سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

اصلاح‌طلبان با تحریم انتخابات حذف می‌شوند

شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 855381
مدیر مسئول روزنامه «هم‌میهن» و دبیرکل پیشین حزب کارگزاران سازندگی معتقد است اصلاح‌طلبان اگر بنای بر تحریم انتخابات مجلس دارند، بهتر است این تحریم‌کردن را به طور صریح بیان کنند، چون خطرش کمتر از «انفعال» و «سکوت» است.
اصلاح‌طلبان با تحریم انتخابات حذف می‌شوند
به گزارش جهان نيوز، غلامحسین کرباسچی در گفتگو با ایرنا، درباره چگونگی و شکل حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و اینکه آیا مستقل ورود می‌کنند یا دست به ائتلاف می‌زنند؟ ایده تحریم چقدر جدی است؟ گفت: در شرایط فعلی، اصلاح‌طلبان نظر سیاسی ندارند، مگر اینکه کسی یا کسانی از اصلاح‌طلب‌ها در شهرستان‌ها که برای خودشان پایگاه رأی دارند، بخواهند نامزد شوند. اصلاح‌طلبان هیچ‌وقت نگفته‌اند ما انتخابات را تحریم می‌کنیم، چون عواقب تحریم‌کردن برای یک گروه سیاسی، اصلاً خوب نیست. به نظر من اگر قرار است اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کنند، بهتر است این موضوع را خیلی شفاف بگویند و مردم را به رأی‌ندادن تشویق کنند، چون منافع «عدم‌حضور» نیرو‌های سیاسی در انتخابات، به پای نیرو‌های برانداز خارجی نوشته می‌شود.

کرباسچی با تأیید این نکته که اصلاح‌طلبان اگر بخواهند رسماً تحریم کنند، برای آن‌ها بسیار گران تمام می‌شود و حتی به قیمت حذف کامل آن‌ها تمام خواهد شد، تصریح کرد: بله، حذف می‌شوند، اما حداقل معلوم می‌شود علت رأی‌ندادن مردم، برانداز‌های خارج‌نشین نبوده است. می‌خواهم بگویم که وقتی اصلاح‌طلبان موضع نمی‌گیرند و فعالیت نمی‌کنند و نیرو‌های خود را به شرکت در انتخابات تشویق نمی‌کنند، این وضعیت عدم‌شرکت، تماماً به حساب سپرده خارجی‌ها ریخته می‌شود، اما اگر اصلاح‌طلبان به طور صریح بیایند و بگویند که نباید در انتخابات شرکت کرد، نیرو‌های داخلی حداقل می‌توانند بگویند که، چون اصلاح‌طلبان گفتند، ما شرکت نکردیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ریسک «کنش انفعالی» برای اصلاح‌طلبان را بسیار بیشتر از «کنش تحریمی» دانست و گفت: یک نیروی سیاسی فعال باید رسماً بگوید که من [در انتخابات]شرکت نمی‌کنم و آن‌هایی هم که می‌خواستند به من رأی بدهند، شرکت نکنند. این کار خیلی بهتر از این است که شما ساکت باشید، چون برانداز‌های خارجی می‌گویند که به خاطر صحبت فلانی در خارج، مردم شرکت نکردند.

کرباسچی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص تحولات یک سال اخیر در جریان اصلاحات به‌ویژه کنار رفتن بهزاد نبوی از ریاست «جبهه اصلاحات ایران» با بیان اینکه اکنون نه در حزب کارگزاران سازندگی حضور دارد، نه در جبهه اصلاحات گفت: مسلماً آقای بهزاد نبوی سمبل یک انسان مبارز با سابقه طولانی از کار سیاسی و اجرایی در دولت‌های مختلف است. آقای نبوی با وجود سن بالا، سرمایه فوق‌العاده‌ای است که به لحاظ پختگی و مقاومت روی اصلاح‌طلبی، قابل مقایسه با هیچ‌کدام از ما اصلاح‌طلبان نیست. سلیقه من نبود که چنین اتفاقی (کنار رفتن نبوی از ریاست اصلاحات) بیفتد و افراد جدیدی که رزومه سیاسی چندانی هم ندارند، جانشین آقای نبوی شوند. کار حزبی، مثل کار اجرایی نیست. حزب، یک باشگاه سیاسی است و در باشگاه سیاسی هم بحث جوان‌گرایی ممکن است فقط در یک رده‌هایی خوب باشد.

شما فرض کنید یک نفر بخواهد با رئیس جبهه اصلاحات صحبت کند، اینکه آقای نبوی بخواهد برود و صحبت کند، با اینکه امثال من بخواهیم صحبت کنیم، بسیار تفاوت می‌کند. من سلیقه‌های حاکم [بر جبهه اصلاحات]را نمی‌پسندم، اما خب! دوستان پسندیدند و لابد هم خوب است!

دبیرکل پیشین حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: فرض کنید یک نفر بخواهد با رئیس جبهه اصلاحات صحبت کند، اینکه آقای نبوی بخواهد برود و صحبت کند، با اینکه امثال من بخواهیم صحبت کنیم، بسیار تفاوت می‌کند. من سلیقه‌های حاکم [بر جبهه اصلاحات]را نمی‌پسندم. روش بی‌توجهی به نظرات امثال آقای نبوی را خیلی قبول ندارم، چون در یک باشگاه سیاسی و در یک حزب، افراد سالخورده و توانمند که تجربه و تفکر سیاسی جا افتاده دارند، سرمایه‌هایی نیستند که آدم بخواهد به راحتی آن‌ها را از دست بدهد.

کرباسچی در پاسخ به این سؤال که چه نوع تفکری باعث شد اصلاح‌طلبان در جبهه اصلاحات، خانم منصوری را جایگزین آقای نبوی کنند؟ تصریح کرد: آقای نبوی خودش می‌گوید که «من کلاً ضدانقلابم». آقای نبوی کلاً روش‌های تند و افراطی و برخورد‌های حذفی را قبول نداشت. او در هر انتخابات، قبول نداشت که ما به سمت تحریم انتخابات یا به سمتی برویم که از آن، نوعی بوی مخالفت برمی‌آید. بالاخره بحث‌های زیادی در جبهه اصلاحات مطرح بوده است که من چندان اطلاعی از جزئیات آن‌ها ندارم.
https://jahannews.com/vdch6mn6z23nmxd.tft2.html
jahannews.com/vdch6mn6z23nmxd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *