدیریت پایتخت شد. پیروز حناچی می‌گوید روی هم رفته ۲۵۰ دستگاه اتوبوس جدید در دوران مدیریت او خریداری و به ناوگان پایتخت تزریق شده ۵۰۰ دستگاه نیز اورهال شده‌ است.

آن‌طور که علیرضا زاکانی شهردار تهران می‌گوید، سربند اقدامات ۲۵ ماه گذشته تعداد اتوبوس‌های فعال پایتخت به ۳۰۰۰ دستگاه رسیده است. حدود ۶۷۰ دستگاه اورهال شده و این روند تا اورهال ۵۰۰ دستگاه دیگر تا پایان سال ادامه دارد. هم‌چنین ظرف همین دو ماه گذشته، بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید (۹۷ دستگاه از محل وزارت کشور، مابقی خرید شهرداری) به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شده است.

از قراردادهای جدید نیز نباید غافل شد؛ جایی که شهردار تهران از امضای قرارداد و پرداخت قسط اول برای خرید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در تهران خبر داده است.

ارزش ریالی مجموع این قراردادها حدود ۲۸هزار میلیارد تومان است. گفته می‌شود تا ۱۵۰۰ دستگاه از این مقدار، تا انتهای سال دست شهرداری را خواهد گرفت. هم‌چنین شهرداری تهران برای خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی هم از مجموعه‌های دانش‌بنیان داخلی قرارداد امضا کرده است. 

آن‌طور که تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورا گفته، حتی بیشتر از میزان مقرر در قرارداد، پیش‌پرداخت برای اتوبوس‌های برقی پرداخت شده و ۵۰ دستگاه آن بزودی وارد خط جمهوری خواهد شد.

هم‌چنین هرمزی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران از رایزنی‌ها برای واردات ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز از چین خبر داده است.

سوم| برقی‌سازی به کجا رسید؟
حناچی گزارش روشنی از موضوع برقی‌سازی ارائه نمی‌دهد؛ البته در گفتگو با جماران آن را تجربه استفاده‌شده شهرهای مهم جهان و راهکار اصولی کنترل آلودگی هوا می‌داند. مثلاً چین که روزگاری قبل از سال ۲۰۰۰ از آلوده‌ترین شهرهای جهان بود. با یک برنامه بلندمدت و با برقی‌سازی ناوگان (و البته ارتقای کیفیت نیروگاه‌ها) امروز به یک الگو برای دیگر کلانشهرهای جهان بدل شده است. در مقابل در ششمین دوره مدیریت شهری اقدامات مؤثری بویژه برای فراهم کردن زیرساخت‌های برقی شهر فراهم شده است.

آن‌طور که علیرضا زاکانی می‌گوید عملیات نصب جایگاه‌های شارژ خودروی برقی در نقاط مختلف دنیا آغاز شده و تا انتهای سال بعد به ۱۷۰۰ ایستگاه شارژ در نقاط مختلف شهر با ۵۰۰۰ پورت شارژر خواهد رسید.

زیرساخت مهمی که نقش اساسی برای ترغیب شهروندان در برقی‌سازی وسایل حمل‌ونقل خواهد داشت. هم‌چنین شهرداری تهران برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۴۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی (با اولویت موتورهای کار) تفاهم کرده است. هم‌چنین در تفاهم با وزارت دفاع موضوع «سواپ باتری» برای موتورهای کار در حال اجرا است. به این ترتیب هزینه تمام‌شده هر موتورسیکلت برقی و هزینه‌های جانبی آن تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت. از اتوبوس‌های برقی هم ۵۰ دستگاه همین روزها وارد خط جمهوری خواهد شد.

در مدیریت ترافیک و آلودگی، مسأله اساسی تنها تأمین زیرساخت نیست؛ اگرچه که مهم‌ترین موضوع است. در کنار اینهمه نباید از مدیریت سفر و هوشمندسازی غلفت کرد. برای این موضوع نیز در ماه‌های اخیر در قالب راه‌اندازی کیف پول شهروندی و اپلیکیشن ویژه درخواست شاتل‌تاکسی یا پرداخت آنلاین مترو صورت گرفته است.

اقداماتی که می‌تواند به مدیریت «تقاضای سفر» و به تبع کاهش ترافیک کمک کند.
https://jahannews.com/vdcirqavvt1awr2.cbct.html
jahannews.com/vdcirqavvt1awr2.cbct.html
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قالیباف تهران را متحول کرد.
Moldova, Republic of
مقایسه عادلانه نیست
درود بر زاکانی
Iran, Islamic Republic of
از دوچرخه حالا به خودروی برقی رسیدیم.
Iran, Islamic Republic of
چکا به قبلیا داریم هر کس عملکرد خودشو ارائه کنه مردم میبینن و میفهمن
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا باید عملکر قبلیا بررسی و مقایسه بشه که مردم بهتر بفففهمند کی کار کرده .
ت
Iran, Islamic Republic of
خوب همون میخاهیم مردم بهمون بگند کی کار کرده کی دوچرخه سواری؟!
Iran, Islamic Republic of
با قالیباف و کرباسچی هم مقایسه بشه
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این دوره دوستان آقای زاکانی خیلی سیاست زده شده اند و هنوز هم در ایام تبلیغات انتخابات گیر کرده اند چی گیر مردم اومده؟؟؟ وضع تمیزی و ترافیک و .... شهر قفله آقای زاکانی
اکبر
Iran, Islamic Republic of
دستاورد حناچی فقط تغییر نام خیابان بود.
Iran, Islamic Republic of
مثل تغییر نام معبر خدمت در محوته ریاست جمهوی توسط زاکانی
Iran, Islamic Republic of
همه اینها برنامه و مربوط به آینده است
Iran, Islamic Republic of
در 2 سال گذشته 24 کیلومتر خط مترو با 25 ایستگاه ساخته و افتتاح شد تعداد زیادی اتوبوس نو خریداری و وارد ناوگان اتوبوسرانی شد.
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید باور کنیم که صفر تا صد ۲۴کیلیومتر و ۲۵ ایستگاه در مدت دو سال استارت زده شدو به پایان رسید؟
Iran, Islamic Republic of
شما باور نکن .
Iran, Islamic Republic of
خود محسن هاشمی رئیس شورای شهر سابق گفته بود در 4 سال گذشته که اصلاح طلبان شهردار بودند حتی یک کیلومتر خط مترو احداث نشد.
Iran, Islamic Republic of
پس اینها کجایند ؟؟؟ .
امیرحسین
Bulgaria
تمیزی شهر و زیباسازی شهر که واضح است متحول شده است.

میزان خطوط مترو هم که آمار مشخص می کند
Iran, Islamic Republic of
تميزي شهر كه بد است.مترو هم كه شلوغ و پله برقي ها هم همه خراب....
Iran, Islamic Republic of
مقایسه آماری با جدول و طراحی جدول ملموس تر است
Iran, Islamic Republic of
مشک آنست که خود ببوید نه آنکه ...
منم منم شما بزرگترین دشمن و عامل نابودی تان است
مردم بهترین قاضی در تمام امور شما هستند
امیرحسین
Bulgaria
وقتی در طرف مقابل با انواع و اقسام دروغ ها و تهمت ها سعی در تخریب یک فرد در رسانه ها و اذهان مردم می شود، باید امار واقعی داده شود تا مردم بهتر بتوانند مقایسه و قضاوت کنند.
United States
تانک و دوچرخه قابل مقایسه هستند؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
با حال بود
Iran, Islamic Republic of
این افتتاح ۱۴ ایستگاه متروی جدید و یک ایستگاه متروی پرند؛ ۱۳ ورودی برای ایستگاه‌ها زمان شروع ساختش برای چه زمانی بوده؟
Iran, Islamic Republic of
به گفته خود محسن هاشمی در 4 سال گذشته که اصلاح طلبان مدیریت کردند حتی یک کیلومتر خط مترو هم ساخته نشد.
Iran, Islamic Republic of
واگن‌ها قرار است سال دیگر وارد شوند
علی
United Kingdom
کلا قبلی ها بد بودند
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان ... پروژه های عمرانی را تعطیل کرده بودند و فقط به تغییر نام خیابان ها مشغول بودند.
Iran, Islamic Republic of
تمام پروژه های زمان قدیم در زمان زاکانی به بهره برداری رسید
Iran, Islamic Republic of
به دور از حب و بغض سیاسی اصلاح طلبان هر زمان در راس امور بودند پروژهای عمرانی تعطیل می شد اکنون درکشور بویژه شهر تهران در هر کوی و برزن شاهد تحول در امور شهری هستیم .خسته نباشید به آقای زاکانی و همکارانشان
Iran, Islamic Republic of
زیرا اصلاح طلبی، دیگر جناح نظام نیست؛ بلکه اپوزیسیون نظام است ...
Iran, Islamic Republic of
مردم می‌بینند و عقل دارند از تاکسیها مخصوص ون ها عملکرد مشخص شده است.
ا
Iran, Islamic Republic of
بیاید داخل مترو می فهمید
Iran, Islamic Republic of
به اقای زاکانی بگویید مشک آنستکه خود ببوید نه آنکه عطار بگوید..
بسطام
Iran, Islamic Republic of
حناچی دقیقا مثل دوچرخه سواری ابتدای کارشون در شهرداری فقط نمایش وتیاتر بود در واقع باید گفت به عمل کار برآید،
کاشانی
Turkey
عملکرد شهردارفعلی عملکردی عملیاتی ودرخور تحسین وتشویق است پرداختن به مترو و ازاد راه وابادانی شهری رسیدگی به وضعیت ترافیکی خرید خورو وواگن برای مترو وزیبا سازی شهر وتسریع در پروژه های شهری از اقدامات شهردار فعلی است
Iran, Islamic Republic of
باید تعداد ایستگاه هایی در هر دوره آغاز شده و در همان دوره بهره برداری شده مورد مقایسه قرار گیرد
Iran, Islamic Republic of
چرا مدام مثل بچها می خواهید نشویقتان کنند یا ازدیگران بد گویی کنند این کارهارا مردم به شما سپردند خالصانه خدمت کنید
United States
دوره اقای زاکانی زیرساختها در حال انجام.میباشد..ولی شهرداریها .مناطق کارامدی خوبی در مورداداره شهری ندارن..
Iran, Islamic Republic of
هر موقع یک خط مترو برای مشیریه که قولش را داده بود عمل کرد آن وقت نظر مردم نسبت به او تغییر خواهد کرد .
Iran, Islamic Republic of
به نظرمن اقای کرباسچی. واقای قالیباف خیلی خوب کار کردند در مجموع همه مسولین زحمت میکشند کسی که درکناراست متوجه نمیشود که کارچقدر سخت است
محمد شریفی
Iran, Islamic Republic of
از این مدل هزاران هزار تفاهم نامه قرارداد خرید رو هر مدیری تو سابقه خودش داره ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
هزاران ون تاکسی فرسوده در تهران تردد میکنند آقای زاکانی هیچ تلاشی برای نوسازی ون های تاکسی نکردید چرا؟
Iran, Islamic Republic of
....
غ
Iran, Islamic Republic of
قطعا آقای دکتر حناچی!!!!!