چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
۱

تلفات زلزله هرات به ۲۴۰۰ کشته رسید

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۵۷
کد مطلب: 853709
یک مقام مسئول طالبان افغانستان از رسیدن تلفات زلزله صبح روز شنبه در هرات به 2400 کشته خبر داد.
تلفات زلزله هرات به ۲۴۰۰ کشته رسید
به گزارش جهان نيوز، شبکه «طلوع نیوز» افغانستان به نقل از یک مقام وزارت رسیدگی به حوادث غیرمترقبه در دولت موقت طالبان گزارش داد، تلفات زلزله ۶.۳ ریشتری صبح روز شنبه در ولایت هرات از رقم ۲۴۰۰ کشته عبور کرده است.

«محمد جانان سائق»، سخنگوی وزارت رسیدگی به حوادث غیرمترقبه دولت موقت افغانستان همچنین گفت که دست کم ۲۰۰۰ تن دیگر هم در اثر این زلزله مرگبار مجروح شدند.

جانان سائق پیش از این در یک نشست خبری گفته بود که حدود ۹ هزار و ۲۴۰ تن زخمی شده‌اند اما این رقم مردود اعلام شد.

پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس، آمار قبلی جان‌باختگان زلزله هرات را ۲۰۵۶ نفر و آمار زخمی‌های زلزله را ۱۲۴۰ نفر اعلام کرد.

سازمان ملل نیز درباره این موضوع گفت:« مقامات محلی پیش‌بینی می‌کنند که با ادامه تلاش‌های جستجو و نجات همزمان با گزارش‌ها مبنی بر محبوس شدن افراد زیر آوار ساختمان‌های فروریخته، تعداد تلفات افزایش یابد.»

این زمین لرزه در روز شنبه ۱۵ مهر، به بزرگی ۶.۳ ریشتر شمال غربی افغانستان را لرزاند و در تاجیکستان و ایران نیز احساس شد.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد: مقام‌های محلی پیش بینی می‌کنند که تعداد تلفات با انجام جست‌وجوها و اقدامات امداد رسانی افزایش یابد چون گزارش‌هایی در به دام افتادن مردم در زیر آوار وجود دارد.
 
"محمد عبدالله جان"، سخنگوی اداره بلایای طبیعی افغانستان نیز اعلام کرد، چهار روستا در منطقه "زنده جان" در ولایت هرات به دلیل زمین لرزه و پس‌لرزه‌ها متحمل خسارت شده‌اند.

سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرد که مرکز این زمین لرزه در ۴۰ کیلومتری شمال غرب هرات بوده است. سه پس لرزه قدرتمند دیگر ۶.۳، ۵.۹ و ۵.۵ ریشتری هم رخ داد.

سازمان بهداشت جهانی در افغانستان نیز اعلام کرد که ۱۲ آمبولانس به سمت زنده‌جان برای انتقال مجروحان به بیمارستان‌ها اعزام کرده است.
 
این آژانس سازمان ملل در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) اعلام کرد: همزمان با اعلام تلفات و زخمی‌های ناشی از این زمین لرزه، تیم‌هایی در بیمارستان‌ها به امداد رسانی زخمی‌ها و ارزیابی نیازهای ضروری می‌پردازند. آمبولانس‌های سازمان بهداشت جهانی نیز در حال انتقال مجروحان به بیمارستان‌ها هستند که بیشترشان کودک و زن هستند.

ارتباطات تلفنی در هرات قطع است و کار را برای ارزیابی و ارسال خبر درباره جزئیات مناطق تحت تاثیر قرار داده است.

ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد صدها تن در خیابان‌های هرات به سر می‌برند و حاضر نیستند به مغازه‌ها یا خانه‌های خود برگردند.

ولایت هرات هم مرز با ایران است. این زمین لرزه همچنین در ولایات فراه و بادغیس هم احساس شد.
 
عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر طالبان افغانستان در امور اقتصادی بابت کشته‌ها و زخمی‌های هرات و بادغیس تسلیت گفت.

طالبان افغانستان همچنین به سازمان‌های محلی تاکید کرده‌اند که هر چه سریعتر به مناطق تحت تاثیر بروند تا به ارسال و انتقال زخمی‌ها به بیمارستان‌ها کمک کنند، برای مردم زلزله زده سرپناه تامین کرده و به بازماندگان غذارسانی کنند.

آنها همچنین گفته‌اند که آژانس‌های امنیتی باید از تمامی منابع و تسهیلات خود برای تضمین امنیت افراد گرفتار در زیر آوار استفاده کنند.
 
طالبان در ایکس نوشت: از هموطنان ثروتمند خود می‌خواهیم تا به برادران زلزله خود کمک کنند.

در ژوئن ۲۰۲۲ یک زمین لرزه قدرتمند در مناطق کوهستانی شرق افغانستان رخ داد که در نتیجه آن خانه‌های خشت و گلی را از بین برد. این زمین لرزه مرگبارترین زلزله در طول دو دهه در افغانستان بود که به کشته شدن بیش از یکهراز نفر و زخمی شدن ۱۵۰۰ تن منجر شد.
https://jahannews.com/vdcjyteohuqeiaz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjyteohuqeiaz.fsfu.html
مرجع : ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا به دادمون برسه..