شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

درخواست مهم ایران از طالبان چه بود؟

سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۲۲
کد مطلب: 853108
معاون سفارت کشورمان در دیدار با معاون وزارت داخله حکومت سرپرستی افغانستان گفت: هدف نهایی و مطلوب جمهوری اسلامی ایران کمک به تامین امنیت در افغانستان و جلوگیری از نزاع داخلی، حرکت افغانستان به سمت پیشرفت و توسعه و شکوفائی اقتصادی است.
درخواست مهم ایران از طالبان چه بود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از همشهری آنلاین، در دیدار سید حسن مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با مولوی محمد نبی عمری، معاون وزارت داخله(کشور) افغانستان در خصوص زمینه‌های مورد علاقه طرفین و همکاری‌های دوجانبه میان تهران و کابل گفت‌وگو و تبادل نظر به عمل آمد.
 
مرتضوی در این دیدار با اشاره به جنجال‌آفرینی اخیر برخی رسانه ها و انتشار اخبار مبالغه آمیز در مورد تعداد مهاجرین افغانستانی و تهدید آمیز خواندن آنان برای امنیت ملی کشورمان اظهار داشت: حدود پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند و این موضوع قطعا از ابعاد مختلف برای تهران دارای اهمیت است و در سطح کلان این مسأله رصد و در مورد ابعاد مختلف آن برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: در طول دو سال گذشته دشمنان دو ملت ایران و افغانستان سعی بر این داشته‌اند با سناریوسازی‌های گوناگون‌، افکارعمومی مردم ایران و افغانستان را متاثر ساخته و با ترویج ایران‌ستیزی در افغانستان و افغان‌ستیزی در ایران زمینه تقابل طرفین را فراهم آورند و در نهایت مقامات تهران و کابل را به رویارویی با یکدیگر سوق داده و اهداف خود را تامین نمایند.

معاون سفارت کشورمان اظهار داشت: سال گذشته نیز رسانه‌های غربی با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فضای مجازی روند مواجهه دو ملت ایران و افغانستان را در دستورکار خود قرار داده و توانستند برای مدتی روابط دوستانه فیمابین را در فضای مجازی ملتهب کنند اما رهبران دو کشور با هوشیاری توانستند این طرح تفرقه افکن را خنثی کنند.

مرتضوی در این دیداربه مقامات افغانستانی گفت: مطمئن باشید توطئه دشمنان مشترک ایران و افغانستان تمامی نخواهد داشت، یک روز به بهانه داعش، گاهی به بهانه درگیری‌های مرزی، گاهی به بهانه حضور مهاجرین در ایران و روز دیگر به بهانه‌هایی جدید به دنبال ایجاد تنش میان دو ملت‌ و کشاندن آن به نزاع میان حکومت ها هستند و این موضوع مهم این مسأله اساسی را به ذهن متبادر می‌سازد که تصمیم‌سازان در تهران و کابل باید با دقت گام‌های خود را برداشته و بهانه را از دشمن بگیرند و او را ناکام بگذارند.

وی در ادامه افزود: هدف نهایی و مطلوب جمهوری اسلامی ایران کمک به تامین امنیت در افغانستان و جلوگیری از نزاع داخلی، حرکت افغانستان به سمت پیشرفت و توسعه و شکوفائی اقتصادی است.

مرتضوی در این دیدار افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان بازگشت عزتمندانه مهاجرین افغانستانی به میهن‌شان است و از حکومت سرپرست افغانستان می خواهد سیاست‌هایی اتخاذ نماید که مهاجرین افغانستانی ترغیب به بازگشت به کشورشان شوند تا از این طریق هم روند مهاجرت معکوس شود و هم افغانستان از نیروی انسانی خود بهره‌مند گردد. 

مرتضوی با اشاره به حجم قابل‌توجه ترددهای غیرقانونی مرزی از افغانستان به سمت ایران از مقامات این کشور خواست تا نظارت و کنترل خود را بر مرزهای مشترک افزایش داده و مبارزه با جریان قاچاق انسان و ترددهای غیرقانونی را در خاک افغانستان به اجرا بگذارند.

مولوی محمد نبی عمری نیز در این دیدار به داشتن روابط حسنه با همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود و دستاوردهای حکومت سرپرست طالبان خصوصا تامین امنیت و مقابله با تروریسم را برشمرد.

مولوی عمری افزود: ما به خوبی آگاه هستیم که آمریکا و برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای از روابط حسنه بین ایران و افغانستان ناخرسند هستند و  خواهان ایجاد تنش در روابط دو جانبه می‌باشند و در این مسیر با استفاده از ابزارهای گوناگون از جمله رسانه و فضای مجازی در صدد ایجاد چالش و تقابل بین دو کشور هستند.

او گفت: ما داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران را ارج می نهیم و در سطوح مختلف از جمله در شورای وزیران بر تحکیم و تقویت روابط با ایران تاکید داشته‌ایم.
https://jahannews.com/vdccx1q442bqps8.ala2.html
jahannews.com/vdccx1q442bqps8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
استانهاي جدا شده از پيكر ايران در سده هاي گذشته كه توسط اجانب بخصوص انگليس پليد صورت گرفت و با نامهاي جعلي بعنوان كشور هاي ايكس و ايگرگ مشهور شده بلطف خدا روزي به مام ميهن ملحق خواهند شد و ايران مقتدر حف اول را در منطقه غرب آسيا خواهد زد و يك ابر قدرت جديد در همه عرصه ها حاضر خواهد شد انشالله